Det är aldrig för tidigt att börja spekulera, som jag brukar säga såhär i Oscarstider. Vilka filmer, regissörer och skådespelare tror ni kan bli nominerade nästa år? Jag har samlat ihop internets bästa förslag såhär långt:
Filmer:
Foxcatcher
Boyhood
Inherent Vice
Gone Girl
Noah
The Search
Big Eyes
Exodus
Fury
Into the Woods
The Grand Budapest Hotel
Interstellar
Unbroken
Jersey Boys
Annie
Regi:
Paul Thomas Anderson - Inherent Vice
David Fincher - Gone Girl
Tim Burton - Big Eyes
Darren Aronofsky - Noah
Michel Hazanavicius - The Search
Helen Hunt - Ride
Bennett Miller - Foxcatcher
Clint Eastwood - Jersey Boys
Wes Anderson - The Grand Budapest Hotel
Skådespelare:
Steve Carell - Foxcatcher
Chadwick Boseman - Get On Up
Al Pacino - Imagine
Joaquin Phoenix - Inherent Vice
Christian Bale - Exodus
Bradley Cooper - Serena
Skådespelerskor:
Cate Blanchett - Carol
Jessica Chastain - Miss Julie
Jennifer Lawrence - Serena
Amy Adams - Big Eyes
Meryl Streep - Into the Woods
År 2015 går Oscarsgalan av stapeln den 22:a februari.
102 inlägg
Haha, Wahlbeck. Skulle vilja se honom på tjack.
Annars skulle jag kunna tänka mig grabbarna från New Girl. Satans bra gruppdynamik i det gänget. Tillsammans skulle de kunna göra det ruggigt tight.
Annars skulle jag kunna tänka mig grabbarna från New Girl. Satans bra gruppdynamik i det gänget. Tillsammans skulle de kunna göra det ruggigt tight.
Ja det är ett härligt gäng, fast jag tycker dock att Damon Wayans, Jr känns överflödig, det räcker med de andra :)
Jag tror det är upplagt för storslam till Interstellar. Filmen har rätt ingredienser för det.
Måste kolla Birdman. Inarrito är ju lite av en favorit.
Måste kolla Birdman. Inarrito är ju lite av en favorit.
AFI (Amerikanska filminstitutet) har släppt sin lista över årets bästa filmer. Detta brukar vara rätt intressant i relation till Oscarsgalan.
Trumvirvel....
AFI MOVIES OF THE YEAR
“American Sniper”
“Birdman (Or the Unexpected Virtue of Ignorance)”
“Boyhood”
“Foxcatcher”
“The Imitation Game”
“Interstellar”
“Into the Woods”
“Nightcrawler”
“Selma”
“Unbroken”
“Whiplash”
Trumvirvel....
AFI MOVIES OF THE YEAR
“American Sniper”
“Birdman (Or the Unexpected Virtue of Ignorance)”
“Boyhood”
“Foxcatcher”
“The Imitation Game”
“Interstellar”
“Into the Woods”
“Nightcrawler”
“Selma”
“Unbroken”
“Whiplash”
102 inlägg
Inget hotell där alltså? Har de verkligen så kort minne? Halvdana Foxcatcher hade kunnat lämna plats till något mer värdigt bidrag.
Väldigt väntade titlar, med Nightcrawler som den kanske enda "överraskningen". Tror fortsatt att Gone Girl får det tufft, men kanske lite överraskande att Hawking-filmen blev förbisedd. Själv är jag nöjd att man skippade hotellet ;)
Jag blev nog mest förvånad över hur Into the Woods kom med där? Annars är det ju rätt "väntade" filmer som på förhand ska vara bra.
Ja, det var väl Grandiosa Hotellet och Gone Girl som man hade trott skulle vara med. Den förstnämnda saknar jag inte, tyckte att den var helt okej med inte så mycket mer. Gone Girl har jag inte sett än. Nightcrawler är glädjande och lite överraskande som JVF skriver, tror dock inte att den får följa med hela vägen till Oscarsgala tyvärr. Men jag hoppas!
Jag tror fortfarande att Boyhood ligger bra till för Best Picture när guldgubbarna ska delas ut.
Jag tror fortfarande att Boyhood ligger bra till för Best Picture när guldgubbarna ska delas ut.
102 inlägg
Marcus: Skämmes! Spring genast bort till biografen och spana in GG :).
1593 inlägg
Precis som jag har trott hela tiden! Grand Budapest Hotell kom för tidigt i år för att kunna vara med på Oscarsracet! Nu är detta förvisso inga Oscarsnomineringar, men det är en indikation på vad som kan bli troligt när de anländer! Min polare trodde att Gone Girl skulle kunna få minst fem Oscarsnomineringar efter biobesöket, något jag inte har trott på och när man ser ovanstående lista så får man se att den inte ens är med! Men så klart detta är bara en indikation och inget facit! Däremot ett bevis på hur förutsägbart allt är och skulle nu det bli liknande när Oscarsnomineringarna kommer så kan man bara konstatera faktum!
grand budapest hotel gick för 49kr på bluray häromdan på cdon eller om det var discshop, men riktigt så mkt är den väl inte värd så det blev inget köp!
Även ifall jag fick 49 spänn skulle jag inte ens bo på hotellet, vedervärdig film.
haha bra jag hoppade den då.
nån fri frakt är det ju sällan numera så även en 49krs film hamnar väl på 70-75 med frakt och det är fan för mkt!
nån fri frakt är det ju sällan numera så även en 49krs film hamnar väl på 70-75 med frakt och det är fan för mkt!
SAG (Screen Actors Guild) har nu nominerat sina favoritprestationer också.
Outstanding Performance by a Male Actor in a Leading Role
Outstanding Performance by a Female Actor in a Leading Role
Outstanding Performance by a Male Actor in a Supporting Role
Outstanding Performance by a Female Actor in a Supporting Role
Outstanding Performance by a Cast in a Motion Picture
Glad att Jake Gyllenhaal finns med, riktigt kul att "Nightcrawler" finns representerad både på AFI's lista och här. Jennifer Anistons nominering för "Cake" känns ju ganska överraskande, har ingen koll alls på den filmen. Robert Duvall fick vara med i birollskategorin, trevligt. Naomi Watts nominering för "St. Vincent" sticker ut lite också. Annars är det väl inte så mycket att säga. De som var ledsna över att "The Grand Budapest Hotel" inte fick plats på AFI's lista kan ju glädja sig med att den finns med i cast-kategorin här, den kan väl ses som SAG's best picture-kategori.
Outstanding Performance by a Male Actor in a Leading Role
- STEVE CARELL / John du Pont – “FOXCATCHER” (Sony Pictures Classics)
- BENEDICT CUMBERBATCH / Alan Turing – “THE IMITATION GAME” (The Weinstein Company)
- JAKE GYLLENHAAL / Louis Bloom – “NIGHTCRAWLER” (Open Road Films)
- MICHAEL KEATON / Riggan – “BIRDMAN” (Fox Searchlight Pictures)
- EDDIE REDMAYNE / Stephen Hawking – “THE THEORY OF EVERYTHING” (Focus Features)
Outstanding Performance by a Female Actor in a Leading Role
- JENNIFER ANISTON / Claire Bennett – “CAKE” (Cinelou Films)
- FELICITY JONES / Jane Hawking – “THE THEORY OF EVERYTHING” (Focus Features)
- JULIANNE MOORE / Alice Howland-Jones – “STILL ALICE” (Sony Pictures Classics)
- ROSAMUND PIKE / Amy Dunne – “GONE GIRL” (20th Century Fox)
- REESE WITHERSPOON / Cheryl Strayed – “WILD” (Fox Searchlight Pictures)
Outstanding Performance by a Male Actor in a Supporting Role
- ROBERT DUVALL / Joseph Palmer – “THE JUDGE” (Warner Bros. Pictures)
- ETHAN HAWKE / Mason, Sr. – “BOYHOOD” (IFC Films)
- EDWARD NORTON / Mike – “BIRDMAN” (Fox Searchlight Pictures)
- MARK RUFFALO / Dave Schultz – “FOXCATCHER” (Sony Pictures Classics)
- J.K. SIMMONS / Fletcher – “WHIPLASH” (Sony Pictures Classics)
Outstanding Performance by a Female Actor in a Supporting Role
- PATRICIA ARQUETTE / Olivia – “BOYHOOD” (IFC Films)
- KEIRA KNIGHTLEY / Joan Clarke – “THE IMITATION GAME” (The Weinstein Company)
- EMMA STONE / Sam – “BIRDMAN” (Fox Searchlight Pictures)
- MERYL STREEP / The Witch – “INTO THE WOODS” (Walt Disney Studios Motion Pictures)
- NAOMI WATTS / Daka – “ST. VINCENT” (The Weinstein Company)
Outstanding Performance by a Cast in a Motion Picture
- BIRDMAN (Fox Searchlight Pictures)
- BOYHOOD (IFC Films)
- THE GRAND BUDAPEST HOTEL (Fox Searchlight Pictures)
- THE IMITATION GAME (The Weinstein Company)
- THE THEORY OF EVERYTHING (Focus Features)
Glad att Jake Gyllenhaal finns med, riktigt kul att "Nightcrawler" finns representerad både på AFI's lista och här. Jennifer Anistons nominering för "Cake" känns ju ganska överraskande, har ingen koll alls på den filmen. Robert Duvall fick vara med i birollskategorin, trevligt. Naomi Watts nominering för "St. Vincent" sticker ut lite också. Annars är det väl inte så mycket att säga. De som var ledsna över att "The Grand Budapest Hotel" inte fick plats på AFI's lista kan ju glädja sig med att den finns med i cast-kategorin här, den kan väl ses som SAG's best picture-kategori.
då tippar jag benedict, rosamund, j.k. simmons, patricia arquette och birdman.
Hejar hårt på J.K Simmons! Bäst i år.
Synd att de säkert total skiter i The Grand Budapest Hotel som är årets bästa film.
Synd att de säkert total skiter i The Grand Budapest Hotel som är årets bästa film.
Tror Boyhood blir bästa film.Sen har nog JK Simmons en chans att vinna. Tror ochså stenhårt på den brittiska skådisen Timothy Spall som redan vunnit pris som bästa manliga skådis på Cannes i år.
Jag hoppas verkligen på att Rosamund Pike vinner!