TITEL: Spider-Man
GRENRE: Action, Komedi, Drama
SPELTID: 116 minuter
REGISSÖR: Sam Raimi
SKÅDESPELARE: Tobey Maguire, Willem Dafoe, Kirsten Dunst
OSCARS: 0
EGET BETYG: 4.5
HANDLING:
Peter Parker är klassens tönt som är hemligt förälskad i Mary Jane Watson som typiskt nog är ihop med klassens skitstövel. En dag blir Peter biten av en radioaktiv spindel när han och hans klass är på studiebesök och detta medför en rad förändringar, t ex kan han klättra på väggar, skjuta spindelnät ur sina handleder och fått en rejäl förbättring av sin fysik. Detta kan komma väl till pass när en superskurk vid namn Green Goblin sätter skräck i staden. Med tiden lär sig Peter att med stora krafter kommer stort ansvar.
RECENTION:
Jag minns att när jag såg den är filmen så tyckte jag om filmen väldigt mycket. Allting i filmen fungerar i en näst intill perfekt balans. Sam Raimi, som tidigare hade gjort "Evil Dead"-trioligin hade denna gång en betydligt större budget, men glimten i ögat har han fortfarande kvar, vilket gör det hela till en superfilm. Vidare så gör alla skådespelarn en utmärkt perstation. Tobey och Kirsten är närmast perfekta i sina roller som Peter Parker och Mary Jane Watson, men bäst av alla är Willem Dafoe som Norman Osborn/Green Goblin. Hans dubbelspel skulle lätt kunna göras som en egen film. Tillägas måste sägas att inga karaktärer känns överflödiga, inte ens den snabbkäftande tidningsreporten Jonah Jameson som är ett komiskt inslag. Superhjälte-filmer som "Blade" och "X-Men har alla varit bra, men "Spider-Man" den bästa av allihop. Kronan på verket helt enkelt.
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Bra recinsion Venom!Det blir en 4 från mig!
Saknas
för
Inga inlägg
Självklart. Den är ett måste för alla Spider-Mans fan.
Saknas
för
Inga inlägg
Är det på dvd som du har köpt den för extra matrialet är grymt!
Saknas
för
Inga inlägg
Känner mig snäll så jag ger den en 4:a
Saknas
för
Inga inlägg
jag ger den 4,5! jag gillar den skarpt. först när jag hörde att tobey maguire skulle spela spiderman, så tänkte man ju att det kan ju inte gå bra... han hade ju då mest spelat töntroller... men nu kan jag inte tänka mig någon annan som spiderman bra jobbat tobey!!!
Saknas
för
Inga inlägg
tobey lyckas ju att få det se trovärdigt ut när han fått sina krafter och efter visst så ändras ju inte hans personlighet nämnvärt. jag tycker att filmen håller sig nära till serietidningen att när det behövs är spiderman hård och annars en ganska anonym människa.
så visst är han lite töntaktig men vad är inte stålmannen?
så visst är han lite töntaktig men vad är inte stålmannen?
Saknas
för
Inga inlägg
den är väldigt bra och får en fyra. men tvåan är bättre och får en femma enligt mig, den är ganska nära perfektion.
Saknas
för
Inga inlägg
Får en 4a av mig. Jädrans underhållande..
Saknas
för
Inga inlägg
jag ger den en femma för att jag tycker att den förtjänar en femma. om jag bara skulle ge femmor till dom som enligt mig är perfekta skulle det i det närmaste aldrig bli några femmor. jag tycker själv att min standard för perfekt är lite väl svåruppnåelig.
tycker att ettan är den bästa av dem två! men jag saknar lite råhet i ettan och tvåan! fast den är jäkligt snyggt gjord. fick en trea i betyg men när jag nu tänker efter lite så får den en 4