TITEL: Spider-Man
GRENRE: Action, Komedi, Drama
SPELTID: 116 minuter
REGISSÖR: Sam Raimi
SKÅDESPELARE: Tobey Maguire, Willem Dafoe, Kirsten Dunst
OSCARS: 0
EGET BETYG: 4.5
HANDLING:
Peter Parker är klassens tönt som är hemligt förälskad i Mary Jane Watson som typiskt nog är ihop med klassens skitstövel. En dag blir Peter biten av en radioaktiv spindel när han och hans klass är på studiebesök och detta medför en rad förändringar, t ex kan han klättra på väggar, skjuta spindelnät ur sina handleder och fått en rejäl förbättring av sin fysik. Detta kan komma väl till pass när en superskurk vid namn Green Goblin sätter skräck i staden. Med tiden lär sig Peter att med stora krafter kommer stort ansvar.
RECENTION:
Jag minns att när jag såg den är filmen så tyckte jag om filmen väldigt mycket. Allting i filmen fungerar i en näst intill perfekt balans. Sam Raimi, som tidigare hade gjort "Evil Dead"-trioligin hade denna gång en betydligt större budget, men glimten i ögat har han fortfarande kvar, vilket gör det hela till en superfilm. Vidare så gör alla skådespelarn en utmärkt perstation. Tobey och Kirsten är närmast perfekta i sina roller som Peter Parker och Mary Jane Watson, men bäst av alla är Willem Dafoe som Norman Osborn/Green Goblin. Hans dubbelspel skulle lätt kunna göras som en egen film. Tillägas måste sägas att inga karaktärer känns överflödiga, inte ens den snabbkäftande tidningsreporten Jonah Jameson som är ett komiskt inslag. Superhjälte-filmer som "Blade" och "X-Men har alla varit bra, men "Spider-Man" den bästa av allihop. Kronan på verket helt enkelt.
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
När man såg den på bio så satt man med hakan hängande nere. Den var riktigt bra gjord tyckte man då.
Saknas
för
Inga inlägg
ettan är har mer Action och läskigare än tvåan och har mer drama
Grah, jag kanske klagar för mycket på dig nu... Men, bara en fråga till
Varför tog du med spoilern?
Varför tog du med spoilern?
6342 inlägg
Bättre än tvåan. Men inte jättebra. Har aldrig fastnat för Spider-Man filmerna.
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Lillemor":2nr7hm4t]Grah, jag kanske klagar för mycket på dig nu... Men, bara en fråga till
Varför tog du med spoilern?[/quote:2nr7hm4t]
för att många kanske inte har sett filmen och scenen
Varför tog du med spoilern?[/quote:2nr7hm4t]
för att många kanske inte har sett filmen och scenen
Saknas
för
Inga inlägg
Tycker scenerna när han är Spider-Man men när han inte är det så är han en nörd som bara ser dum ut. Det sänker betyget.
[quote="Jason Voorhees":15f0dev8]Tycker scenerna när han är Spider-Man men när han inte är det så är han en nörd som bara ser dum ut. Det sänker betyget.[/quote:15f0dev8]
Kanske är för att han [i:15f0dev8]är[/i:15f0dev8] en nörd. Lite av grejjen lixom..
Kanske är för att han [i:15f0dev8]är[/i:15f0dev8] en nörd. Lite av grejjen lixom..
Saknas
för
Inga inlägg
Jag såg på både ettan och tvåan för några dar sedan och jag tycker båda är otroligt bra. Dock är tvåan snäppet bättre plus att jag gillar Dock Ock mycket mer än Green Goblin.
Betyget till Spider-Man blir
Betyget till Spider-Man blir
Det är en mycket bra och välgjord film. [b:23jiotp6]Tobey Maguire[/b:23jiotp6] passar som handen i handsken i huvudrollen. Ett spännande äventyr med bra skådespelare. Jag ska dock se om den igen, eftersom det var ett tag sedan jag såg den. Nu ligger den på en stark trea av vad jag kommer ihåg. Betyget höjs nog efter en andra titt.
filmen är mkt bra,och är lik serien till en ganska hög grad ,men tvåan är ett halvt poäng bättre ! den får
Saknas
för
Inga inlägg
den näst bästa i spiderman serien den får en
Riktigt bra superhjälte film. Bra action och en vettig intrig på det hela. Bra insatser från skådisarna, främst Willem Dafoe. Fotot bjuder på många fina New York miljöer.
Fantastik film, en av mina absoluta favoriter.
Även om den ser lite animerad ut nu när man har sett 2.an och 3.an.
Men ändå var nog det här min favorit av dom.
har dock stört mig på slutet av 3.an, det liksom bara slutade utan någon riktigt recention.
Tycker att det ska komma en 4.a efter som det har fungerat så bra med alla filmerna.
Även om det kan bli långdraget och om 4.an blir dålig förstörs hela filmserien.
Men en bra 4.a och ett bättre slut skulle va absolut fantastiskt för spiderman.
Men man blir ju aldrig trött på Spindel pojket
Även om den ser lite animerad ut nu när man har sett 2.an och 3.an.
Men ändå var nog det här min favorit av dom.
har dock stört mig på slutet av 3.an, det liksom bara slutade utan någon riktigt recention.
Tycker att det ska komma en 4.a efter som det har fungerat så bra med alla filmerna.
Även om det kan bli långdraget och om 4.an blir dålig förstörs hela filmserien.
Men en bra 4.a och ett bättre slut skulle va absolut fantastiskt för spiderman.
Men man blir ju aldrig trött på Spindel pojket
Vissa detaljer i filmen får inga förklaringar. Exempelvis varifrån Norman får sin trollhjälm. Hittar han eller tillverkar han den? Och varför just en trollhjälm? Varför inte bara en... vanlig hjälm. Och så dräkten. Om man vill använda en skrämseleffekt finns väl mycket annat – mindre fjantigt – att tillgå. Fansen vet redan att det har med serierna att göra, så de är lite mer förstående. Men någon utifrån borde tycka att det verkar tvivelaktigt.
Som tidigare sagt, Gröna trollet är svår, mycket svår, att översätta till film.
Som tidigare sagt, Gröna trollet är svår, mycket svår, att översätta till film.
[quote="Kenneth":27jj8c3o]Vissa detaljer i filmen får inga förklaringar. Exempelvis varifrån Norman får sin trollhjälm. Hittar han eller tillverkar han den? Och varför just en trollhjälm? Varför inte bara en... vanlig hjälm. Och så dräkten. Om man vill använda en skrämseleffekt finns väl mycket annat – mindre fjantigt – att tillgå. Fansen vet redan att det har med serierna att göra, så de är lite mer förstående. Men någon utifrån borde tycka att det verkar tvivelaktigt.
Som tidigare sagt, Gröna trollet är svår, mycket svår, att översätta till film.[/quote:27jj8c3o]
Du som verkar veta din Spier-Man: Vad är anledningen till att det blev just ett troll?
Som tidigare sagt, Gröna trollet är svår, mycket svår, att översätta till film.[/quote:27jj8c3o]
Du som verkar veta din Spier-Man: Vad är anledningen till att det blev just ett troll?
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Kenneth":39j5lp8z]Vissa detaljer i filmen får inga förklaringar. Exempelvis varifrån Norman får sin trollhjälm. Hittar han eller tillverkar han den? Och varför just en trollhjälm? Varför inte bara en... vanlig hjälm. Och så dräkten. Om man vill använda en skrämseleffekt finns väl mycket annat – mindre fjantigt – att tillgå. Fansen vet redan att det har med serierna att göra, så de är lite mer förstående. Men någon utifrån borde tycka att det verkar tvivelaktigt.
Som tidigare sagt, Gröna trollet är svår, mycket svår, att översätta till film.[/quote:39j5lp8z]
Han är ju en forskare och jobbar på ett labb där dom uppfinnit glidaren? I början får man ju till och med se en annan snubbe testa både glidaren och dräkten OCH "trollhjälmen". Och lite senare i filmen när Norman fått alla sina krafter och ligger utdäckad kommer det in en kvinna som säger att Dr. Stromm har mördats och dräkten blivit stulen. Så... ja.
Som tidigare sagt, Gröna trollet är svår, mycket svår, att översätta till film.[/quote:39j5lp8z]
Han är ju en forskare och jobbar på ett labb där dom uppfinnit glidaren? I början får man ju till och med se en annan snubbe testa både glidaren och dräkten OCH "trollhjälmen". Och lite senare i filmen när Norman fått alla sina krafter och ligger utdäckad kommer det in en kvinna som säger att Dr. Stromm har mördats och dräkten blivit stulen. Så... ja.
[quote="Nit89ram":32n1qktn]Du som verkar veta din Spier-Man: Vad är anledningen till att det blev just ett troll?[/quote:32n1qktn]
I serierna väljer han att bli ett troll efter ett monster han var rädd för under sin barndom.
Glidaren och dräkten vet jag att man får se redan i början. Men trollhjälmen syntes inte till någonstans förrän efter han blivit Gröna trollet.
I serierna väljer han att bli ett troll efter ett monster han var rädd för under sin barndom.
Glidaren och dräkten vet jag att man får se redan i början. Men trollhjälmen syntes inte till någonstans förrän efter han blivit Gröna trollet.
Saknas
för
Inga inlägg
[quote="Fredrik":rdvptk5s]Förresten är han ingen pappa.[/quote:rdvptk5s] Så Norman Osborn är inte en pappa