Tänker att det kan vara kul att spekulera kring vad och vilka som blir nominerade och vinnare när galasäsongen börjar i vinter!
T.ex. tror jag att Eddie Redmayne och Jake Gyllenhaal får Oscarsnomineringar för sina roller i The Danish Girl och Southpaw.
Varför tror du inte det? Vilka andra känner du på förhand är starkare?
För att... jag ser inte en enda anledning ATT tro det. Förutom att det är Bradley Cooper då. Bara för att han kör lite Gordon Ramsey och slänger grytor ska han inte ha en Oscarsnominering. Så lågt kan väl galan ändå inte ha sjunkit, även om den faktiskt är ett skämt.
På förhand on the top of my head så känns Fassbender, DiCaprio, Redmayne och Depp mer troliga. Kanske även Hardy för Legend och kanske till och med Gyllenhaal som trots allt lagt på sig en del muskler - fast passade de Nightcrawler så... who knows. Ungen från Beast of no Nation kanske. Caine kanske får en liten nod för Youth. Någon från Straight Outta Compton. Nä, ser ingen anledning, baserat på trailer eller synopsis, att Cooper ska ha en nominering för Burnt. Filmen verkar vara oerhört cheesy och konventionell också.
På förhand on the top of my head så känns Fassbender, DiCaprio, Redmayne och Depp mer troliga. Kanske även Hardy för Legend och kanske till och med Gyllenhaal som trots allt lagt på sig en del muskler - fast passade de Nightcrawler så... who knows. Ungen från Beast of no Nation kanske. Caine kanske får en liten nod för Youth. Någon från Straight Outta Compton. Nä, ser ingen anledning, baserat på trailer eller synopsis, att Cooper ska ha en nominering för Burnt. Filmen verkar vara oerhört cheesy och konventionell också.
Lite utbrott här och där.. De första fyra du nämner känns riktigt gjutna. Hardy - njaa. Gyllenhaal - är superförtjänt av en nominering men med tanke på Southpaws ljumma mottagande känns det inte rimligt, men jag hoppas! Resten - njaa, men har ingen anledning egentligen varför inte men det känns inte rätt.
Nä, i slutänden handlar det ju bara om inside Hollywood-politik ändå. Cyniskt må så vara men så är det.
Angående Sicario hoppas jag att den får fler nomineringar än Roger Deakins solklara trettonde Oscarsnominering.
Inte sett Prisoners än men den verkar ha ignorerats av akademin på vissa kategorier många anser där den borde nominerats. Så därför är väl risken stor att Sicario inte får erkännandet från the academy den förtjänar. Men kategorier jag hoppas Sicario får nomineringar i:
EDIT: Glömde totalt bort Del Toros magiska prestation. Och Villeneuves skildring om knarkkriget är fantastisk, men knappast så att han får några stora nomineringar. Hoppas såklart dock.
Inte sett Prisoners än men den verkar ha ignorerats av akademin på vissa kategorier många anser där den borde nominerats. Så därför är väl risken stor att Sicario inte får erkännandet från the academy den förtjänar. Men kategorier jag hoppas Sicario får nomineringar i:
- Som sagt, magiska fotot av Roger Deakins (100 % gjutet, så finns inte så mycket att hoppas här)
- Bästa kvinnliga huvroll, Emily Blunt. Grym.
- Musiken från en islänning vars namn jag ej orkar googla.
- Är inte alls insatt i ljud, (sound editing, sound mixing) men känns inte helt otänkbart med nominering där.
EDIT: Glömde totalt bort Del Toros magiska prestation. Och Villeneuves skildring om knarkkriget är fantastisk, men knappast så att han får några stora nomineringar. Hoppas såklart dock.
Ja, Sicario kommer nog behandlas ungefär som Prisoners gjorde, lite mycket genre-film för akademin, och inte rätt typ av genre! Roger Deakins är helt klart en värdig och trolig nominering! Jóhann Jóhannssons musik är magnifikt och bidrar enormt, men kan nog bli som med hans score till Prisoners, att det anses vara lite väl suggestivt och inte tillräckligt spektakulärt. Både Blunt och del Toro är tänkbara kandidater, de är fantastiska, men tror tyvärr inte filmen kommer få tillräckligt med momentum för att dra med dem, och konkurrensen i deras kategorier är riktigt tuff i år! Andra tekniska kategorier, som ljud och klippning är självklart inte omöjliga, men tror som sagt inte filmen i sig kommer vara en tillräckligt stor spelare för att den ska ta sig in där! Men jag håller tummarna!
Nu är ju Award Season i full gång, några fler tankar på vad som ni tror nomineras förutom det som redan sagts?
Tom McCarthys Spotlight verkar vara en stark kandidat. Jag har förvånats lite av hur högt olika experter håller den filmen. Den har visserligen en enormt stark cast och behandlar ett starkt ämne, men att den skulle segla upp som någon sorts favorit trodde jag inte. En annan film som nämnts mycket är Room. Brie Larson ska tydligen vara grymt bra.
Sedan ska det bli intressant att se vilka av de ännu osedda filmerna som rör om i awards-grytan. Tänker främst på Joy, The Revenant och The Hateful Eight.
Vi kan nog nääästan räkna in en Oscarsnominering på Alicia Vikander för rollen i The Danish Girl nu också. Alla verkar överens om att hon kommer att finnas med bland de nominerade. Många håller henne dessutom bland de 2-3 bästa. KUL!
Sedan ska det bli intressant att se vilka av de ännu osedda filmerna som rör om i awards-grytan. Tänker främst på Joy, The Revenant och The Hateful Eight.
Vi kan nog nääästan räkna in en Oscarsnominering på Alicia Vikander för rollen i The Danish Girl nu också. Alla verkar överens om att hon kommer att finnas med bland de nominerade. Många håller henne dessutom bland de 2-3 bästa. KUL!
Har hela tiden trott på en nominering för Vikander. Frågan är vilken kategori hon hamnar i, kan skilja sig från gala till gala.
Joy tror jag får nomineringar för bästa film, regi, bästa kvinnliga huvudroll och manliga biroll (De Niro)
The Revenant o Hateful Eight lär få drösvis med nomineringar.. Som vi sa på Twitter; fingers crossed for Leo!!
Joy tror jag får nomineringar för bästa film, regi, bästa kvinnliga huvudroll och manliga biroll (De Niro)
The Revenant o Hateful Eight lär få drösvis med nomineringar.. Som vi sa på Twitter; fingers crossed for Leo!!
Joy lär säkerligen få massa nomineringar, oavsett om filmen är bra eller inte. David O. Russell är ju en Oscars-darling. Själv tycker jag att The Fighter var den senaste av hans filmer som var riktigt bra. Något överskattad herre.
Leo ja, håller alla tummar (d.v.s. två stycken) för att han gör en finfin prestation och att filmen är så bra som jag tror. Då kanske vi äntligen får se honom ta emot den där jävla Oscarn och även bevittna den efterföljande kraschen av internet ;)
Leo ja, håller alla tummar (d.v.s. två stycken) för att han gör en finfin prestation och att filmen är så bra som jag tror. Då kanske vi äntligen får se honom ta emot den där jävla Oscarn och även bevittna den efterföljande kraschen av internet ;)
Tror inte Leo får någon guldgubbe i år heller, den tar nog Eddie Redmayne.
Jag har inte sett The Danish Girl, men rollen är helt klart Oscarsvänlig. Dock ska man komma ihåg att det är ytterst sällsynt att någon vinner två år i rad. Har bara hänt någon enstaka gång.
Trodde starkt på honom ett tag jag också, men känner att buzzet kring filmen och hans prestation inte blev så stort som man trodde. Det pratas mest om Alicia.
Trodde starkt på honom ett tag jag också, men känner att buzzet kring filmen och hans prestation inte blev så stort som man trodde. Det pratas mest om Alicia.
The Hateful Eight lär i vanlig ordning få nöja sig med en manusnominering/vinst, och om Mr T har tur så kanske han kan få sig en regissör-nod. Men det är klart, bästa film-kategorin har ju lite platser att fylla så...
Jag tror även Matt Damon får sig en (oförtjänt) nominering för The Martian. Den har ju fått snorbra kritik i USA. Jag tror dock stenhårt på Leo i år. Det finns inte någon tillräckligt stark motståndare (bara Fassbender och Redmayne, men han vann ju förra året), och juryn kommer använda den här chansen för att uppskatta Leos ackumulerade arbete. Lite som när Scorsese vann för Departed.
Jag håller tummar och tår för att Mad Max får en nominering. Det är fortfarande den film som fått bäst kritik under hela året. Kommer aldrig hända dock, vilket är så jävla tråkigt och förutsägbart.
Jag tror även Matt Damon får sig en (oförtjänt) nominering för The Martian. Den har ju fått snorbra kritik i USA. Jag tror dock stenhårt på Leo i år. Det finns inte någon tillräckligt stark motståndare (bara Fassbender och Redmayne, men han vann ju förra året), och juryn kommer använda den här chansen för att uppskatta Leos ackumulerade arbete. Lite som när Scorsese vann för Departed.
Jag håller tummar och tår för att Mad Max får en nominering. Det är fortfarande den film som fått bäst kritik under hela året. Kommer aldrig hända dock, vilket är så jävla tråkigt och förutsägbart.
vore bra om leo vann så slapp man tjatet. är väl mest killar som önskar dom vore leo som gillar honom och hoppas på honom för dom har en mancrush.
Vänta va?? Tror du Matt Damon får en Oscarsnominering?! Kanske en Golden Globe-nominering men absolut inte Oscar.
Tråkigt och förutsägbart sammanfattar Oscarsgalan ohyggligt bra och filmerna som nämns här känns minst lika tråkiga. Det vill säga de som verkligen har en chans. Hade älskat att se uppstickare som The Revenant och självklart Mad Max med i gamet, men knappast.
The Hateful Eight, visst, för manuset. Sedan spelar det liksom ingen roll hur ev. bra Kurt Russell är i huvudrollen, han är inget Oscarsmaterial. Sådant är bestämt på förväg. Men fy fan vad kul det hade varit.
The Hateful Eight, visst, för manuset. Sedan spelar det liksom ingen roll hur ev. bra Kurt Russell är i huvudrollen, han är inget Oscarsmaterial. Sådant är bestämt på förväg. Men fy fan vad kul det hade varit.
The Revenant tror jag absolut blir nominerad. Även för regi, foto och DiCaprio lär den ju ligga bra till. Att The Martian har så pass starkt buzz förstår jag dock inte.
Rooney Mara sägs ju vara den största konkurrenten till Alicia, för hennes presentation i det romantiska 20-tals-dramat Carol. Det skulle inte vara en alltför pjåkig förlust, eftersom Mara redan har blivit nominerad en gång för en så otroligt bra rolltolkning och förlorat. Jag ska nog se Carol, men det blir nog efter julhelgen. Jag har även en känning att The Danish Girl kommer att ta några Oscarsnomineringar för exempelvis regi, scenografi, kostym, biroll (!), huvudroll och allt det medför såklart bästa film.
För Guldbaggegalan så är jag nu helt övertygad om att årets troligtvis stora julfilm här i Sverige, En man som heter Ove, kommer att bli nominerad till bästa manliga huvudroll och säkert även smink. Jag tror även att vi har Biopublikens pris riktad åt det hållet.
För Guldbaggegalan så är jag nu helt övertygad om att årets troligtvis stora julfilm här i Sverige, En man som heter Ove, kommer att bli nominerad till bästa manliga huvudroll och säkert även smink. Jag tror även att vi har Biopublikens pris riktad åt det hållet.
Ja varför inte? The Martian har fått mycket (läs: ofattabart) bra kritik i USA, och Matt Damon är en likeable guy, Oscarskompatibel. Men vi får se. Jag tycker inte han borde nomineras personligen.
Ja, Rooney Mara är väl förstahandsfavorit. Det var 37 år sedan en svensk kvinna var nominerad till en Oscar (Ingrid Bergman, Höstsonaten) så bara en nominering för Vikander är ju enormt stort.
Angående The Revenant så borde den plocka en hel del nomineringar. Produktionen är så pass spektakulär och att döma av trailers så verkar filmen vara något utöver det vanliga. Risken är väl att den kan åka på en backlash om den inte lever upp till folks förväntningar. Jag menar, förväntningarna är ju nästan orimliga. Även från mig själv.
Jag har inte sett The Martian men jag hoppas att den och framför allt Mad Max blir nominerade. Den sistnämnda förtjänar det verkligen. Skulle vara uppfriskande med lite variation, det är ju bara små dramer och biografier hela tiden. Bryt isen! Öppna upp för lite andra typer av filmer, det vore kul.
Angående The Revenant så borde den plocka en hel del nomineringar. Produktionen är så pass spektakulär och att döma av trailers så verkar filmen vara något utöver det vanliga. Risken är väl att den kan åka på en backlash om den inte lever upp till folks förväntningar. Jag menar, förväntningarna är ju nästan orimliga. Även från mig själv.
Jag har inte sett The Martian men jag hoppas att den och framför allt Mad Max blir nominerade. Den sistnämnda förtjänar det verkligen. Skulle vara uppfriskande med lite variation, det är ju bara små dramer och biografier hela tiden. Bryt isen! Öppna upp för lite andra typer av filmer, det vore kul.