TITEL: Sleepy Hollow
GENRE: Skräck, Thriller, Komedi
REGISSÖR: Tim Burton
SPELTID: 105 min
SKÅDESPELARE: Johnny Depp, Christina Ricci, Miranda Richardson.
IMDB-LÄNK: http://www.imdb.com/title/tt0162661/
MITT BETYG: 5
HANDLING:
Denna härliga skräckfilm utspelar sig 1799 och är baserat på urgamla historier och berättelser. Vi ser Johnny i huvudrollen som konstapel Ichabod Crane, verksam i New York och med idéer om brottsbekämpning som är något kontroversiella för sin tid skickas han till det lilla samhället Sleepy Hollow där en del oförklarliga mord skett på sistone. Huvudena på offrena har tagits bort från kroppen. Morden är enligt befolkningen i staden utförda av en huvudlös vålnad på jakt efter sitt eget huvud. Ichabod Crane tacklar detta med sin starka logik, och upptäcker att allt inte alltid är som det verkar.
PERSONLIG KOMMENTAR:
Detta är min sorts film, mörk med ett starkt inslag av humor. Innehåller en härligt blandning av den övernaturliga och naturliga ondskan.
Att den innehåller två av mina favorit skådespelare gör den inte sämre, Johnny Depp och Christina Ricci gör utmärkta skådespelar insatser. Miljöerna är också något utöver det vanliga, lämnar inget oönskat. Tim Burton har verkligen lyckats med denna film, borde ses av alla. Om du som jag intresserar dig för mörka och ockulta krafter så är detta ett måste i dvd hyllan.
Burton har härlig stämning i alla sina filmer samtidigt som de är lite märkliga och mystiska. Det var länge sedan jag såg filmen, dags för en repris kanske.