Visa första inlägg
12243 inlägg
för
12243 inlägg
Oscarsgalan sänds på Aftonbladet TV

Jag håller med Marcus, hoppas ingen halvdåligt insatt webb-kommentator babblar sönder sändningen.
2549 inlägg
för
2549 inlägg
Är det bara jag som tycker att det inte finns någon sådan där super-roll i år. Någon som var sådär svinbra så att man kände att man redan kunde ge Oscarn utan att ens ha några andra nominerade. Jag menar t.ex. J.K Simmons i Whiplash eller Christoph Waltz i Inglourious Basterds. DiCaprio känns ju given, men det känns ju mer som ett life achievment award.
3541 inlägg
för i svar på Moviemasters inlägg
3541 inlägg
Hm, det kanske du har rätt i. Vissa år ser ut så antar jag. Jag är mest imponerad av Jacob Tremblay i år, han blev inte ens nominerad såklart. Att vid så låg ålder leverera det han gjorde i "Room" är svårslaget för mig. Brie Larson ska ha en del av det berömmet också, hon var inte bara lysande själv, hon var nog viktig för att Tremblay skulle kunna leverera det han gjorde också. Läste att de spenderade mycket tid tillsammans innan de började filma, utvecklade en relation så grabben skulle känna sig trygg och så vidare.  
2549 inlägg
för i svar på Användare borttagens inlägg
2549 inlägg
Ja, båda dem var riktigt bra i den. Det är ju inte ofta man ser så bra prestationer från barn. Det brukar nästan vara tvärtom.
3541 inlägg
för i svar på Moviemasters inlägg
3541 inlägg
Ja precis! Honom ska jag hålla ett öga på. 
16 inlägg
för
16 inlägg
För min del är The Danish Girl en given vinnare, även om The Revenant var enormt bra. Kan ju ha med smak att göra. The Revenant är mer, som jag uppfattar det, en "maskulin film" men jag gillade den skarpt och hoppas DiCaprio äntligen får sin Oscar samt att Tom Hardy (en av mina favoriter) får för biroll. De är båda värda pokalen även om Eddie Redmayne är min personliga favorit, även i år. Vill även se Alicia för biroll men tror inte hon når hela vägen fram denna gång, men man vet aldrig.

Det retar mig att The Danish Girl inte kom upp bland "Bästa film".

Vi får väl se hur det går den 28 Februari. Lycka till alla med era favoriter
33 inlägg
för
33 inlägg
Ok så Oscarsgalan hos Aftonbladet. What about BAFTA?
11101 inlägg
för
11101 inlägg
ingen bafta för vikander!
166 inlägg
för
166 inlägg
Är okunnig i filmgalor men.. 

Chiwetel Ejiofor var väl favorit tippad att vinna en Oscar för bästa manliga huvudroll för "12 years a slave"? Men sen så vann Mcconaughey samma år. Kan inte likande hända i kommande Oscarsgala? Att Redmayne eller någon annan vinner över favorit tippade Leo? 
983 inlägg
för i svar på ErikvKarlbergs inlägg
983 inlägg
Troligtvis inte, det vore en sensationell skräll isåfall. DiCaprio är en betydligt större förhandsfavorit än vad Ejiofor var. Vad jag vill minnas så var McConaughey till och med favorit till att vinna.
3541 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
3541 inlägg
Bonk: Nej, ingen BAFTA till Vikander. Det berodde främst på att hon var nominerad för bästa huvudroll för prestationen i The Danish Girl, en kategori som är mycket tuffare än biroll (som hon nominerats som på alla andra galor, inklusive Oscars). Brie Larson har vunnit bästa huvudroll överallt, helt välförtjänt också. Vikander har fortfarande en stor chans att vinna Oscarn då hon slipper Brie Larson som motståndare :)

Karlberg & JVF: Ejiofor kanske var favorit inför Awards-season, minns inte riktigt. Jag har för mig att McConaughey blev storfavorit ganska tidigt efter att galorna började dra igång i alla fall. Han vann pris efter pris. I slutändan var det väntat att han skulle vinna.

Att Redmayne skulle vinna Oscarn över Leo som vunnit i stort sett allt hittills känns väldigt långsökt tycker jag.
166 inlägg
för
166 inlägg
Marcus och JVF. 

Okej, tack för svar. :).
Fast vann inte Michael Keaton mycket innan Oscarsgalan för "Birdman"? Var inte han stor favorit? Sedan vann Redmayne ändå?
Eller har Dicaprio "redan vunnit", finns inget hot alls? 
983 inlägg
för i svar på ErikvKarlbergs inlägg
983 inlägg
Nja det var lite samma sak där. Keaton var den tidiga favoriten, men efterhand fick Redmayne övertaget (vann bl.a. SAG) och var i slutändan favorit till Oscarn. Många trodde på Keaton ändå förvisso. Det racet är väl mer jämförbart med Mara/Vikander skulle jag säga. EDIT: Eller, ja, nu kanske Winslet hoppade in där också. 

Så ja, DiCaprio har i princip redan vunnit, det finns åtminstone ingenting som pekar på något annat.
166 inlägg
för i svar på JVFs inlägg
166 inlägg
Okej, tusen tack för svar. :) 
11101 inlägg
för
11101 inlägg
nu jäklar är det inte långt kvar! vi har två reaktioner att vänta

- fan vad bra, äntligen
- uäää kommer inte hålla mig vaken och se den där smörjan!

hursom - aftonbladet sänder live.
och för stockholmare så går det att se hela oscarsgalan inkl röda mattan på biograf GRAND för 90-95 spänn varav hela beloppet går till nån välgörenhet.

871 inlägg
för
871 inlägg
Jag är mest lost på vem som tar bästa film och bästa regi. The Big Short och Spotlight har ju varit de stora snackisarna för film, men på senaste känns det som att folk mest har pratat om The Revenant? Bästa regi känns det nästan som att The Revenant är given, med tanke på allt jobb Innaritu Gonzalez skött för att göra filmen.
11101 inlägg
för
11101 inlägg
vi kommer ha en separat forumtävling - vem tippar bäst på forumet!
2249 inlägg
för
2249 inlägg
Okej, gör ett försök att tippa de stora kategorierna. 

Bästa film

Kommer vinna: The Revenant 
Jag vill ska vinna: Mad Max: Fury Road

Bästa kvinnliga huvudroll

Kommer vinna: Brie Larson, Room
Jag vill ska vinna: Brie Larson, Room

Bästa manliga huvudroll

Kommer vinna: Leonardo DiCaprio, The Revenant
Jag vill ska vinna: Michael Fassbender, Steve Jobs

Bästa kvinnliga biroll

Kommer vinna: Kate Winslet, Steve Jobs
Jag vill ska vinna: Kate Winslet, Steve Jobs

Bästa manliga biroll

Kommer vinna: Sylvester Stallone, Creed
Jag vill ska vinna: Sylvester Stallone, Creed

Bästa regi

Kommer vinna: Alejandro Gonzalez Innaritu, The Revenant
Jag vill ska vinna: George Miller, Mad Max: Fury Road
11101 inlägg
för
11101 inlägg
det bästa som kan hända är att leo inte vinner en oscar.
2566 inlägg
för
2566 inlägg
Såhär ser min tippning ut.

Film:
Tror: The Revenant
Hoppas: Mad Max
Regi:
Tror: Alejandro G. Inarritu (The Revenant)
Hoppas: George Miller (Mad Max)
Manlig huvudroll:
Tror: DiCaprio (The Revenant)
Borde vinna: Johnny Depp för faen...
Kvinnlig huvudroll:
Brie Larson (Room)
Manlig biroll:
Sly Stallone (Creed)
Kvinnlig biroll:
Tror och hoppas: Alicia Vikander (The Danish Girl)
Redigering:
The Big Short
Icke-engelskspråkiga film:
Son of Saul
Musik:
Tror och hoppas: Ennio Morricone (The Hateful Eight)
Produktionsdesign:
Tror: The Martian
Hoppas: Mad Max
Visuella effekter:
Star Wars
Manus på annan förlaga:
The Big Short
Originalmanus:
Tror: Spotlight
Hoppas: Straight Outta Compton
Animerad långfilm:
Tror och hoppas: Inside Out
Foto:
The Revenant
Kostymdesign:
Carol
Dokumentär:
Amy
Dokumentär – kortfilm:
A Girl in the River
Makeup och hår:
Mad Max
Sång:
Til It Happens To You
Animerad kortfilm:
World of Tomorrow
Kortfilm:
Shok
Ljudredigering:
 Star Wars
Ljudmix:
The Revenant
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden