TITEL: Schindler's List
GENRE: drama/krig/dokumentär
REGISSÖR: Steven Spielberg
SPELTID: 187min
SKÅDESPELARE: Liam Neeson, Ben Kingslay, Ralph Fiennes, Caroline Goodall.
IMDB-LÄNK: http://www.imdb.com/title/tt0108052/
MITT BETYG: 5
HANDLING:
Detta är en film efter boken med samma namn av Thomas Keneally.
Filmen utspelar sig i Polen under andra världskriget och handlar om affärs mannen Oscar Schindler's liv. Han upprättar en fabrik som tillverkar emalj grytor och dyrligt till Tyska armen. Efter en tid inser han att han måste hjälpa de judiska arbetarna i hans fabrik och att hans parti, nazist pratiet, inte har rätt.
PERSONLIG KOMMENTAR:
detta är en oerhört vacker men samtidigt hemsk och träffande film. Efter att ha sett en del av Spielbergs tidigare verk som bland annat jurassic park och indiana jones blev jag överraskad när jag såg denna film. Den är något helt annat, något unikt. Allt som har att göra med den film, från musiken till kamera arbetet är så profissionellt det bara kan bli. Spielbergs sätt att frambringa viktiga detaljer och händelser i filmen är otroligt. Eftersom det delvis är en dokumentär så känns allt så värkligt, det känns som man står där på kullen och ser den lilla flickan i röd kappa gå nedför gatan omringad av skrik och våld, något så vackert mitt i det fasansfulla. Filmen är mestadels i svartvitt men vissa detaljer så som flickans kappa är färgade. Liknande sätt att filma kan även ses i sin city och det ger en väldigt bra bild av allt som händer. Jag grät första gången jag såg denna film, filmmusiken och de hemska, sorgliga senerna gör så att det är svårt att hålla tårarna borta, tycker jag iallafall. Detta är en otroligt bra och träffande film. En film som denna kommer inte ofta, detta är en film man helt änkelt inte kan säga är rent dålig. Filmen fick 7 Academy awards, bland annat för bästa film och bästa Regissör. Skulle jag räkna upp alla andra priser för bästa film den har fått så skulle det ta lång tid.
P.s. detta är min första recention så den är nog inte super men jag gjorde så gott jag kunde
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Älskar den den här filmen! En av de bästa jag sett!
Saknas
för
Inga inlägg
Det är en grymt fin och berörande film p.ga det som har hänt. Men filmen isäg tycker jag inte är överdrivet bra. Men defenetivt en 4a.
Lite nyfiken på vem och varför någon satt en 1:a i betyg på denna film.
3462 inlägg
Jag skulle gissa på någon med nazistsympatier som inte gillar att man räddar en massa judar...
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Pust":2ho6a5nf]Lite nyfiken på vem och varför någon satt en 1:a i betyg på denna film.[/quote:2ho6a5nf]
bra fråga jag ville oxå veta det.
bra fråga jag ville oxå veta det.
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Pust":36zz5b2r]Lite nyfiken på vem och varför någon satt en 1:a i betyg på denna film.[/quote:36zz5b2r]
har denna otroligt gripande film i min dvd samling, såg den första gången på bio när jag gick i skolan -93 ,lärarna grät och bevara sverige svenskt nazzarna heilade för fullt, samma människor som idag driver partiet sverigedemokraterna
har denna otroligt gripande film i min dvd samling, såg den första gången på bio när jag gick i skolan -93 ,lärarna grät och bevara sverige svenskt nazzarna heilade för fullt, samma människor som idag driver partiet sverigedemokraterna
Saknas
för
Inga inlägg
Underbar film! Kanske lite seg ibland, men förutom det så är det en av de vackraste filmerna om andra världskriget. Underbar filmatisering av boken som var ganska stel och handlade mest om fakta. Intressant vändning mot filmen som var helt annorlunda. Neeson gör en av sina bästa rollprestationer, kanske t.o.m. hans allra bästa. Kingsey gör också en strålande rollinsats. Hela filmen igenom är otroligt bra. Intressant, sundvis skrämmande, spännande helt igenom.
Saknas
för
Inga inlägg
En besvikelse efter stora förhoppningar. Länge sen jag såg filmen och jag förväntade mig storslagenhet igen. Tårarna var inte nära någon gång i filmen, även om filmen är ruskigt bra är det ändå en besvikelse. Neesons skådespelarinsats är inte glamorös och kan aldrig mätas med Brodys i Pianisten. Fiennes gör dock en enorm insats som Goeth.
Schindlers adjöscen till Schindler-judarna var nästan löjlig. Okej, vad han gjorde var väldigt underbart och dilemmat som han stod emot var väldigt svårt och det lyfte filmen men att älta hans insats och försöka förstärka den till det yttersta är löjligt. "I could've gotten 10 more for the car". Please...
Musiken är bra men inte överdriven.
Men en fyra får den ändå, en ruskigt bra film, dock skulle jag absolut hellre rekommendera Pianisten på alla punkter!
Schindlers adjöscen till Schindler-judarna var nästan löjlig. Okej, vad han gjorde var väldigt underbart och dilemmat som han stod emot var väldigt svårt och det lyfte filmen men att älta hans insats och försöka förstärka den till det yttersta är löjligt. "I could've gotten 10 more for the car". Please...
Musiken är bra men inte överdriven.
Men en fyra får den ändå, en ruskigt bra film, dock skulle jag absolut hellre rekommendera Pianisten på alla punkter!
Saknas
för
Inga inlägg
Jättebra film!! jag glömmer aldrig flickan i röd kappa
Saknas
för
Inga inlägg
Jätterörande, gripande och vacker men samtidigt hemsk film. Man kan istället säga, vad innehåller den inte? Allting är bra, ett mästerverk!
Sen måste jag säga att slutet är verkligen rörande när
Som många andra såg jag denna i nian
Sen måste jag säga att slutet är verkligen rörande när
Som många andra såg jag denna i nian
Mycket, mycket bra film! Spielberg är enormt talangfull vilket verkligen syns här och det samma gäller för Neeson. Om jag ska invända mot något så tyckte jag inte att slutet var helt klockrent. Det kändes lite hollywoodsliskigt när han böjade tjata om att han kunde räddat fler om han sålt sin klocka osv. Det kändes inte naturligt helt enkelt.
Men bortsett från det så lämnar Schindler's list inte mycket övrigt att önska.
Men bortsett från det så lämnar Schindler's list inte mycket övrigt att önska.
Jag såg denna i skolan. Riktig dryg film, som inte alls kommer upp i samma klass som The Pianist exempelvis. Kanske är det för att jag inte är något stort fan av Liam Neeson.
Vad är det som är "drygt" med den?
Saknas
för
Inga inlägg
Fick också se denna film i 9an. Jag blev kär direkt. Helt fantastiskt hur Spielberg lägger upp allt och får en att hänga med i filmen sådär.
Man vill bara se mer. Filmen är bra hela igenom, musiken, fotona. Mmm spielberg
Man vill bara se mer. Filmen är bra hela igenom, musiken, fotona. Mmm spielberg
Saknas
för
Inga inlägg
Den bästa filmen om utrotningen och kanske den bästa om andra världskriget också, Ralph Finnes och Liam Neeson är båda superba i rollerna och Steven Spielberg vet hur man gör en film. John Willliams musik är extra sorglig i den här filmen.
Saknas
för
Inga inlägg
Håller med General Grievnånting, håller inte alls måttet med Pianist.
Det blir för sliskigt och amerikanskt tillslut. Hela storyn binds ihop av att Oskar är en gåva sänd från gud. Kaka på kaka, smör på smör, det behövs inte.
Det blir för sliskigt och amerikanskt tillslut. Hela storyn binds ihop av att Oskar är en gåva sänd från gud. Kaka på kaka, smör på smör, det behövs inte.
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Leaf":34x2usnc]Håller med General Grievnånting, håller inte alls måttet med Pianist.
Det blir för sliskigt och amerikanskt tillslut. Hela storyn binds ihop av att Oskar är en gåva sänd från gud. Kaka på kaka, smör på smör, det behövs inte.[/quote:34x2usnc]
Jag har just sett the pianist och jag håller faktiskt med dig.
det är nått med the pianist som gör att den blir bätte.
Jag tycker en sak är tex, Captain Wilm Hosenfeld (Thomas Kretschmann) en tysk general som visar att även han kan vara godhjärtat och hjälpa Szpilman... nae schindler's list når inte riktigt upp i samma nivå tycker jag.
Det blir för sliskigt och amerikanskt tillslut. Hela storyn binds ihop av att Oskar är en gåva sänd från gud. Kaka på kaka, smör på smör, det behövs inte.[/quote:34x2usnc]
Jag har just sett the pianist och jag håller faktiskt med dig.
det är nått med the pianist som gör att den blir bätte.
Jag tycker en sak är tex, Captain Wilm Hosenfeld (Thomas Kretschmann) en tysk general som visar att även han kan vara godhjärtat och hjälpa Szpilman... nae schindler's list når inte riktigt upp i samma nivå tycker jag.
Saknas
för
Inga inlägg
Ett ord: "Mästerverk" sådär, betyget behöver jag väl inte förklara
Schindler's list är fan bland det bästa som gjorts. Går inte och beskriva hur bra den är.
Sen får man inte glömma Ralph Fiennes prestasion som Amon Göth..bland dem bästa presationer i en film jag någonsin sett! Han var fan värd en Oscar, men fick inte den!?! Nåja han vinner snart
Sen får man inte glömma Ralph Fiennes prestasion som Amon Göth..bland dem bästa presationer i en film jag någonsin sett! Han var fan värd en Oscar, men fick inte den!?! Nåja han vinner snart
En av dom bästa filmerna som handlar om andra världskriget och judarna, Liam Neeson e alltid lika bra och har inte Ralp Fiennes fått en Oscar än?