Inga inlägg
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
TITEL: Schindler's List
GENRE: drama/krig/dokumentär
REGISSÖR: Steven Spielberg
SPELTID: 187min
SKÅDESPELARE: Liam Neeson, Ben Kingslay, Ralph Fiennes, Caroline Goodall.
IMDB-LÄNK: http://www.imdb.com/title/tt0108052/
MITT BETYG: 5

HANDLING:
Detta är en film efter boken med samma namn av Thomas Keneally.
Filmen utspelar sig i Polen under andra världskriget och handlar om affärs mannen Oscar Schindler's liv. Han upprättar en fabrik som tillverkar emalj grytor och dyrligt till Tyska armen. Efter en tid inser han att han måste hjälpa de judiska arbetarna i hans fabrik och att hans parti, nazist pratiet, inte har rätt.

PERSONLIG KOMMENTAR:
detta är en oerhört vacker men samtidigt hemsk och träffande film. Efter att ha sett en del av Spielbergs tidigare verk som bland annat jurassic park och indiana jones blev jag överraskad när jag såg denna film. Den är något helt annat, något unikt. Allt som har att göra med den film, från musiken till kamera arbetet är så profissionellt det bara kan bli. Spielbergs sätt att frambringa viktiga detaljer och händelser i filmen är otroligt. Eftersom det delvis är en dokumentär så känns allt så värkligt, det känns som man står där på kullen och ser den lilla flickan i röd kappa gå nedför gatan omringad av skrik och våld, något så vackert mitt i det fasansfulla. Filmen är mestadels i svartvitt men vissa detaljer så som flickans kappa är färgade. Liknande sätt att filma kan även ses i sin city och det ger en väldigt bra bild av allt som händer. Jag grät första gången jag såg denna film, filmmusiken och de hemska, sorgliga senerna gör så att det är svårt att hålla tårarna borta, tycker jag iallafall. Detta är en otroligt bra och träffande film. En film som denna kommer inte ofta, detta är en film man helt änkelt inte kan säga är rent dålig. Filmen fick 7 Academy awards, bland annat för bästa film och bästa Regissör. Skulle jag räkna upp alla andra priser för bästa film den har fått så skulle det ta lång tid.

P.s. detta är min första recention så den är nog inte super men jag gjorde så gott jag kunde
3462 inlägg
för
3462 inlägg
Det ser bra ut tycker jag
Jag håller med att det är väldigt starkt kort av Spielberg.
213 inlägg
för
213 inlägg
Tycker att Schindler's List är en av Spielbergs absolut bästa filmer och jag har sett nästan alla hans filmer. Den har bra skådespelare som passar i rollerna. Färgklickarna i den annars svartvita filmen ger den karaktär.
684 inlägg
för
684 inlägg
En solklar 5:a...en väldigt stark film och som någon (Sweetycow) nämnde så är det snyggt och stilfullt med färgklickar i en svartvit film. Grym film!
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Kan det bli någonting annat änen 5:a? En perekt film hemt enkelt. Skådespelarna, musiken, fotot, manuset ja allt är perfekt! Om jag skulle ha gjort filmen skulle jag gjort den exakt såhär!
3198 inlägg
för
3198 inlägg
[quote="Return of the King":2hdq8uxn]Kan det bli någonting annat änen 5:a?[/quote:2hdq8uxn]

ja, när jag röstar. En 4:a från mig. Av två enkel anledning: Jag har aldrig riktigt lyckats tycka om Spielberg så mycket som jag egentligen borde, främst då hans foto. Han har ett fantastiskt foto så, men han har bara en stil. Han bara förändrar den en aning beroende på film (inte mycket variation där heller), annars är det alltid samma stuk på fotot. Men hans personregi är helt underbart oslagbar. Två: Tiden. Hade kunnat kortats ner på ett väldigt effektivt sätt om Spielberg hade tagit sitt foto till en annan nivå och klipparen hade satt saxen i filmen lite mer.

Det är anledningen till att en sista pluppen i betyget saknas. Det är det fullkomligt fantastiska manuset som jag anser är det bästa med hela filmen tillsammans med skådisarna. Helt lysande insatser.
563 inlägg
för
563 inlägg
Äh...det är en av de bästa filmer som någonsin gjorts. Snyggt foto, bra skådisar, bra handling och den påverkar. Visas för skolor i utbildningssyfte....snacka om trovärdig.

Helt klart, i mina ögon, en av de bästa filmer som gjorts.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
En väldigt bra film som jag tycker alla i skolan ska se. När jag gick i 9an fick jag se denna, så jag hoppas de fortfarande visar denna i skolan. En solklar 5:a.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
tror det...jag fick se den i 9an med och det var förra året
4680 inlägg
för
4680 inlägg
Shit, va bra film ni får se i skolan! Det bästa vi fick se var typ The Mask of Zorro.

Jag har ju sett Schindler's List förut men mitt minne är lite luddigt. Jag vet att den är jättebra men jag ske se den snart igen så att jag kan vara alldeles säker på min 5:a.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Det kan väl inte vara så svårt att bara prata om Schindler´s List istället för om massor andra saker, återigen har jag fått ta bort inläggen eftersom det inte hade det minsta med ämnet att göra samt att det började bli en ordentlig diskussion som den i Superman-tråden.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Jag fick prata med läran och i stort sätt be honom att visa denna filmen. Sen har jag sett till så att klassen har fått se pärlan The Pianist också , men denna var såklart bäst!
4488 inlägg
för
4488 inlägg
Shindlers List bör visas i skolorna... Det är ett mycket starkt drama om fasansfulla saker som vi idag inte kan relatera till... Än det vi ser på film och andra dokument förstås...

Steven Spielberg är en makalös regissör på det viset att han tar vara på varenda scen i filmen och gör den så detaljerad som möjligt... Skulle vilja säga att denna och "Color Purple" är hans starkaste regijobb just för att det är mer tydligt hur regin växer fram...

Sen ska vi såklart inte glömma bort de tappra skådespelarna som alla gör filmen till en av 90-talets starkast skildrade och välspelade drama...

Måste ha varit en tuff match för Spielberg att gå från Jurassic Park till Shindlers List under 1993... Helt skilda filmer... Helt skilda ämnen...

Jag skulle nog ge filmen 4,5 ... 5 är reserverade för de filmerna med en speciell plats i mitt hjärta... Tyvärr är ej Shindlers List en av dem... Men ruggigt bra är filmen...

563 inlägg
för
563 inlägg
Den är så subventionerad så det är nästan gratis att visa den. Alla borde få se den i skolan. Tycker den är mycket bättre i läroväg än vad både pianisten och swingkids är.

Ralph Fiennes är lysande och skulle vilja säga att han dominerar filmen. Givetvis är Leam Neeson riktigt bra och lika så Ben Kingsley men Ralph Fiennes är ruskigt bra.

Fruktansvärt gripande slutscen. Har ingen aning om hur många gånger jag har sett den på bio men det finns ingen film som jag har varit i närheten av att se lika många gånger. Kanske har något med att vi visar den minst 1gång per termin varje år sedan 93. Tycker fortfarande den är lika bra.

Kommer ihåg vilket liv det var när folk fick reda på att den var svart/vit och hur det aldrig skulle funka....jo du...Ett lysande drag som gav en äkthetskänsla som få filmer har haft.

Betyget då...lättaste på länge.

2408 inlägg
för
2408 inlägg
Oj, det här är verkligen ett mästerverk! [b:1ibv2l6e]Spielberg[/b:1ibv2l6e] när han är som bäst. [b:1ibv2l6e]Leeson[/b:1ibv2l6e] är lysande och filmen griper verkligen tag i mig.
En film som har en plats i hjärtat.

4680 inlägg
för
4680 inlägg
Tidigare ikväll satte jag in filmen i dvd-spelaren. Drygt tre timmar senare sitter jag där framför tv:n med tårar i ögonen medan eftertexterna rullar förbi på skärmen.

Jag hittar inte ord för hur otroligt gripande och fantastisk den här filmen är. Den här filmen rörde mig till tårar. Med tanke på hur ovanligt det är för mig så nöjer jag mig med att säga endast det för tillfället.

6342 inlägg
för
6342 inlägg
Wow. Denna film är så jäkla bra, gripande, stark, hemsk, realistisk, bra, spännande, bra, snygg, våldsam, bra och bra att det bara inte går.

Skitbra jobbat. Skådisarna är som gjorda för sina roller, speciellt Ralph Fiennes. Hade ingen aning om att det var en svartvit film, men det är riktigt snyggt och det får hela filmen att se mer realistisk ut. En av de få filmer som kommer finnas och hyllas för alltid.

Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Kort sagt en mycket bra film, fast jag trodde att den skulle vara bättre.

684 inlägg
för
684 inlägg
Det blir inte mycket bättre än såhär, den är så otroligt stark och realistisk och avslutningen är bara helt underbar...helt underbart att den är svart/vit med inslag av rött (den lilla flickan). Sanslöst bra helt enkelt och detta ÄR Spielberg när han är som bäst...Ralph Fiennes och Liam Neeson gör riktigt bra roller.

Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Vad ska säga om den här filmen? Det behövs inte att säga ett ord för att ni har redan sagt allt. Kanske historiens bästa drama film. Det går inte att se på filmen och inte gråta, särskild om det är jag som är så känslig . Spielberg visade att varför hans namn ligger mest först i listor. Han visade att han är inte bara bra på Action, äventyr elelr Sciense fiction. Liam Neeson är en av mina favoriter och det här är hans absolut bästa film.
Det är så realistisk med stark känsla och när den är svart vit då är det inget att klaga på.

Den borde få 17 oscar om det fanns.
Jag var nära att gråta även när jag läste recentionen här.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden