[b:2ijrnjql]Titel:[/b:2ijrnjql] King Kong
[b:2ijrnjql]Regi:[/b:2ijrnjql] Peter Jackson
[b:2ijrnjql]Längd:[/b:2ijrnjql] 3h 8min
[b:2ijrnjql]Betyg:[/b:2ijrnjql] 3/5
[b:2ijrnjql]Imdb:[/b:2ijrnjql] http://www.imdb.com/title/tt0360717/
[b:2ijrnjql]SPOILERS![/b:2ijrnjql]
Redan i början av filmen så finner jag någonting jag stör mig på, är det nånting jag hatar så är det pjäser eller musikaler och det finns det såklart här. Visst, om man presenterar karaktärerna så ska de ju visas i deras miljö där deras liv pågår. Anns liv är det som är mest givande, hur hon har det och varför hon kommer med på resan är intressant och det som ger lite. Funny man Jack Black som gestaltar filmaren Carl Denham är rolig som vanligt, dock ska han ju inte va det här hela tiden och då känner jag lite att han är felplacerad. Han har en del dialoger som ska vara roliga men när inte är det och ska vara allvarlig och ger en dialog och man småflinar inom sig så blir det lite fel. Adrian Brody tycker jag inte passar in i detta äventyr, att han är en blyg författare tar jag inte riktigt. Han är som en model tycker jag, resten av folket är ju halvtaskiga och då utlyser han fel. När hans mod tar i och försöker rädda Ann är lite mer hans stil.
Presentation och båtturen är på tok för lång, om man gemför med 33-version så har halva filmen gått där och här har vi en inte fått sen Kong än på en 1h. Nu får vi ser mer av effekter och dylikt, väldigt bra men inte perfekt. Båten och även ett tåg i staden kan man konstatera att det är modeller, kanske för man vet redan men ändå. En del kamer-åkning påminner klart om lotr som Manne säger, dock är det inget fel och det känns bra. Han har även lite nya ideer med kameran, PJ alltså. Och de är inget vidare, slow-motion och andra är helt opassande och är dryga.
Effekterna på öns andra krävande saker är lite olikta, som i LOTR så klagar jag lite även på modellerna, byn känns inte riktigt trovärdig i översvepande dragningar. Kong , ödlor, T-Rex t.ex. är smått perfekta i grafik. Arbetet med Kongs känslor/utryck o så är väldigt bra, hans ögon ger väldigt mycket djup och tänkande. En del har klagat på tiden i scenerna mellan Kong och Ann, det gör inte jag, dock klagar jag på vad Ann gör för att väcka hans uppmärksamhet. Det blir rätt löjligt faktiskt med hennes jonglerande. Annars så fanns det en del tänkande där när man ser hur Kong humanisers på ett rätt bra sätt, när gränsen till för mkt men stannar på rätt sida.
Även jag gillar inte heller besättnings agerande mot allt konstigt de stöter på, en del rädsla visas men de är inte speciellt förvånande och agerar som de vore i en safari i Afrika. Även det där skjutandet mot Jack är löjlig, har sett likande förut och gilllade inte det då. Inte en på miljonen att det skulle kunna gå till så.
All insekterna är extremt äckliga och det fick mig klia på håret och kolla omkring så det inte fanns några i biosalongen. Dock tycker jag det blir för mkt, kanske en triljon olika saker fanns där nere i grottan och när det forsätter välla ut ur hål så går det över gränsen.
Musiken i filmen är faktiskt riktigt dålig, hade kunnat platsa i Eurotrip 2 ungefär. Här saknar jag Howard Shore toner, om han nu kunnat göra bättre till projekt än James Newton Howard. Inte en melodi jag tyckte var bra, en del ok men inget soundtrack som får en att minnas nåt. Tyckte även jag hörde lite Myotis toner i blandningen från BB, och det känns isf riktigt lågt.
På manusidan är det ok men jag hade kortat ner filmen med typ 25 min minst på första tredje delen och även haft med mer äventyr med dinsosaruer, man fick ju inte så se många. Dock inte bara spring mellan klippor och fallande långhalsar.
Alltså ett hyfsat/bra äventyr även med en del stora brister. Och långt ifrån så bra som jag förväntade mig.
snygga action scener och bra skådespelare men den blev lite långtråkig!
svag sådan!
svag sådan!
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
välldigt välgord film. men action scenerna var alldeles för långa, hela filmen var egentlien rätt seg.
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Bad.Egg":fkdi7d85]välldigt välgord film. men action scenerna var alldeles för långa, hela filmen var egentlien rätt seg. [/quote:fkdi7d85]
Kan bara hålla med...
Den här skulle behöva klippas ned ca 30 min, precis som många av Peter Jacksons andra filmer
Kan bara hålla med...
Den här skulle behöva klippas ned ca 30 min, precis som många av Peter Jacksons andra filmer
visst är den lite lång, men det är en skön film. älskar scenerna i NY. Det är Skull Island som borde klippas lite. Vore kul om jackson gjorde ett rent kostymrulledrama.
[quote="Bad.Egg":25ce2sbv]välldigt välgord film. men action scenerna var alldeles för långa, hela filmen var egentlien rätt seg. [/quote:25ce2sbv]
Det är sant, känns som att PJ bara öser på med långa actionscener som man bara blir ganska trött på även om det är grymt snyggt...men t.ex. när Kong slåss mot 2 st T-Rex så kunde den kortats ner med halva tiden av vad den är till slut sitter jag bara där och väntar på att någon ska dö.
Det är sant, känns som att PJ bara öser på med långa actionscener som man bara blir ganska trött på även om det är grymt snyggt...men t.ex. när Kong slåss mot 2 st T-Rex så kunde den kortats ner med halva tiden av vad den är till slut sitter jag bara där och väntar på att någon ska dö.
Saknas
för
Inga inlägg
[quote:2l60cpey]
Det är sant, känns som att PJ bara öser på med långa actionscener som man bara blir ganska trött på även om det är grymt snyggt...men t.ex. när Kong slåss mot 2 st T-Rex så kunde den kortats ner med halva tiden av vad den är till slut sitter jag bara där och väntar på att någon ska dö.[/quote:2l60cpey]
hade precis samma upplevelse. och t.ex när dom slåss mot insekterna. det blev bara för mycket. nån slår ihjäl en sen kommer 10 st till. inte så genom tänkt
Det är sant, känns som att PJ bara öser på med långa actionscener som man bara blir ganska trött på även om det är grymt snyggt...men t.ex. när Kong slåss mot 2 st T-Rex så kunde den kortats ner med halva tiden av vad den är till slut sitter jag bara där och väntar på att någon ska dö.[/quote:2l60cpey]
hade precis samma upplevelse. och t.ex när dom slåss mot insekterna. det blev bara för mycket. nån slår ihjäl en sen kommer 10 st till. inte så genom tänkt
Saknas
för
Inga inlägg
Jag såg orginalet från 1933 idag. Den var bara 100 minuter och i och med att Peter Jacksons version var 187 minuter har jag full förståelse för de som tycker hans version är seg(jag gör det).
Jackson har klämt in nästan 90 minuter extra film jämfört med orginalet och denna trend att dagens blockbuster-filmer ska vara jättelånga är jobbigt. Finns inte direkt någon möjligthet att trycka på pausknappen när man ser en film på bio så man får snällt sitta kvar om man skulle behöva gå på toaletten. För ju längre film desto högre risk för ovanstående.
Off-topic: Sedan att filmer släpps på dvd i flera olika förlängda versioner bara för att filmbolagen vill locka av oss konsumenter ännu mer pengar är bara för mycket. Synd att vi är så dumma att vi går på det.
Jackson har klämt in nästan 90 minuter extra film jämfört med orginalet och denna trend att dagens blockbuster-filmer ska vara jättelånga är jobbigt. Finns inte direkt någon möjligthet att trycka på pausknappen när man ser en film på bio så man får snällt sitta kvar om man skulle behöva gå på toaletten. För ju längre film desto högre risk för ovanstående.
Off-topic: Sedan att filmer släpps på dvd i flera olika förlängda versioner bara för att filmbolagen vill locka av oss konsumenter ännu mer pengar är bara för mycket. Synd att vi är så dumma att vi går på det.
[quote="Fjunsten":11d4j7ty]Sedan att filmer släpps på dvd i flera olika förlängda versioner bara för att filmbolagen vill locka av oss konsumenter ännu mer pengar är bara för mycket.[/quote:11d4j7ty]
Vad då? Vilka filmer syftar du på då? Finns det någon film som släppts i flera olika förlängda versioner? Det finns ju bioversion och director's cut och även vanlig förlängd version (LOTR) men en film som har släppts i flera olika förlängda versioner? Eller har jag missat nåt...?
Vad då? Vilka filmer syftar du på då? Finns det någon film som släppts i flera olika förlängda versioner? Det finns ju bioversion och director's cut och även vanlig förlängd version (LOTR) men en film som har släppts i flera olika förlängda versioner? Eller har jag missat nåt...?
6342 inlägg
Ja, just dom du nämnde Richie. Tre versioner av en o samma film? Det räcker gott o väl med en. Lotr har ju kommit i 4 olika versioner tror jag.
Jaha, nej förlåt, jag uttryckte mig lite dåligt. LOTR finns ju bara i två olika versioner: bioversion och förlängd version. Jag pratar alltså olika versioner av filmen inte olika dvd-utgåvor. Vad jag menade var att jag inte känner till någon film som släppts i flera [i:1bko0ls3]olika förlängda versioner.[/i:1bko0ls3] Men jag kan ju ha missuppfattat Fjunstens inlägg.
6342 inlägg
Olika versioner och olika dvd utgåvor, det är väl bara fodralet som skiljer sig antar jag eller?
Jag tror att Fjunsten menar båda olika versioner och utgåvor, vilket jag också tycker är heeeelt onödiga.
Jag tror att Fjunsten menar båda olika versioner och utgåvor, vilket jag också tycker är heeeelt onödiga.
Saknas
för
Inga inlägg
Väldigt bra film som jag såg på bio. Aldrig varit ett King Kong fan men filmen var riktigt bra.
Slutet vägde upp filmen rejält.
Slutet vägde upp filmen rejält.
Saknas
för
Inga inlägg
Det har kommit en Extended version även av denna filmen. Fattar inte varför man gör så . Kan man inte bara visa allt med en gång? I så fall varför Spielbergs filmer har aldirg haft Extended version som jag är verkligen sugen på att se. T.ex. Indiana jones filmerna, Jurassic Park, E,T, War of the worlds, Saving private Ryan eller Schindler´s list?
http://www.discshop.se/shop/ds_produkt. ... =&id=58184
http://www.discshop.se/shop/ds_produkt. ... =&id=58184
Saknas
för
Inga inlägg
Jag fick hem den idag. Den är riktigt snygg faktiskt. Hur som helst så är det synd att denna filmen har blivit så underskattad på detta forumet. Den fyller alla krav på att vara en fantastisk äventyrsfilm.
Detta är inte min favvo film direkt men var tvungen att kolla trailern då de håller på bygger king kong ride i en park i orlando där man varit. Är det en spin off till jurassic park. lite konstigt annars om det inte är det för människorna fanns ej på dinosauriernas tid och de i jurassic park var ju konstgjorde så är det så att en stor apa kommit in i jurassic parks värld typ!
King Kong filmatiserades första gången 1933. Jurassic Park kom ganska exakt 50 år senare. Så nej, King Kong är inte en spinoff på Jurassic Park...