Visa första inlägg
54 inlägg
för
54 inlägg
Som ett stort fan av Jack O'Conell är jag jäkligt besviken än så länge på att Unbroken inte fått mer uppmärksamhet.. Hoppades verkligen den skulle bli hans big break! Sjukt talangfull skådespelare som kommer ta världen med storm en dag!
475 inlägg
för i svar på kjacobssons inlägg
475 inlägg
Hehe jag är också ett stort Jack O'Conell-fan ända sedan skins, men Unbroken verkar en aning lökig i mitt tycke. 

För övrigt så kan jag verkligen inte hålla med om att Rosamund Pikes insats i Gone Girl är Oscars-värdig, tycker inte att den var något utöver det vanliga. Hon var väl mest lite stel, typ. 
128 inlägg
för
128 inlägg
Sjukt spänd med bara ett dygn kvar tills nomineringarna kommer! Skrev ner lite vad jag (och många med mig) tror att vi kan vänta oss i de större kategorierna här!
3198 inlägg
för
3198 inlägg
Kanal 9 har annonserat att de inte sänder Oscarsgalan i år. SVT tänker inte ta tillbaka det heller (vilket de lovande för flera år sen). Nån som vet om nån annan svensk kanal plockar upp det?
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Jahapp, ja då blire då definitivt ingen Oscarsgala för mig, över min döda kropp att jag sitter på sånna där laggande streamsajter. Nåväl, kan jag sova istället, får förmodligen mer ut av det ändå.
475 inlägg
för i svar på Användare borttagens inlägg
475 inlägg
Hampus Lager
Kanal 9 har annonserat att de inte sänder Oscarsgalan i år. SVT tänker inte ta tillbaka det heller (vilket de lovande för flera år sen). Nån som vet om nån annan svensk kanal plockar upp det?

Men vafan, sjukt tråkigt! :( Säger som Putte, laggstreams är ju totalt meningslöst, satan om inte någon annan kanal plockar upp det, roligaste filmfesten på året ju! 
5248 inlägg
för
5248 inlägg
MZ borde köpa upp rättigheterna och sända den exklusivt ;)
1593 inlägg
för
1593 inlägg
Ja jag blev inte heller peppad på detta! Laggstream suger dallas så om ingen kanal plockar upp detta så tar jag mig också hellre en liten tupplur! Fan va tråkigt! Säga vad man vill om galan så är det ändå en filmgala som jag ser före program som Big Brother, Paradise Hotel och allt det där tramset! Vad är det med TV kanalerna idag?? Varför prioriterar de så mkt annat skit?
871 inlägg
för
871 inlägg
Har varit beredd att hitta en stream hela tiden då jag inte har några tv-kanaler, men hoppades ändå att det SVT eller kanal 9 skulle ha någon live stream på deras hemsidor. Tråkigt. Har bara sett de två senaste galorna och tyckt att det varit ett rent nöje, så har tänkt fortsätta med det iaf ett tag till om mina scheman tillåter, trots att jag hört att det var mycket bättre förr.
12243 inlägg
för i svar på P U T T Es inlägg
12243 inlägg
Det låter som en mycket bra idé :P
1593 inlägg
för i svar på Emerics inlägg
1593 inlägg
Själva galan har alltid varit ungefär densamma! Glamour, röda mattor, stjärnglans och statyetter som delas ut till branschfolk som sedan håller tal! Sen varierar det så klart mellan åren vad gäller nomineringar och utbud så man har säkert sina favorit årtionden så att säga, men galan i sig har väl alltid sett ungefär likadan ut! Det där med att det var bättre förr ser jag oftast med en nypa salt! Det finns många som hävdar samma sak angående själva samhället och världen också men det var förr som Hitler fanns, det var förr man brände häxor på bål, det var förr man utrotade ett helt folkslag i en kontinent som upptäcktes av en viss Columbus osv. 

Men visst har Hollywood haft en torka som heter duga de senaste åren vad gäller utbud, men jag tror och hoppas att det ska komma ett gyllene årtionde snart igen! Och galan... ja den fortsätter nog som den alltid har gjort, med glamour, röda mattor, stjärnglans och statyetter som delas ut till branschfolk som sedan håller tal! ;)  
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Jo fast fann talen intressantare förr och det var då definitivt inte lika tajt och lika mycket reklam. Är väl reklamen som ligger till grunden till varför det är så tajt nufötiden. Sedan bjöds det på mer utspel, det är ju så jävla stelt nuförtiden, ingen spontanitet. Ingen vågar säga för mycket eller göra något som sticker ut. För då...ja då tar ju hela världen "illa upp" och blir "stött" och blir "diskriminerad"....SUCK.
5248 inlägg
för
5248 inlägg
Alltså det handlar inte bara om att våga, men vi lever uppenbart i en tid där alla tar illa upp och då blire stelt. Titta bara på Billy Bobs tal på Golden Globes, var ju en direkt kontring till dagens knipa-käft-mentalitet. Ja till bland annat det som hände i Paris, ja så på så sätt var det ett kort och bra tal av honom. Sedan syftade jag inte endast på talen, det är hela mentaliteten, värdarna också. För endast en tio (kanske lite mer) år sen skämtade Billy Crystal om nedladdningen och att han laddat ned, det skulle ingen värd göra idag för då blire gnälligt. Det var helt enkelt mer drag i skämten av värdarna, lite mer som Gervais på Globes.

Handlar inte endast om vad de säger i talen utan även utspel, allt behöver inte vara "vågat". Jack Palance drog en-armade armhävningar, Brandos utspel behöver jag väl inte ens nämna. Benigni hoppade och flög runt bland stolar, Tom Hanks blunder 1994 var visserligen inte menad, men det var kul. Det finns många minnesvärda tal, Nicholson, Clintan också, detta mycket på grund av att talen var längre, de hade längre tid på sig, ja innan det gamla orkesterdiket (som förresten en hel bett knipa så de fick prata klart) började spela.

Så, det handlar om en massa aspekter. Galan känns mer regisserad, tajt, stel, tillbakadragen och munkavlad nuförtiden, så upplever då jag det. Eller så är det helt enkelt så att jag bara tröttnat på skiten. Men som sagt, reklamen ligger nog till grunden för varför det känns så stressat och abrupt.

Det här med att knipa käft tillhör kanske en annan debatt, men det letar sig in överallt. Ja och jag är less på det. Magnus Betnér gjorde ett alldeles lysande uttal om detta för några dagar sen, kunde inte hålla med mer. Den dag vi får hädelsedagar i det här landet ska till och med jag gå ut och protestera å välta en bil eller två. Folk får helt enkelt bita ihop och stå ut med lite skämt, grow a pair och inte vara så förbannat sköra. Annars är det slutskämtat om allt och alla och så kan vi stå där och knipa käft och "visa förståelse" för varandra. Ja ifall vi inte gör det bombas det. Absurt. Vi borde rikta mer fokus mot dessa galningar istället för att rätta oss efter dem, jävla trams.

Men som sagt, en annan debatt, ursäkta, men ventilerar lite.
1593 inlägg
för
1593 inlägg
Haha ja det blev ett jävla liv i det religiösa USA och bland feministerna när bröstsången dök upp! Sen kan man tycka att själva numret sög men det blev ett jävla liv iaf, en debatt som blossade upp och därmed kan nog den värdinsatsen läggas till bland minnesvärda stunder på en Oscarsgala! :) 

När ändrades det så att folk blev avbrutna vid talen egentligen? Är det någon som vet? Och vad räknas då som att det var bättre förr? För mig låter det var bättre förr som att vi snackar för 20-30 år sedan och ännu längre bakåt. Men om vi snackar även 2000-talet så kan jag inte hålla med om att talen saknar det där extra. För 2003 så kysste Adrien Brody helt spontant Halle Berry på scenen när han fick sin Oscar för pianisten, samma år som Michael Moore delade galan i två läger när han hoppade på George Bush om invasionen i Irak! Detta är alltså inte mer än 12 år sedan, men det kanske räcker för att det ska vara "det var bättre förr"? Benigni var rolig! Den galan har jag fortfarande bandad på VHS hemma, hahaha! Det var 98 va? 

Jag förstår det där med den förbaskade reklamen! Så vitt jag kan minnas har den dock alltid funnit där som ett störande moment! Amerikaner är jävligt duktiga på det där med reklam! Man kan inte ens se en fotbollsmatch utan att det dyker upp tecknade gubbar mitt i matchen som ibland till och med täcker bollen! Och det har säkert blivit värre, det kan jag köpa med tanke på det konsumtionssamhället som vi lever i och speciellt med USA som är det levande exemplet på köp, köp, köp och lev i den fria handeln och marknaden idealet!

Jag förstår dock dina tankar Putte och delar dem med dig på det stora hela! Men jag är och har väl alltid varit en väldigt positivt inställd människa som försöker och ha hopp för mänskligheten och det inkluderar även galan för "the living dead" :)     
3198 inlägg
för
3198 inlägg
2010 introducerade de officiellt regeln om att talen får vara max 45 sekunder långa innan musiken kickar in (ett stycke som förövrigt heter "Too long"), men de har alltid varit måna om att hålla det kort och koncis. När Dorothy Malone vann 1956 höll hon på så länge och inget kunde stoppa henne, så de skickade ut Jerry Lewis på scenen som blottade sig för henne, det var hennes cut off (ba-dum-tisch).

Vet dock inte hur lång tid de tar innan de stänger av mikrofonen, det är lite olika. När visual effects-folket vann för "Life of Pi" så pratade de om demonstrationen utanför och hur vfx-branschen lider trots att de behövs mer än någonsin. Då klippte de mikrofonen direkt och spelade Hajen-temat istället. Men sen har vi exempel där de inte avbrutit och inte ens börjat spela musiken, bl.a Martin Scorsese med 2 minuter (eller 3 om vi räknar den stående ovationen) eller senast Matthew McConaughey som höll på i nästan 4 minuter.
11101 inlägg
för
11101 inlägg
den bästa galan - golden globes har redan varit och var dessutom en utmärkt livesändning så vem bryr sig om oscars? galaåret är över för i år.
11101 inlägg
för
11101 inlägg
men låt oss trots detta se om vi kan hitta några större skillnader bland nomineringarna mellan just golden globes och oscars!

stora skillnaden blir bästa film då oscarn tillåter 8 nomineringar här dyker american sniper upp och whiplash.
bästa manliga huvudroll här får inte jake gyllenhaal vara med alls utan istället tycker man bradley cooper är en stjärna.
bästa kvinnliga huvudroll här har oscarn hittat marion cotillard i en film ingen hört talas om.
bästa manliga biroll här är oscarn eniga med golden globes.
bästa kvinnliga biroll här byter oscarn ut jessica chastain mot laura dern som dom gillar mer.
bästa regi skiljer sig åt, oscarn nominerar bennet miller för foxcatcher och morten tydlum för immitation game medans golden globes föredrog david fincher för gone girl och ava duvernay för selma.
84 inlägg
för
84 inlägg
Den där Foxcatcher var ju inget kul, vad skulle den ha så många nomineringar för? 

Nu vet man iallafall vilka filmer man ska klämma in på bio och bluray-kalendern de kommande veckorna. 
11101 inlägg
för
11101 inlägg
är det viktigt att ha hunnit se dom innan? jag har t ex inte sett alla dom nominerade tv-serierna under golden globes
1593 inlägg
för
1593 inlägg
Blev ungefär som jag hade väntat mig! Birdman, Boyhood, Foxcatcher osv var typ givna! Gone Girl och Interstellar (mina favoriter) blev närmast utan eller i få doser! Oväntat dock att hotellet fick så många. Jag trodde att den skulle bli mer eller mindre förbisedd eftersom den kom tidigt på året, men tji fick jag! Roligt iaf för jag gillar den också! Det är bland dokumentärer och animerade jag har mest att ta igen på! :) 
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden