TITEL: Spider-Man
GRENRE: Action, Komedi, Drama
SPELTID: 116 minuter
REGISSÖR: Sam Raimi
SKÅDESPELARE: Tobey Maguire, Willem Dafoe, Kirsten Dunst
OSCARS: 0
EGET BETYG: 4.5
HANDLING:
Peter Parker är klassens tönt som är hemligt förälskad i Mary Jane Watson som typiskt nog är ihop med klassens skitstövel. En dag blir Peter biten av en radioaktiv spindel när han och hans klass är på studiebesök och detta medför en rad förändringar, t ex kan han klättra på väggar, skjuta spindelnät ur sina handleder och fått en rejäl förbättring av sin fysik. Detta kan komma väl till pass när en superskurk vid namn Green Goblin sätter skräck i staden. Med tiden lär sig Peter att med stora krafter kommer stort ansvar.
RECENTION:
Jag minns att när jag såg den är filmen så tyckte jag om filmen väldigt mycket. Allting i filmen fungerar i en näst intill perfekt balans. Sam Raimi, som tidigare hade gjort "Evil Dead"-trioligin hade denna gång en betydligt större budget, men glimten i ögat har han fortfarande kvar, vilket gör det hela till en superfilm. Vidare så gör alla skådespelarn en utmärkt perstation. Tobey och Kirsten är närmast perfekta i sina roller som Peter Parker och Mary Jane Watson, men bäst av alla är Willem Dafoe som Norman Osborn/Green Goblin. Hans dubbelspel skulle lätt kunna göras som en egen film. Tillägas måste sägas att inga karaktärer känns överflödiga, inte ens den snabbkäftande tidningsreporten Jonah Jameson som är ett komiskt inslag. Superhjälte-filmer som "Blade" och "X-Men har alla varit bra, men "Spider-Man" den bästa av allihop. Kronan på verket helt enkelt.
3462 inlägg
Tvåan är en klar uppryckning mot den första filmen, men klart godkänd är den.
Ettan får 3.5 av mig
Ettan får 3.5 av mig
Saknas
för
Inga inlägg
Tror inte att alla i hans klass(som inte finns) tycker att han är så jädra cool.
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Det tror jag! För jag [b:g3v701va]är[/b:g3v701va] Spider-man/Peter Parker!!!
Ettan är väldigt bra och får en 4:a. Tvåan är ännu bättre och ligger på gränsen till en 5:a!
Saknas
för
Inga inlägg
åh "skojigt" är ett så gulligt ord....... en fyra av mig förresten.
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Devil 93":n88ynlzv]jag ger den [/quote:n88ynlzv]
Smart kille där!
Smart kille där!
Bästa superhjälte filmen någonsin! Solkkar [b:1z8qunul]4[/b:1z8qunul]:A
Saknas
för
Inga inlägg
ludwig m. bile har rätt
men jag tycker ändå inte den e värd mer
ps. man märker vilken filmsmak du har, ludde. ds
men jag tycker ändå inte den e värd mer
ps. man märker vilken filmsmak du har, ludde. ds
Saknas
för
Inga inlägg
den får av mig. det stämmer nog att det är den bästa superhjältefilmen. kan inte komma på någon bättre just nu, förutom 2:an.
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="thopet410":35s97p1v]den får av mig. det stämmer nog att det är den bästa superhjältefilmen. kan inte komma på någon bättre just nu.[/quote:35s97p1v]
som jag med andra ord
som jag med andra ord