Visa första inlägg
Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
[quote="Kenneth":3m74n8c2]Inget är hugget i sten. Men om det visar sig...

Visa spoiler
... så är det jävligt respektlöst att ha med en så pass ikonisk karaktär under enbart en halvtimme.[/quote:3m74n8c2]

Själv tycker jag även att Two-Face är en av de mer intressanta skurkarna i serier nuförtiden
Visa spoiler

[quote="Remus":3m74n8c2]Någon som vet några potentiella skurkar i en tredje uppföljare?? Mr.Freeze, Gåtan och Poison Ivy vill jag inte se.

Iallafall så kan man verkligen säga att Jokern rörde om i grytan![/quote:3m74n8c2]

Skulle ha varit intressant med Mad Hatter, som någon redan nämnt.
1026 inlägg
för
1026 inlägg
Har sett The Dark Knight två gånger nu och det känns som det är tillräckligt för att bedöma den rättvist.

Det känns fel att placera filmen i samma fack som övriga serietidningsfilmer, då The Dark Knight är så mycket mer än en sådan. Går inte att jämföra den med Spider-Man, X-Men, Superman etc. Den som ligger närmast är isf Ang Lee's Hulk där karaktärerna skildrades väldigt noggrant i jämförelse med övriga filmer i samma genre. För det är karaktärerna som är Nolans största styrka i denna.

Karaktärerna har utvecklats sedan Batman Begins och nya har tillkommit. Jokern är nog den mest färgstarke skurken som någonsin visats på en bioduk, och Ledger fixar rollen otroligt bra med en prestation som luktar Oscarsnominering långa vägar. Bale är som vanligt på topp men får förvånansvärt lite utrymme som Bruce Wayne, vilket är synd då det var en av styrkorna i föregångaren. Den övriga casten sköter sig utmärkt och det nya tillskottet Aaron Eckhart imponerar som Harvey Dent.

Även om Batman Begins kändes mörkare rent visuellt så är storyn och karaktärerna i denna mörkare än någonsin i en Batman-filmatisering. Hela relationen mellan Batman och Jokern men även mellan Bruce Wayne och Batman är väl genomförd och tillför djup åt en annars ganska ytlig filmgenre.

Realismen som Nolan strävar efter i dessa filmer lyckas han uppnå även här, men med vissa undantag. Som vissa redan nämnt så kändes teknologin Batman använde sig av lite väl otrolig under vissa sekvenser. Visst, Batman är känd för att vara prylnörd, men på något sätt krockar det med realismen Nolan tidigare byggt upp. Det är dock inget som förstör filmen totalt, utan bara något värt att nämna.

Bortsett från stycket ovan så är actionscenerna helt fantastiska. Kampsportssekvenserna har förbättrats rejält sedan första filmen då de till en viss grad kändes sönderklippta och röriga. Nu är det rent och snyggt och man njuter av varje scen.

Hur som helst så är The Dark Knight en riktigt imponerande film, som jag personligen skulle kalla en psykologisk thriller, för en såhär djup och genomtänkt film inom just serietidningsvärlden tvivlar jag på att vi kommer få se på väldigt länge, om ens någonsin. Nolan har skapat årets hittills bästa film. En väldigt stark fyra i betyg.

Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Remus":16b4ynpd]Någon som vet några potentiella skurkar i en tredje uppföljare?? Mr.Freeze, Gåtan och Poison Ivy vill jag inte se.[/quote:16b4ynpd]

Varför i all världen vill du inte se The Riddler och Poison Ivy??
Bara för att Schumacher fuckade till det behöver inte Chris göra det!

Jag tror Nolan skulle kunna göra en grym version av The Riddler. Tänk honom som en Mastermind-snubbe som verkligen pressar Batmans mentala detektivförmågor och som hela tiden sätter upp nya tankebarriärer som Batman måste knäcka.

Angående Poison Ivy så läste jag på ett annat forum (måhända ToonZone) att man skulle kunna använda samma blomma till hennes origin som man lät Dr Crane använda i sitt Fear Toxin i Begins. Skillnaden blir förstås att Ivy experimenterar fram en egen variant av giftet och voila! (Pamela var väl lite av en forskare, eller dyl, innan hon blev som hon blev?)

Sedan, som en Side Quest för Batman att lösa vid sidan av The Riddler så vill jag VERKLKIGEN se The Mad Hatter. Han skulle kunna porträtteras som en psykotisk pedofil som är besatt av Alice i Underlandet och för bort och våldtar småflickor och klär alla offer (inkl sig själv) som karaktärer ur barnasagan.
Fick ett riktigt sug efter detta då jag köpte Haunted Knight igår, den sista delen i Jeph Loeb och Tim Sales serietrilogi (Long Halloween, Dark Victory, Haunted Knight, dessa har gett massor av inspiration till Nolans batfilmer).

Hur svincoolt skulle inte det kunna bli som Batman3 ???
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Nu är det bestämt, på fredag blir det TDK!
Efter att ha läst GöteborgsPostens recension (5/5 fyrar f.ö. ) har jag kommit fram till att jag nog inte kommer gilla Ledgers Joker (håller armarna över huvudet och väntar på att bli lynchad).
[quote:3jyjpwrz]I Tim Burtons Batman (1989) gjorde en hysteriskt överspelande Jack Nicholson Jokern till en parodisk skurk. Ledger använder sig av betydligt mindre medel. Han arbetar mycket med rösten, med små ansiktsrörelser bakom den groteska clownmasken. Ledger gör ett genuint skrämmande porträtt av en psykopat vars drivkrafter, utöver viljan att sätta världen i brand, tycks vara en dödslängtan. I en scen är Jokern utklädd till sjuksköterska, med peruk och allt. Dragutstyrseln till trots råder det intet tvivel om att karln är livsfarlig.[/quote:3jyjpwrz]
Jag gillar den överspelande Nicholson. Jag älskar hans galna tolkning. Gotham är ett Utopia. Galet, några extra varv skruvat. Nicholsons Joker ger staden den färgklick den så väl behöver, jag vill inte ha en realistisk skurk. Men men, vi får se efter fredag....
107 inlägg
för
107 inlägg
då ska man se den igen ikväll me brorsan , imrn me en polare :D

ska bli kul o förstå den på ett annat sätt nu eftersom man har redan sett den en gång , man ser allt bättre då
172 inlägg
för
172 inlägg
Väldigt bra film men något jag störde mig på var
Visa spoiler
3198 inlägg
för
3198 inlägg
[quote="Mikael L":2s6o887h]Väldigt bra film men något jag störde mig på var
Visa spoiler
[/quote:2s6o887h]

what?!

Visa spoiler
802 inlägg
för
802 inlägg
[quote="Mikael L":1kq3anze]Väldigt bra film men något jag störde mig på var
Visa spoiler
[/quote:1kq3anze]

Visa spoiler
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Håller med Hempo, Nolan följde i punkt och pricka

se bilden från serierna och jämför själv!
[/img]

[img:2eqej574]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/92/Batmanannual14.png[/img:2eqej574]
775 inlägg
för
775 inlägg
[quote="F.E.A.R":1syote5t]Själv tycker jag även att Two-Face är en av de mer intressanta skurkarna i serier nuförtiden
Visa spoiler
[/quote:1syote5t]
Harvey Dent är med 50%, ja. Inte Two-Face.
172 inlägg
för
172 inlägg
hmm tydligen bara jag som inte gillade hans skadade sida. Svårt att säga exakt vad jag ogillade men tror att jag hade föredragit om sida vore lite mindre skadad och då tänker jag mest på hållet i kinden.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Enda som jag tänkte på med hans skadade sida (förutom att det var hur snygg som helst)

Visa spoiler
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Och jag känner att jag är så fast i det gamla när jag föredrar det här
[img:3uo9xny1]http://wabcmsal.org/pastorblog/wp-content/uploads/2007/03/Two%20Face.jpg[/img:3uo9xny1]

Det slog mig precis, jag kan se på de 4 "gamla" filmerna, vilken som helst av dem, oftare än Batman Begins, utan att tröttna. Och då tycker jag BB är vansinnigt bra. Jag gillar inte den mörka, djupa sidan av de nya filmerna.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Kenneth":28k2hzrs][quote="F.E.A.R":28k2hzrs]Själv tycker jag även att Two-Face är en av de mer intressanta skurkarna i serier nuförtiden
Visa spoiler
[/quote:28k2hzrs]
Harvey Dent är med 50%, ja. Inte Two-Face.[/quote:28k2hzrs]

De är ju väldigt lika, det enda som skiljer dem är ju utseendet. Och om man suktar så gärna efter det är man bara barnslig (extrem fanboyism, tror jag det kallas). Han roll i filmen var perfekt, och det behövdes inte mer, helt enkelt.
1026 inlägg
för
1026 inlägg
Nu är det ju faktiskt mer än bara en bränd ansiktshalva som skiljer Harvey Dent från Two-Face. Det är ju i princip två olika karaktärer.

Jag håller dock med om att han var med tillräckligt.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Har precis sett filmen, och jag... jag finner inga ord.
Så fuckincredible bra!

Jag är inte i tillstånd att ge en riktig recension än, men jag kan hålla med alla att Heath Ledger var grym. Jag smågrät till och med.

Visa spoiler
2140 inlägg
för
2140 inlägg
Folk som klagar på Two-Face ansikte förstår jag mig inte på vad som är så fel? Det är både riktigt vidrigt och snyggt gjort. Precis så som det skall vara!

Det ända konstiga är att hans öga klarar sig undan att bli torrt! Den här filmen måste jag skaffa på DVD så fort som möjligt.

Det känns fortfarande konstigt att se Heath Ledger så levande på bioduken när han egentligen är död. Så konstigt.
989 inlägg
för
989 inlägg
Jag har för mig att någon stuntman dog under filminspelningen med, men jag är inte säker, isåfall nämndes han också i eftertexterna?
3462 inlägg
för
3462 inlägg
Christopher Nolan tycker inte själv att det är en superhjältefilm och det är bara att hålla med honom. Filmen är ju lite mer än så. Jag tror ju helt klart att de flesta kan uppskatta denna, även man har problem med människor med övernaturliga krafter som folk lätt associerar superhjältefilmer till. Visst, helt trovärdigt är det väl inte att se en mångmiljonär klä ut sig och fånga färgstarka skurkar på nätterna. Men det är ju det närmaste verkligheten vi kan komma i den här genren.

Intressant att se så många tvivla på att Nolan kan göra en bättre eventuell tredje film. Jag såg samma kommentarer för Batman Begins. Klart det går att göra bättre än så här, helt perfekt tycker jag inte att den är. Det finns några detaljer som kan göras bättre.

Egentligen spelar det ingen roll vem skurken blir i trean. Nolan kommer allt kunna leverera något riktigt trovärdigt iaf. Men Jokern känns utagerad nu och som jag sa tidigare är Nolan inne på samma spår. Han har hittills inte haft några ambitioner att reprisera sig själv eller byta ut någon av skådespelarna till huvudkaraktärerna. Jag vill se nytt friskt blod istället för tråkiga upprepningar, så ingen Two-Face eller Jokern i en eventuell tredje film för mig
143 inlägg
för
143 inlägg
[quote="popcornemil":2a15pzv7]Jag har för mig att någon stuntman dog under filminspelningen med, men jag är inte säker, isåfall nämndes han också i eftertexterna?[/quote:2a15pzv7]

Nämndes Heath Ledger under eftertexterna?
Jag gick precis under eftertexterna så...
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden