Fick äntligen se denna episka rulle, motvilligt i 3D. Har läst igenom de flesta inlägg här och kan hålla med de flesta att det finns brister, fortfarande tomma hål att fylla.
Helt klart underhållande, med kära återseenden av gamla karaktärer. Kul att se Leia, fast hon var tråkig. Fantastiskt att se Han och Chewie i gammal manér, hjärtskärande när Chewie får se sin vän störta mot avgrunden, men det var rätt väntat ändå.
Ball Kylo Ren som ska bli intressant att följa. Ball Rey som det uppenbarligen råder mycket mysterier kring.
Kan hålla med om att det fanns för mycket "Disney-humor" med.
Snoke då? Om man ska diskutera hur löjligt hans namn låter kan man diskutera alla andras med. Jag gillar teorin att han kan vara Darth Plagueis, annars blir det jobbigt att en stormästare av den onda kraften dyker ur tomma intet. Några här tyckte han var för enorm. Det kanske han inte är, utan projiceras bara som enorm? Han är ju bara ett hologram i filmen, precis som man gjorde med Darth Sidious i efterhand till originaltrilogin?
Jag älskade allting annat och den får en stark 4/5 av mig.
Helt klart underhållande, med kära återseenden av gamla karaktärer. Kul att se Leia, fast hon var tråkig. Fantastiskt att se Han och Chewie i gammal manér, hjärtskärande när Chewie får se sin vän störta mot avgrunden, men det var rätt väntat ändå.
Ball Kylo Ren som ska bli intressant att följa. Ball Rey som det uppenbarligen råder mycket mysterier kring.
Kan hålla med om att det fanns för mycket "Disney-humor" med.
Snoke då? Om man ska diskutera hur löjligt hans namn låter kan man diskutera alla andras med. Jag gillar teorin att han kan vara Darth Plagueis, annars blir det jobbigt att en stormästare av den onda kraften dyker ur tomma intet. Några här tyckte han var för enorm. Det kanske han inte är, utan projiceras bara som enorm? Han är ju bara ett hologram i filmen, precis som man gjorde med Darth Sidious i efterhand till originaltrilogin?
Jag älskade allting annat och den får en stark 4/5 av mig.
Jag hoppas verkligen att det bara var hologrammet som var så där stort. Jag tyckte det var onödigt faktiskt, det kändes mest larvigt att han skulle vara så där stor. Det hade räckt om han suttit på den där tronen i naturlig storlek (jag utgår ifrån att han inte är så där stor), det kändes överdrivet som det var nu. Snoke är nog det jag har störst problem med, hoppas att de gör något mer intressant med karaktären i kommande filmer. Darth Plagueis-teorin är rätt spännande tycker jag med.
Storgillade filmen överlag.
Storgillade filmen överlag.
Vet inte riktigt vad som sagts här, men säkert kan alla inte vara lika lyriska som jag! Vare sig du älskade den eller ogillade den, läs den här fantastiska genomgången som river ner de 40 påhittade "plot-holes" som Huffington Post skrev förut! Kommer vara bland det bättre ni läst!
Jag har en teori angående Reys inlärningsprocess.
Kylo Ren o Rey är kusiner(Lukes dotter)/syskon. Rey är tränad i kraften, under samma veva som Kylo Ren tränas, båda under Luke Skywalker. En teori här är att Kylo o the knight of Ren dödar alla i Lukes "jedi order" utom Rey som är hans syster/kusin. Antigen misslyckas han/dem o döda henne så Luke räddar o tar henne till Jakku (raderar hennes minne på något sätt så hon glömmer kraften) o lämnar henne där för att Kylo inte ska kunna hitta henne.
Eller så är det så att Kylo Rens ljusa sida stoppa honom ifrån o döda Rey o själv räddar henne.
Om ni minns i scenen där Rey kommer i kontakt med Lukes ljussabel så får hon en flash med olika scenario. I detta fallet är det visioner, förutom en vision som jag tror är ett minne. Ett minne av just när Kylo o Knights of Ren dödar Lukes Jedi elever.
I visionen ser man hur där är en som är på väg o slå ner på där Rey befinner sig. Men just i de ögonblicket går Kylo Rens ljussabel igenom denna personen.
Rey räddas av Kylo o överlever, är tränad i the force men får minnet raderat så hon minns inte vad hon lärt sig, får ett falsk minne inprintat av Kylo om hur hennes föräldrar lämna henne på Jakku. Allt för o rädda henne från Snoke som är den som är bakom allt.
Rey har nu under filmens gång känt kraften o de börjar återkomma. Snabbspola nu till scenen i skogen när Rey o Kylo slåss. När Rey står på kanten när kylo o hon trycker ljussabel mot ljussabel finner hon lugnet o känner kraften mer o mer. Samtidigt som Kylo Ren fortfarande inte kanske vill döda henne.
Nu är detta något jag flummat fram till... kan ju vara helt jäkla fel :P
Fast man massmördar inte alla sina vänner och klasskompisar för att sedan plötsligt spara en person för att vara snäll. Det är inte logiskt någonstans.
Överlag gillar jag faktiskt inte att Kylo Ren är Han och Leias son och är ond. De har ägnat tre hela filmer åt att försöka övertyga oss om varför Anakin blev ond, något som knappt lyckades då alla ändå tyckte förvandligen gick för fort, trots att han kom från ett liv som slav och utan fadersförebild och med en ständig rädsla i kroppen att något ska hända dem han älskar. Anakin var även väldigt motiverad till att använda kraftens onda sidor för att rädda de han verkligen älskar. Men det var knappt att vi köpte den förvandlingen.
Nu ska vi helt plötsligt gå på samma grej en gång till, men nu hos en kille som har växt upp med helylleföräldrarna Han och Leia och sin gode farbror Luke som idol. Det rimmar inte alls bra.
Överlag gillar jag faktiskt inte att Kylo Ren är Han och Leias son och är ond. De har ägnat tre hela filmer åt att försöka övertyga oss om varför Anakin blev ond, något som knappt lyckades då alla ändå tyckte förvandligen gick för fort, trots att han kom från ett liv som slav och utan fadersförebild och med en ständig rädsla i kroppen att något ska hända dem han älskar. Anakin var även väldigt motiverad till att använda kraftens onda sidor för att rädda de han verkligen älskar. Men det var knappt att vi köpte den förvandlingen.
Nu ska vi helt plötsligt gå på samma grej en gång till, men nu hos en kille som har växt upp med helylleföräldrarna Han och Leia och sin gode farbror Luke som idol. Det rimmar inte alls bra.
Man vet ju dock inte hur Kylo Rens uppväxt har sett ut. Kommer antagligen utvecklas mer i Episode 8 och 9.
Ja jag bara chansa vilt :P , men kanske var Jakku inte så när dem lämna henne där?
Nej nej men de jag mena han kanske skona henne för dem kanske är släkt/familj... vad vet jag :P
Nej personligen hade jag velat att Kylo Ren är en stand alone. Alltså ingen koppling till dem gamla karaktärerna. :)
Men vi får se i dem nästkommande filmerna hur storyn utvecklar sig
Nej personligen hade jag velat att Kylo Ren är en stand alone. Alltså ingen koppling till dem gamla karaktärerna. :)
Men vi får se i dem nästkommande filmerna hur storyn utvecklar sig
Förvisso, men de lever i alla fall och anser fortfarande att han är deras son som de gärna vill ha "tillbaka". Så helt katastrofalt kan det inte vara. Det hade i så fall gått rejält emot hur deras karaktärer framställts.
såg lite överraskande den här rullen.
första timmen tycker jag funkar, bra tempo och full rulle från ruta ett men sen blir det ju oförskämt mycket reprisering av tidigare star wars rullar, så mycket att det nästan blir löjligt. att dom inte kunnat tänka ihop nåt bättre under alla år dom jobbat med manuset? jag vet inte vem som kan vara helnöjd med resultatet?
manuset är ju enormt idéfattigt, allt går som på räls och det bjuds ju nästan inte på några överraskningar alls. dialogen är tunn. riktigt läskigt, farligt eller dramatiskt blir det aldrig det är ju action på barntillåten-nivå detta. sen har vi karaktärerna då, leia är trist, solo funkar, chewbacka är lika irriterande som alltid, kylo ren funkar men dom där arne anka-maskerna är ju rätt fjantiga, finn tycker jag är riktigt kass både som karaktär och skådisen... daisy ridley är dock ett fynd.
när det gäller det tekniska så imponerar det inte ett smack, kände inte att en enda scen under hela filmen slog rymdimperiet slår tillbaka på fingrarna... på 35 år har det alltså inte hänt NÅNTING när det kommer till specialeffekter... actionscenerna var inte bättre heller... det här är ju en 200 miljoner dollar budget film, vad fan har dom använt pengarna till? smått obegripligt faktiskt.
om jag var star wars-fan skulle jag nog vara missnöjd och känna mig besviken och lite blåst. dom måste verkligen leverera med nästa film för då tvingas dom komma upp med ett originellt manus och håller inte det då kan dom ju lägga ner helt och hållet... dom här rymdstriderna, laserduellerna osv det håller inte och köra det ett varv till... och visst är den nya roboten lite rolig men kom igen, ska alla dom där jävla blippande robotarna (tre av dom!) plåga oss i fortsättningen också? det finns liksom gränser hur många varv man kan köra samma grej...
darth vader-skallen kan vara något av det sämsta jag sett på film när det gäller special effekter någonsin... det ser ut som en prao-elev lekt med modell-lera. det är nästan så dåligt att det kan konkurrera med dockan i american sniper...
men en trea i betyg får det bli, främst för första timmen, den hade högt tempo och tillräckligt många scener av nostalgi som man drog på smilbandet åt.
första timmen tycker jag funkar, bra tempo och full rulle från ruta ett men sen blir det ju oförskämt mycket reprisering av tidigare star wars rullar, så mycket att det nästan blir löjligt. att dom inte kunnat tänka ihop nåt bättre under alla år dom jobbat med manuset? jag vet inte vem som kan vara helnöjd med resultatet?
manuset är ju enormt idéfattigt, allt går som på räls och det bjuds ju nästan inte på några överraskningar alls. dialogen är tunn. riktigt läskigt, farligt eller dramatiskt blir det aldrig det är ju action på barntillåten-nivå detta. sen har vi karaktärerna då, leia är trist, solo funkar, chewbacka är lika irriterande som alltid, kylo ren funkar men dom där arne anka-maskerna är ju rätt fjantiga, finn tycker jag är riktigt kass både som karaktär och skådisen... daisy ridley är dock ett fynd.
när det gäller det tekniska så imponerar det inte ett smack, kände inte att en enda scen under hela filmen slog rymdimperiet slår tillbaka på fingrarna... på 35 år har det alltså inte hänt NÅNTING när det kommer till specialeffekter... actionscenerna var inte bättre heller... det här är ju en 200 miljoner dollar budget film, vad fan har dom använt pengarna till? smått obegripligt faktiskt.
om jag var star wars-fan skulle jag nog vara missnöjd och känna mig besviken och lite blåst. dom måste verkligen leverera med nästa film för då tvingas dom komma upp med ett originellt manus och håller inte det då kan dom ju lägga ner helt och hållet... dom här rymdstriderna, laserduellerna osv det håller inte och köra det ett varv till... och visst är den nya roboten lite rolig men kom igen, ska alla dom där jävla blippande robotarna (tre av dom!) plåga oss i fortsättningen också? det finns liksom gränser hur många varv man kan köra samma grej...
darth vader-skallen kan vara något av det sämsta jag sett på film när det gäller special effekter någonsin... det ser ut som en prao-elev lekt med modell-lera. det är nästan så dåligt att det kan konkurrera med dockan i american sniper...
men en trea i betyg får det bli, främst för första timmen, den hade högt tempo och tillräckligt många scener av nostalgi som man drog på smilbandet åt.
Kul att höra. Det man måste komma ihåg angående "bristen på originalitet" i The Force Awakens är ju de tre prequelfilmerna som kom före, och som de allra flesta är överens om är värdelösa. Så jag kan förlåta att ploten inte direkt överraskade när så mycket annat satt så bra, och den allmänna känslan från originaltrilogin faktiskt återskapats. Sen hade jag inte problem med några av karaktärerna, utan har tvärtom svårt att välja vem av Finn, Rey, Poe, och Kylo som jag gillar bäst.
Nästa film hoppas jag dock bjuder på mer överraskningar och står på mer egna ben. Men för The Force Awakens funkar det tycker jag.
Nästa film hoppas jag dock bjuder på mer överraskningar och står på mer egna ben. Men för The Force Awakens funkar det tycker jag.
Spot on. Håller med om allt. Förutom att jag hade gett den 2/5. Kommer inte på någon minnesvärd scen och den är väldigt barnslig. Filmen var mest en axelryckning och inget jag kommer se om.
Håller väl med en del där, känns som det inte finns något riktigt värde att besöka filmen igen då allt är gjort så himla safe, typiskt J.J Abrams.
hur kan du tycka det är dött lopp mellan karaktärerna? klart rey och kylo står ut. finn och poe är ju både helt menlösa och står för ingenting. jag vet inte ens om poe klarade sig? bryr mig inte heller. du kunde ju ha satt justin bieber som poe likabra och det skulle inte göra nån skillnad.
sen tycker jag actionscenerna i force awakens är usla eller som bäst medelmåttiga och förstår inte varför dom behöver vara det. varenda actionscen borde det sitta 20 pers i filmstudion runt ett bord och brainstorma "hur ska vi kunna maxa detta? hur ska vi kunna göra scener som får publiken att känna 'ohhh shittt!!!') kan vi lära oss nåt från the raid? men nej alla skjutscener är "blipp blopp laserskott", ingen är nånsin i fara ingen blir skadad allvarligt, han solo får pröva chewies armborst som om han hade en ny leksak är inte det samma jävla armborst han haft i 28 filmer inkl originalet?
flygstrider är ren smörja, flygstrider ska ju vara vad biljakter är för bilfilmer, här måste man ju tänka till, man ska sitta med hjärtat i halsgropen "ooooooh dom klarade det" men här är det bara pju pju pju ! anonyma skurkar bakom sina kalle anka-hjälmar kraschar som vanligt, varför inte nåt slags röda baronen stuk eller vem minns inte flygstriderna i filmen memphis belle... men dom gör ingenting med det, inga visioner det är barra "gäsp here we go again" i slutstriden är det samma blandning av gubbar som i första filmen... några kraschar och dör men vilka har man redan glömt... kanske var det han som ser ut som en råtta, kanske en annan...
när millenium falcon ska göra en kraschlandning, då blir det att den fäller några träd och sen kanar i snön och wait for it.... den stannar precis vid slutet av en klippa... men jämför det med hur tåget kraschar i Jagad från 1993... där har vi en spektakulär scen, det här är ju bara fjantigt.
sen har vi lasersvärdstriderna... zooma in på läskiga jedi mindtrickshandsken 28 gånger... tror vi kan vara överens om att svärdfighten i force awakens inte går till historien... alltså det finns ingen tanke bakom nåt, ingen koreografi... det är som dom sagt "lek lite med lasersvärden så kan vi avsluta för idag sen"
ju sämre manus en sån här film har ju viktigare är det att actionscenerna och tekniken briljerar.
sen tycker jag actionscenerna i force awakens är usla eller som bäst medelmåttiga och förstår inte varför dom behöver vara det. varenda actionscen borde det sitta 20 pers i filmstudion runt ett bord och brainstorma "hur ska vi kunna maxa detta? hur ska vi kunna göra scener som får publiken att känna 'ohhh shittt!!!') kan vi lära oss nåt från the raid? men nej alla skjutscener är "blipp blopp laserskott", ingen är nånsin i fara ingen blir skadad allvarligt, han solo får pröva chewies armborst som om han hade en ny leksak är inte det samma jävla armborst han haft i 28 filmer inkl originalet?
flygstrider är ren smörja, flygstrider ska ju vara vad biljakter är för bilfilmer, här måste man ju tänka till, man ska sitta med hjärtat i halsgropen "ooooooh dom klarade det" men här är det bara pju pju pju ! anonyma skurkar bakom sina kalle anka-hjälmar kraschar som vanligt, varför inte nåt slags röda baronen stuk eller vem minns inte flygstriderna i filmen memphis belle... men dom gör ingenting med det, inga visioner det är barra "gäsp here we go again" i slutstriden är det samma blandning av gubbar som i första filmen... några kraschar och dör men vilka har man redan glömt... kanske var det han som ser ut som en råtta, kanske en annan...
när millenium falcon ska göra en kraschlandning, då blir det att den fäller några träd och sen kanar i snön och wait for it.... den stannar precis vid slutet av en klippa... men jämför det med hur tåget kraschar i Jagad från 1993... där har vi en spektakulär scen, det här är ju bara fjantigt.
sen har vi lasersvärdstriderna... zooma in på läskiga jedi mindtrickshandsken 28 gånger... tror vi kan vara överens om att svärdfighten i force awakens inte går till historien... alltså det finns ingen tanke bakom nåt, ingen koreografi... det är som dom sagt "lek lite med lasersvärden så kan vi avsluta för idag sen"
ju sämre manus en sån här film har ju viktigare är det att actionscenerna och tekniken briljerar.
Jag tycker Finn är något så sällsynt som en bra comic relief-karaktär som jag dessutom bryr mig om, och Poe har nästan samma karisma som Han Solo hade i originaltrilogin - även om han inte har lika mycket utrymme i filmen så ser jag helt klart potentialen med den karaktären.
Första gången de flyr i Millenium Falcon tycker jag är en bra actionscen, som tekniskt sett överträffar allt i originaltrilogin, och lasersvärdsfighten på slutet har om inte annat en unik och snygg miljö där i snön bland träden. Skulle ändå sätta den som #2 i hela sagan, där fighten mellan Luke och Vader i Empire är överlägsen #1.
Första gången de flyr i Millenium Falcon tycker jag är en bra actionscen, som tekniskt sett överträffar allt i originaltrilogin, och lasersvärdsfighten på slutet har om inte annat en unik och snygg miljö där i snön bland träden. Skulle ändå sätta den som #2 i hela sagan, där fighten mellan Luke och Vader i Empire är överlägsen #1.
Finn tycker jag var en riktigt bra karaktär, håller med Anton om att han gör comic relief jäkligt bra utan att man blir trött på det. Dock så kändes Poe överflödig. Han kommer antagligen vara med mer i det kommande filmerna, men här så bidrar han ju knappt alls.
Finn är ju fantastisk! Han är kanske den ända större karaktären i filmen som faktiskt är en helt ny karaktär. Rey är en ny Luke Skywalker, Poe är en blandning mellan Leia och Han Solo, Han Solo är Ben Kenobi, Kylo Ren är Darth Vader o.s.v. Men Finn är helt ny, man vet inte riktigt vilken utveckling den karaktären kommer få, jag skulle kunna säga att Finn är den mest spännande karaktären att följa i den nya trilogin. Jag har inget emot att Rey är en ny Luke och att alla de andra också är nya versioner av gamla karaktärer, men jag gillar starkt att en karaktär, Finn, är helt ny i serien.
finn påminner mig om kevin hart. tycker man kevin hart behövs i star wars universumet så är man förstås överlycklig.
är ju bara att kolla på finns repliker... här ska vi få in en fräck svart karaktär som kan vara lite skojig och ghetto tycks dom ha resonerat:
BB-8: BEEP-BOOP-BEEP
Finn: Droid, please!
Finn: I need help with this big hairy thing!
[Finn tries to treat a wounded Chewbacca, but he gets attacked]
Finn: He almost killed me 6 times!
[Chewbacca grabs his throat]
Finn: Which is okay.
Kylo Ren: That lightsaber belongs to me!
Finn: Come and get it!
BB-8: BEEP-BOOP-BEEP
Finn: Droid, please!
Finn: I need help with this big hairy thing!
[Finn tries to treat a wounded Chewbacca, but he gets attacked]
Finn: He almost killed me 6 times!
[Chewbacca grabs his throat]
Finn: Which is okay.
Kylo Ren: That lightsaber belongs to me!
Finn: Come and get it!