[img:mg943znu]http://img408.imageshack.us/img408/1736/taken.png[/img:mg943znu]
[b:mg943znu]Titel[/b:mg943znu]: Taken
[b:mg943znu]Genre[/b:mg943znu]: Action/Thriller
[b:mg943znu]Regissör[/b:mg943znu]: Pierre Morel
[b:mg943znu]Speltid[/b:mg943znu]: 93 min
[b:mg943znu]Skådespelare[/b:mg943znu]: Liam Neeson, Maggie Grace, Famke Janssen m.fl.
[b:mg943znu]IMDb[/b:mg943znu]: http://www.imdb.com/title/tt0936501/
[b:mg943znu]Mitt betyg[/b:mg943znu]:
[b:mg943znu]Handling[/b:mg943znu]:
17-åriga Kim (Maggie Grace) är vad hennes far, den pensionerade Secret Service agenten Bryan Mills (Liam Neeson), värderar högst i sitt liv. Kim bor med sin mamma Lenore (Famke Janssen) och sin rika styvpappa. Kim övertygar Bryan att godkänna en resa till Paris som hon vill göra med sin vän Amanda. När de anländer delar de en taxi med en främling, och de talar om för honom att de är ensamma i Paris. När Bryan ringer för att tala med sin dotter får han höra att främmande män har brutit sig in i deras hus, Kim och Amanda snabbt blir bortförda av dem. När en av kidnapparna lyfter luren så lovar Bryan honom att dennes död snart är kommen. Bryan tar genast upp den vilda jakten på sin dotter och hennes kidnappare.
[b:mg943znu]Personligt omdöme[/b:mg943znu]:
Trailern som jag såg för ett tag sedan lyckades inte imponera på mig, därför blev jag oerhört förvånad av filmens höga rating på IMDb. Luc Besson har faktiskt skrivit sitt bästa manus på många år. Det var verkligen på tiden att han lyckades så här bra med någonting igen. Pierre Morel har endast regisserat en film tidigare, det märks dock inte här då han har gjort att mycket bra jobb.
Det var både kul och ovanligt att se Liam Neeson i denna typ av roll. Man är van att se mer typiska actionskådespelare som Jet Li eller Jason Statham. Neeson är en långt bättre och mer erfaren skådis än dessa två, och han lyckas ingjuta en viss respekt för karaktären på samma sätt som Jean Reno lyckades med Léon i Luc Bessons film med samma namn. Både Bryan och Léon är mycket skickliga vad gäller konsten att döda, och det är rena njutningen att se dem i action.
Liam Neeson levererar coola repliker och pucklar på skurkar på ett otroligt snyggt sätt. Det hela är grymt underhållande och mycket spännande. Filmens längd är alldeles lagom, varken för lång eller för kort. Slutet kom dock en aning hastigt, man hann inte riktigt återhämta sig ifrån actionscenerna. Det var full fart ena sekunden och sedan var det slut. Lite mer utdraget hade det gärna fått vara. Annars så rekommenderar jag [i:mg943znu]Taken[/i:mg943znu] starkt till den som vill se en spännande actionthriller.
Saknas
för
Inga inlägg
Väldigt lite uppmärksamhet om den här filmen. blev också riktigt positivt överraskad när jag såg den. Grymt bra actionthriller.
Hmm. Smulski gav den en 1:a som betyg i sin recension. Det var ingen höjdare.. Jag har svårt att se varför han tyckte den var så dålig, för enligt mig är det den bästa action-filmen på länge. Kanske till och med den allra bästa.
Solklar
Solklar
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Jag håller inte med dem extrema åsikterna på MZ eller forumet. [b:5qcuhjvd]Taken[/b:5qcuhjvd] är i princip en riktigt bra Steven Seagal film där Neeson går igenom filmen och slår ner folk utan svårigheter. Ingen femma, men också ingen etta.
Man bör inte förvänta sig mer en helt ok actionrulle.
Man bör inte förvänta sig mer en helt ok actionrulle.
Jag läste just Smulskis recension och jag håller inte med om ett enda ord han skrivit.
[quote:wiipry32]Våldsglorifiering med unken moral[/quote:wiipry32]
Skulle det vara omoraliskt att skada och döda folk som kidnappar och tvångsprostituerar kvinnor för att lyckas rädda livet på sin dotter? Det tycker då inte jag.
[quote:wiipry32]Här frodas en serietidningsmoral som endast illitterata rednecks och tonåringar kan skriva under på – skadar någon dina närmaste är du fri att gå bärsärkagång och sätta en kula i pannan på vem som än kommer i din väg.[/quote:wiipry32]
Nu var det ju så att karaktären i fråga har X antal timmar på sig att hitta sin dotter innan han aldrig får se henne igen. Då är det klart att han tar till med hårdhandskarna. Jag tror inte att det är många pappor som skulle tveka till att döda sin dotters kidnappare för att rädda henne.
[quote:wiipry32]Den oskyldiga frun till den köpte franske poliskommissarien får exempelvis smaka på Mills gammeltestamentliga vrede när agenten skjuter henne i armen för att få sin köpte kollega att sjunga ut. Som ”hjälte” förlorar karaktären vår sympati väldigt snabbt.[/quote:wiipry32]
Att en gammal kärring får ett ytligt sår på armen gör inget ifall det krävs för att en ung tjej ska få behålla livet.
[quote:wiipry32]Hade hans mästerliga slutledningsförmåga haft motstycke bland verklig säkerhetstjänst vore Bin Laden fångad så snart tvillingtornen rasade ner i New York. [/quote:wiipry32]
Lite skillnad är det väl ändå på att lokalisera Bin Laden – storskurken #1 som kan vara varsomhelst i världen, än att leta reda på några kidnappare som med stor säkerhet befinner sig i Paris. Vår huvudkaraktär vet dessuom exakt var i Paris hans dotter blev kidnappad, han vet att hon åkte taxi med en främmande man innan kidnappningen, och han talade t.o.m. med en av kidnapparna via telefon osv.
[quote:wiipry32]Europa och särskilt Paris porträtteras som ett degenererat och kriminellt sexträsk unga amerikaner gör bäst att undvika. [/quote:wiipry32]
Överdriv lagom. Ett par tjejer kidnappas i Paris och då är hela Europa plötsligt "ett kriminellt sexträsk"? En fransman skrev dessutom manuset, han vet var han sysslar med. Besson visade oss en annan sida av staden helt enkelt. Det behöver inte betyda att det är den sidan som dominerar.
[quote:wiipry32]Våldsglorifiering med unken moral[/quote:wiipry32]
Skulle det vara omoraliskt att skada och döda folk som kidnappar och tvångsprostituerar kvinnor för att lyckas rädda livet på sin dotter? Det tycker då inte jag.
[quote:wiipry32]Här frodas en serietidningsmoral som endast illitterata rednecks och tonåringar kan skriva under på – skadar någon dina närmaste är du fri att gå bärsärkagång och sätta en kula i pannan på vem som än kommer i din väg.[/quote:wiipry32]
Nu var det ju så att karaktären i fråga har X antal timmar på sig att hitta sin dotter innan han aldrig får se henne igen. Då är det klart att han tar till med hårdhandskarna. Jag tror inte att det är många pappor som skulle tveka till att döda sin dotters kidnappare för att rädda henne.
[quote:wiipry32]Den oskyldiga frun till den köpte franske poliskommissarien får exempelvis smaka på Mills gammeltestamentliga vrede när agenten skjuter henne i armen för att få sin köpte kollega att sjunga ut. Som ”hjälte” förlorar karaktären vår sympati väldigt snabbt.[/quote:wiipry32]
Att en gammal kärring får ett ytligt sår på armen gör inget ifall det krävs för att en ung tjej ska få behålla livet.
[quote:wiipry32]Hade hans mästerliga slutledningsförmåga haft motstycke bland verklig säkerhetstjänst vore Bin Laden fångad så snart tvillingtornen rasade ner i New York. [/quote:wiipry32]
Lite skillnad är det väl ändå på att lokalisera Bin Laden – storskurken #1 som kan vara varsomhelst i världen, än att leta reda på några kidnappare som med stor säkerhet befinner sig i Paris. Vår huvudkaraktär vet dessuom exakt var i Paris hans dotter blev kidnappad, han vet att hon åkte taxi med en främmande man innan kidnappningen, och han talade t.o.m. med en av kidnapparna via telefon osv.
[quote:wiipry32]Europa och särskilt Paris porträtteras som ett degenererat och kriminellt sexträsk unga amerikaner gör bäst att undvika. [/quote:wiipry32]
Överdriv lagom. Ett par tjejer kidnappas i Paris och då är hela Europa plötsligt "ett kriminellt sexträsk"? En fransman skrev dessutom manuset, han vet var han sysslar med. Besson visade oss en annan sida av staden helt enkelt. Det behöver inte betyda att det är den sidan som dominerar.
Såg precis denna filmen, och jag blev positivt överaskad efter att ha läst recensionen här på MZ som sågade den sönder och samman.
Riktigt bra underhållning som berör, Liam Neeson passar bra i sin roll även om han kanske är lite väl överlägsen sina motståndare ibland...men vafan, det är ju Bond, Bourne och gänget också.
Recensionen här på MZ är riktigt dålig.
Riktigt bra underhållning som berör, Liam Neeson passar bra i sin roll även om han kanske är lite väl överlägsen sina motståndare ibland...men vafan, det är ju Bond, Bourne och gänget också.
Recensionen här på MZ är riktigt dålig.
3462 inlägg
[quote="Anders86":2ono0yyz]Såg precis denna filmen, och jag blev positivt överaskad efter att ha läst recensionen här på MZ som sågade den sönder och samman.
Riktigt bra underhållning som berör, Liam Neeson passar bra i sin roll även om han kanske är lite väl överlägsen sina motståndare ibland...men vafan, det är ju Bond, Bourne och gänget också.
Recensionen här på MZ är riktigt dålig.[/quote:2ono0yyz]
Vad gör recensionen dålig?
Jag kan tyvärr inte alls se likheterna med Bourne och Bond utan ser mest Taken som en sämre kopia av dem. Framförallt Bourne är ju iaf något mer realistisk än vad Taken är.
[quote="Voldo":2ono0yyz]Jag läste just Smulskis recension och jag håller inte med om ett enda ord han skrivit.
[quote:2ono0yyz]Våldsglorifiering med unken moral[/quote:2ono0yyz]
Skulle det vara omoraliskt att skada och döda folk som kidnappar och tvångsprostituerar kvinnor för att lyckas rädda livet på sin dotter? Det tycker då inte jag.[/quote:2ono0yyz]
Jag tycker det är omoraliskt att gå till överdrift som den här filmen gör från början till slut. Självklart vaknar hämndkänslorna vid en sådan här händelse, men att det skulle rättfärdiga ett sånt beteende köper jag inte alls.
[quote="Voldo":2ono0yyz]
[quote:2ono0yyz]Här frodas en serietidningsmoral som endast illitterata rednecks och tonåringar kan skriva under på – skadar någon dina närmaste är du fri att gå bärsärkagång och sätta en kula i pannan på vem som än kommer i din väg.[/quote:2ono0yyz]
Nu var det ju så att karaktären i fråga har X antal timmar på sig att hitta sin dotter innan han aldrig får se henne igen. Då är det klart att han tar till med hårdhandskarna. Jag tror inte att det är många pappor som skulle tveka till att döda sin dotters kidnappare för att rädda henne.
[quote:2ono0yyz]Den oskyldiga frun till den köpte franske poliskommissarien får exempelvis smaka på Mills gammeltestamentliga vrede när agenten skjuter henne i armen för att få sin köpte kollega att sjunga ut. Som ”hjälte” förlorar karaktären vår sympati väldigt snabbt.[/quote:2ono0yyz]
Att en gammal kärring får ett ytligt sår på armen gör inget ifall det krävs för att en ung tjej ska få behålla livet.[/quote:2ono0yyz]
Gammal kärring ja, men likväl väldigt oskyldig. Det vet väl alla att den goda karaktären kan bara straffa/avrätta personer som förtjänar det utan att förlora sympatin. Min sympati för Neesons karaktär försvann i den scenen.
[quote="Voldo":2ono0yyz][quote:2ono0yyz]Hade hans mästerliga slutledningsförmåga haft motstycke bland verklig säkerhetstjänst vore Bin Laden fångad så snart tvillingtornen rasade ner i New York. [/quote:2ono0yyz]
Lite skillnad är det väl ändå på att lokalisera Bin Laden – storskurken #1 som kan vara varsomhelst i världen, än att leta reda på några kidnappare som med stor säkerhet befinner sig i Paris. Vår huvudkaraktär vet dessuom exakt var i Paris hans dotter blev kidnappad, han vet att hon åkte taxi med en främmande man innan kidnappningen, och han talade t.o.m. med en av kidnapparna via telefon osv.[/quote:2ono0yyz]
Kul att du köper hans slutledningsförmåga, för det gör banne mig inte jag. Verkligheten är något mer invecklad än så.
[quote="Voldo":2ono0yyz][quote:2ono0yyz]Europa och särskilt Paris porträtteras som ett degenererat och kriminellt sexträsk unga amerikaner gör bäst att undvika. [/quote:2ono0yyz]
Överdriv lagom. Ett par tjejer kidnappas i Paris och då är hela Europa plötsligt "ett kriminellt sexträsk"? En fransman skrev dessutom manuset, han vet var han sysslar med. Besson visade oss en annan sida av staden helt enkelt. Det behöver inte betyda att det är den sidan som dominerar.[/quote:2ono0yyz]
Jag fick samma känsla av hela filmen att Europa är ett farligt ställe. Neeson inleder ju med att varna dottern och modern för hur verkligheten ser ut. Det dröjer inte länge förrän tjejerna råkar illa ut efter de har landat. Så min syn på Paris blev inte direkt positiv efter den vinklingen.
Det är ju bra att en recension upprör lite känslor, men man behöver ju inte gå till överdrift. Jag finner det väldigt konstigt att man kan jämföra denna med den mycket mer realistiska Bourne. Tom lägga den på samma betygsnivå. Bourne är väl klasser bättre än den här.
Actionfilm ska aldrig djupanalyseras, men just denna är otroligt lätt att smula sönder.
En pensionerad agent får sin dotter kidnappad och helt plötsligt blir han en ostoppbar hämndmaskin, trots sin höga ålder. Han ger sig på allt och alla, oavsett om de förtjänar det eller inte. Realismen är inget de har lagt någon energi på och det är ju givetvis en stor nackdel.
Avslutningsvis har den fått svalt mottagande av övrig press och det med rätta. En lagom hjärndöd action som duger för att slå ihjäl en tråkig hemmakväll.
Riktigt bra underhållning som berör, Liam Neeson passar bra i sin roll även om han kanske är lite väl överlägsen sina motståndare ibland...men vafan, det är ju Bond, Bourne och gänget också.
Recensionen här på MZ är riktigt dålig.[/quote:2ono0yyz]
Vad gör recensionen dålig?
Jag kan tyvärr inte alls se likheterna med Bourne och Bond utan ser mest Taken som en sämre kopia av dem. Framförallt Bourne är ju iaf något mer realistisk än vad Taken är.
[quote="Voldo":2ono0yyz]Jag läste just Smulskis recension och jag håller inte med om ett enda ord han skrivit.
[quote:2ono0yyz]Våldsglorifiering med unken moral[/quote:2ono0yyz]
Skulle det vara omoraliskt att skada och döda folk som kidnappar och tvångsprostituerar kvinnor för att lyckas rädda livet på sin dotter? Det tycker då inte jag.[/quote:2ono0yyz]
Jag tycker det är omoraliskt att gå till överdrift som den här filmen gör från början till slut. Självklart vaknar hämndkänslorna vid en sådan här händelse, men att det skulle rättfärdiga ett sånt beteende köper jag inte alls.
[quote="Voldo":2ono0yyz]
[quote:2ono0yyz]Här frodas en serietidningsmoral som endast illitterata rednecks och tonåringar kan skriva under på – skadar någon dina närmaste är du fri att gå bärsärkagång och sätta en kula i pannan på vem som än kommer i din väg.[/quote:2ono0yyz]
Nu var det ju så att karaktären i fråga har X antal timmar på sig att hitta sin dotter innan han aldrig får se henne igen. Då är det klart att han tar till med hårdhandskarna. Jag tror inte att det är många pappor som skulle tveka till att döda sin dotters kidnappare för att rädda henne.
[quote:2ono0yyz]Den oskyldiga frun till den köpte franske poliskommissarien får exempelvis smaka på Mills gammeltestamentliga vrede när agenten skjuter henne i armen för att få sin köpte kollega att sjunga ut. Som ”hjälte” förlorar karaktären vår sympati väldigt snabbt.[/quote:2ono0yyz]
Att en gammal kärring får ett ytligt sår på armen gör inget ifall det krävs för att en ung tjej ska få behålla livet.[/quote:2ono0yyz]
Gammal kärring ja, men likväl väldigt oskyldig. Det vet väl alla att den goda karaktären kan bara straffa/avrätta personer som förtjänar det utan att förlora sympatin. Min sympati för Neesons karaktär försvann i den scenen.
[quote="Voldo":2ono0yyz][quote:2ono0yyz]Hade hans mästerliga slutledningsförmåga haft motstycke bland verklig säkerhetstjänst vore Bin Laden fångad så snart tvillingtornen rasade ner i New York. [/quote:2ono0yyz]
Lite skillnad är det väl ändå på att lokalisera Bin Laden – storskurken #1 som kan vara varsomhelst i världen, än att leta reda på några kidnappare som med stor säkerhet befinner sig i Paris. Vår huvudkaraktär vet dessuom exakt var i Paris hans dotter blev kidnappad, han vet att hon åkte taxi med en främmande man innan kidnappningen, och han talade t.o.m. med en av kidnapparna via telefon osv.[/quote:2ono0yyz]
Kul att du köper hans slutledningsförmåga, för det gör banne mig inte jag. Verkligheten är något mer invecklad än så.
[quote="Voldo":2ono0yyz][quote:2ono0yyz]Europa och särskilt Paris porträtteras som ett degenererat och kriminellt sexträsk unga amerikaner gör bäst att undvika. [/quote:2ono0yyz]
Överdriv lagom. Ett par tjejer kidnappas i Paris och då är hela Europa plötsligt "ett kriminellt sexträsk"? En fransman skrev dessutom manuset, han vet var han sysslar med. Besson visade oss en annan sida av staden helt enkelt. Det behöver inte betyda att det är den sidan som dominerar.[/quote:2ono0yyz]
Jag fick samma känsla av hela filmen att Europa är ett farligt ställe. Neeson inleder ju med att varna dottern och modern för hur verkligheten ser ut. Det dröjer inte länge förrän tjejerna råkar illa ut efter de har landat. Så min syn på Paris blev inte direkt positiv efter den vinklingen.
Det är ju bra att en recension upprör lite känslor, men man behöver ju inte gå till överdrift. Jag finner det väldigt konstigt att man kan jämföra denna med den mycket mer realistiska Bourne. Tom lägga den på samma betygsnivå. Bourne är väl klasser bättre än den här.
Actionfilm ska aldrig djupanalyseras, men just denna är otroligt lätt att smula sönder.
En pensionerad agent får sin dotter kidnappad och helt plötsligt blir han en ostoppbar hämndmaskin, trots sin höga ålder. Han ger sig på allt och alla, oavsett om de förtjänar det eller inte. Realismen är inget de har lagt någon energi på och det är ju givetvis en stor nackdel.
Avslutningsvis har den fått svalt mottagande av övrig press och det med rätta. En lagom hjärndöd action som duger för att slå ihjäl en tråkig hemmakväll.
Men man får ju ta det för vad det är också, det är en ren underhållningsfilm och då kan man inte jämföra den Casablanca direkt...nä, men du förstår vad jag menar. Man får lite ta hänsyn till vad det är för typ av film och vad den är tänkt att bidra med när man sätter betyget.
Saknas
för
Inga inlägg
Jag tycker ju att det är kul att den är lite udda just för en sån sak att han skjuter kärringen i armen, han har inte ihjäl henne direkt men det är så oväntat med en hjälte som inte alltid är helgod och aldrig skadar någon oskyldig i sin jakt på rättvisa.
engström: Så sant som det är sagt.
[quote:3uqe171a]Gammal kärring ja, men likväl väldigt oskyldig. Det vet väl alla att den goda karaktären kan bara straffa/avrätta personer som förtjänar det utan att förlora sympatin. Min sympati för Neesons karaktär försvann i den scenen.[/quote:3uqe171a]
Det var egentligen inte kvinnan han bestraffade, hennes man som inte var oskyldig led antagligen mer åt att se henne bli skjuten än vad hon själv gjorde. Och mannen var definitivt inte oskyldig. Sen tycker jag inte att Neesons karaktär är mindre moralisk än andra "hjältar" som t.ex. Léon. Inte är det väl meningen heller att han ska framstå som en helt godhjärtad människa. Han har en mörkare sida som visar sig ifall hans nära och kära hotas. Det gör honom inte till en sympatilös människa heller.
[quote:3uqe171a]Kul att du köper hans slutledningsförmåga, för det gör banne mig inte jag. Verkligheten är något mer invecklad än så.[/quote:3uqe171a]
Jo, men film skulle inte vara kul att se på om det alltid var helt realistiskt. Du har rätt i att det går lite för lätt för Neeson i sökandet, men det gör ingenting när det på så sätt blir enormt underhållande. Jag tycker förresten inte att Taken är mindre realistisk än andra überbra thrillers som Léon, Fight Club eller Se7en.
[quote:3uqe171a]En pensionerad agent får sin dotter kidnappad och helt plötsligt blir han en ostoppbar hämndmaskin, trots sin höga ålder. [/quote:3uqe171a]
Rambo och Léon (tar samma exempel igen) är medelålders mördarmaskiner. Neesons karaktär var säkerligen redan en mördarmaskin innan hans dotter blev kidnappad, han hade bara inga orsaker att döda någon just då. Jag tycker förresten att en vältränad och lite ärrad medelålders man är mycket mer trovärdig som skicklig mördare/agent än en 20-årig hollywoodsnygging.
[quote:3uqe171a]Han ger sig på allt och alla, oavsett om de förtjänar det eller inte. Realismen är inget de har lagt någon energi på och det är ju givetvis en stor nackdel.[/quote:3uqe171a]
Man ger sig inte på "allt och alla" bara för att man skjuter en oskyldig kvinna i armen, av anledning dessutom.
[quote:3uqe171a]Gammal kärring ja, men likväl väldigt oskyldig. Det vet väl alla att den goda karaktären kan bara straffa/avrätta personer som förtjänar det utan att förlora sympatin. Min sympati för Neesons karaktär försvann i den scenen.[/quote:3uqe171a]
Det var egentligen inte kvinnan han bestraffade, hennes man som inte var oskyldig led antagligen mer åt att se henne bli skjuten än vad hon själv gjorde. Och mannen var definitivt inte oskyldig. Sen tycker jag inte att Neesons karaktär är mindre moralisk än andra "hjältar" som t.ex. Léon. Inte är det väl meningen heller att han ska framstå som en helt godhjärtad människa. Han har en mörkare sida som visar sig ifall hans nära och kära hotas. Det gör honom inte till en sympatilös människa heller.
[quote:3uqe171a]Kul att du köper hans slutledningsförmåga, för det gör banne mig inte jag. Verkligheten är något mer invecklad än så.[/quote:3uqe171a]
Jo, men film skulle inte vara kul att se på om det alltid var helt realistiskt. Du har rätt i att det går lite för lätt för Neeson i sökandet, men det gör ingenting när det på så sätt blir enormt underhållande. Jag tycker förresten inte att Taken är mindre realistisk än andra überbra thrillers som Léon, Fight Club eller Se7en.
[quote:3uqe171a]En pensionerad agent får sin dotter kidnappad och helt plötsligt blir han en ostoppbar hämndmaskin, trots sin höga ålder. [/quote:3uqe171a]
Rambo och Léon (tar samma exempel igen) är medelålders mördarmaskiner. Neesons karaktär var säkerligen redan en mördarmaskin innan hans dotter blev kidnappad, han hade bara inga orsaker att döda någon just då. Jag tycker förresten att en vältränad och lite ärrad medelålders man är mycket mer trovärdig som skicklig mördare/agent än en 20-årig hollywoodsnygging.
[quote:3uqe171a]Han ger sig på allt och alla, oavsett om de förtjänar det eller inte. Realismen är inget de har lagt någon energi på och det är ju givetvis en stor nackdel.[/quote:3uqe171a]
Man ger sig inte på "allt och alla" bara för att man skjuter en oskyldig kvinna i armen, av anledning dessutom.
3462 inlägg
Självklart ska man ta filmen för vad den är, men kan inte acceptera vad som helst bara för det.
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Taken är en riktigt bra film, åtminstone en bra film. Säger man något annat är man ute och cyklar rejält. Liam Neeson känns som klippt och skuren för rollen som Ex-agenten(?) "Bryan Mills". En man med både hjärna och fysik. Taken har ett högt tempo nästan från början till start och det bjuds på några riktigt imponerande scener. Slutligen kan jag väl säga att Taken imponerar på flera plan. Det var längesedan jag såg en lika intressant action-thriller som inte bara innehåller våld utan lite hjärna också. Neeson är helt klart den skönaste och mest trovärdige "hjälten" på väldigt länge.
Angående "Mats" skrattretande kassa "argument" så behöver jag knappast möta dem, då "Voldo" smulade sönder och samman allt "Mats" hade att säga ett par inlägg upp.
Recensionen här på MZ är också så där härligt värdelös. En pretentiös orgie i skitsnack. Har man dessutom sett filmen så ter sig recensionen fullkomligt orimlig. När jag dessutom kollade upp recensenten "Oskars" tidigare recensioner som kunde jag se att han gett "Slumdog Millionaire" en 3:a och "Narnia 2" en 4,5:a.
I rest my case, your honour.
Angående "Mats" skrattretande kassa "argument" så behöver jag knappast möta dem, då "Voldo" smulade sönder och samman allt "Mats" hade att säga ett par inlägg upp.
Recensionen här på MZ är också så där härligt värdelös. En pretentiös orgie i skitsnack. Har man dessutom sett filmen så ter sig recensionen fullkomligt orimlig. När jag dessutom kollade upp recensenten "Oskars" tidigare recensioner som kunde jag se att han gett "Slumdog Millionaire" en 3:a och "Narnia 2" en 4,5:a.
I rest my case, your honour.
Neeson gjorde bara vad han var tvungen att göra med den där kärringen. Han hade inget val. Jag gillade filmen riktigt mycket då jag såg den för ett tag sedan.
Neeson är så jävla hård! "Marco from tropoja?".
Neeson är så jävla hård! "Marco from tropoja?".
Har inte sett filmen så jag kan inte säga så mycket hur den är, men en sak slår mig.
Varför är det, som så många hyllade filmen man on fire för, helt plötsligt väldigt dåligt i denna filmen?
Jag älskade man on fire och hur hård och primitiv han blev mot dem som hade kidnappat flickan. Alla skulle dö som hade någon sorts vinst i flickans kidnappning. Det kändes som om alla hyllade detta. Men här är det en anledning till att filmen är skit?
Märkligt.
Tyckte Mats och Oskar om Man on fire?
Varför är det, som så många hyllade filmen man on fire för, helt plötsligt väldigt dåligt i denna filmen?
Jag älskade man on fire och hur hård och primitiv han blev mot dem som hade kidnappat flickan. Alla skulle dö som hade någon sorts vinst i flickans kidnappning. Det kändes som om alla hyllade detta. Men här är det en anledning till att filmen är skit?
Märkligt.
Tyckte Mats och Oskar om Man on fire?
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
MovieZines recension av Taken liknar Roger Eberts.
Exempel:
[quote="Ebert":1iltrrfu]If CIA agents in general were as skilled as Bryan Mills in particular, Osama bin Laden would have been an American prisoner since late September 2001.[/quote:1iltrrfu]
...
[quote="MZ":1iltrrfu]Hade hans mästerliga slutledningsförmåga haft motstycke bland verklig säkerhetstjänst vore Bin Laden fångad så snart tvillingtornen rasade ner i New York. [/quote:1iltrrfu]
Hittade även andra likheter mellan dom två recensionerna.
:/
Exempel:
[quote="Ebert":1iltrrfu]If CIA agents in general were as skilled as Bryan Mills in particular, Osama bin Laden would have been an American prisoner since late September 2001.[/quote:1iltrrfu]
...
[quote="MZ":1iltrrfu]Hade hans mästerliga slutledningsförmåga haft motstycke bland verklig säkerhetstjänst vore Bin Laden fångad så snart tvillingtornen rasade ner i New York. [/quote:1iltrrfu]
Hittade även andra likheter mellan dom två recensionerna.
:/
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Haha. Kan ni inte bara klippa och klistra "Ebert's" recensioner i fortsättningen?
Saknas
för
Inga inlägg
Var tvungen att göra ett konto här på MZ..För Man börjar ju verkligen undra om någon *någonsin* har tagit Moviezines recensenterna på fullaste allvar.. Skulle inte förvåna mig om det var så att dem såg allting raka motsatsen - några säger att något är bra så är det dåligt enligt MZ..
Pinsamt att folk betygsätter sånna här filmer på sådant sätt..
Förövrigt, så är Taken en mycket bra film, liksom många andra filmer här, som har fått bottenbetyg. Skulle va kul o se vad Moviezine skulle få för betyg på att kritisera filmer.
Pinsamt att folk betygsätter sånna här filmer på sådant sätt..
Förövrigt, så är Taken en mycket bra film, liksom många andra filmer här, som har fått bottenbetyg. Skulle va kul o se vad Moviezine skulle få för betyg på att kritisera filmer.
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
1. Det finns likheter mellan olika filmrecensioner överallt. Framförallt svenska filmkritiker skriver alla exakt samma sak. Att jag någon gång har samma tankegång som Roger Ebert är snarare ett faktum att vi tänkte lika i det fallet än något annat. Jag kopierar knappast andra.
Vem tar våra recensioner på allvar? Well, bland annat filmbolagen. Och DN.
2. Att en filmrecension sågar något ni gillar innebär inte att den är dålig. Aggressiva fanboyattacker mot recensenter däremot är både barnsliga, enformiga och tröttsamma. Något både jag och resten av sveriges kritiker alla håller med om. Det kanske kommmer som en stor chock men majoriteten av oss är faktiskt utbildade och har en specialiserad kompetens för att just ägna oss åt skrivande och filmkritik. Universitetspoäng, journalistutbildning och en hel del annat. Helt onödigt, när man anonymt bara kan skita ur sig en massa på internetforum kan tyckas. Men nu är det så att vi faktiskt skriver för folk som är beredda på en ärlig, kritisk och reflekterande bedömning av en film. För övrigt verkar det vara tunnsått med svenska hyllningar av den här filmen. Förklaringen är simpel: det finns i princip inga.
3. Nej det är inte någonsin okej att skjuta "en kärring"
(Vad exakt ger dig rätten att kalla henne det? Vill du bli kallad snorvalp? Brist på uppfostran är knappast fräscht om du inbillar dig det)bara för att hon är gift
med någon som tagit mutor. Hon är som Mats påpekar en helt vanlig människa som inte är inblandad i trafficking eller något illegalt. Övervålder i filmen är inte legitimt. Bara för att någon kidnappat ens dotter behöver man inte tortera dem med elchocker och döda dem på utstuderade sätt. Människor som inte är psykopater, går inte igång på onödigt övervåld som är helt irrelevant för handlingen.
4. Filmen behandlar inte traficking seriöst på något sätt en enda gång. Vill ni engagera er i frågan, gå med i en organisation och gör lite nytta istället för att bara komma med en massa påhopp.
5.På Movietalk är inte personangrepp tillåtna och jag vet redan nu några patetiska individer har gått över gränsen och det rejält. Några psykiskt sjuka personer har ringt och hotat mig. Jag undrar hur många forumanvändare som tycker att det är sådant man ska syssla med för att få respekt och få rätt? För er skull hoppas jag att ni lever i den normala verkligheten där sunda människor inte trakasserar andra för att man har skilda åsikter. Hot och skitsnack är inte tillåtet och kommer att bestraffas och polisanmälas oavsett om det sker skriftligt eller på andra sätt. Jag kan inte annat än tycka synd om de individer som inte har förstått denna grundläggande
regel för social kompetens. Tro inte att samtal och mail inte kan spåras direkt till er. Nu är det slutdiskuterat angående det här för min del.
Vem tar våra recensioner på allvar? Well, bland annat filmbolagen. Och DN.
2. Att en filmrecension sågar något ni gillar innebär inte att den är dålig. Aggressiva fanboyattacker mot recensenter däremot är både barnsliga, enformiga och tröttsamma. Något både jag och resten av sveriges kritiker alla håller med om. Det kanske kommmer som en stor chock men majoriteten av oss är faktiskt utbildade och har en specialiserad kompetens för att just ägna oss åt skrivande och filmkritik. Universitetspoäng, journalistutbildning och en hel del annat. Helt onödigt, när man anonymt bara kan skita ur sig en massa på internetforum kan tyckas. Men nu är det så att vi faktiskt skriver för folk som är beredda på en ärlig, kritisk och reflekterande bedömning av en film. För övrigt verkar det vara tunnsått med svenska hyllningar av den här filmen. Förklaringen är simpel: det finns i princip inga.
3. Nej det är inte någonsin okej att skjuta "en kärring"
(Vad exakt ger dig rätten att kalla henne det? Vill du bli kallad snorvalp? Brist på uppfostran är knappast fräscht om du inbillar dig det)bara för att hon är gift
med någon som tagit mutor. Hon är som Mats påpekar en helt vanlig människa som inte är inblandad i trafficking eller något illegalt. Övervålder i filmen är inte legitimt. Bara för att någon kidnappat ens dotter behöver man inte tortera dem med elchocker och döda dem på utstuderade sätt. Människor som inte är psykopater, går inte igång på onödigt övervåld som är helt irrelevant för handlingen.
4. Filmen behandlar inte traficking seriöst på något sätt en enda gång. Vill ni engagera er i frågan, gå med i en organisation och gör lite nytta istället för att bara komma med en massa påhopp.
5.På Movietalk är inte personangrepp tillåtna och jag vet redan nu några patetiska individer har gått över gränsen och det rejält. Några psykiskt sjuka personer har ringt och hotat mig. Jag undrar hur många forumanvändare som tycker att det är sådant man ska syssla med för att få respekt och få rätt? För er skull hoppas jag att ni lever i den normala verkligheten där sunda människor inte trakasserar andra för att man har skilda åsikter. Hot och skitsnack är inte tillåtet och kommer att bestraffas och polisanmälas oavsett om det sker skriftligt eller på andra sätt. Jag kan inte annat än tycka synd om de individer som inte har förstått denna grundläggande
regel för social kompetens. Tro inte att samtal och mail inte kan spåras direkt till er. Nu är det slutdiskuterat angående det här för min del.
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
Sorry för dubbelposten blev fel första gången å hitta inte vart jag raderar inlägget.
[quote:3n1l6qwm]
3. Nej det är inte någonsin okej att skjuta "en kärring"
(Vad exakt ger dig rätten att kalla henne det? Vill du bli kallad snorvalp? Brist på uppfostran är knappast fräscht om du inbillar dig det)bara för att hon är gift
med någon som tagit mutor. Hon är som Mats påpekar en helt vanlig människa som inte är inblandad i trafficking eller något illegalt. Övervålder i filmen är inte legitimt. Bara för att någon kidnappat ens dotter behöver man inte tortera dem med elchocker och döda dem på utstuderade sätt. Människor som inte är psykopater, går inte igång på onödigt övervåld som är helt irrelevant för handlingen.[/quote:3n1l6qwm]
Är väl ingen här som påstår att det är Ok att han skjuter en "kärring" "tant" kvinna" vad du nu vill kalla det. Men att han gör det i en sekvens borde inte ligga till grund för "onödigt våld" i alla actionfilmer förekommer det "onödigt våld" precis hela tiden och varför ska det bli rabalder bara för att en "goodguy" använder sig av det. Varför riskerar man att bli kallad snorvalp för att man använder ordet kärring? Är inte det påhopp om något? Att döda folk eller tortera dem för att få fram sanningen eller i jakt på någon värre "bad guy" förekommer i mängder av actionfilmer utan att klassas som onödigt våld, det är actionfilm ingen jävla disneyfilm. Man behöver inte vara psykopat för att finna underhållning i att folk skjuts,dör det är väl det som är charmen med actionfilmer, en verklighetsflykt tror dem flesta här kan skilja på fiktion och verklighet.
Sen är det inte irrevelant för handling att han skjuter henne i armen då han ser det som en lösning för att få reda på det han vill utan att döda någon, han kunde lika gärna torterat snubben men valde en annan mer oväntad väg.
[quote:3n1l6qwm]4. Filmen behandlar inte traficking seriöst på något sätt en enda gång. Vill ni engagera er i frågan, gå med i en organisation och gör lite nytta istället för att bara komma med en massa påhopp.[/quote:3n1l6qwm]
Tror inte att filmens syfte var att ge en sån verklig bild som möjligt om trafficking. Vill jag veta hur det ser ut i världen angående human trafficking så ser jag en dokumentär och sätter mig inte i soffan framför en actionfilm och tror att det är precis så i verkliga livet som det är i film.
Bara för att denna utspelades i Europa så gav det mig inte bilden av att det här händer precis hela tiden överallt i Europa, löjligt.
Nu har inte jag klagat på din recension eller något, alla har olika tycke och smak och jag tycker ni gör ett bra jobb med era recensioner sen att jag inte håller med i alla är ingen big deal för mig för alla har olika smak å ser på film på olika sätt.
Men att kommentera en recension för att få fram sin synpunkt anser jag vara helt ok utan att bli idiotförklarad bara för att man har andra åsikter.
Ni försvarar båda era synpunkter och om någon inte tycker om din recension av en viss film så tycker jag inte att du ska ta det som ett personligt påhopp, som sagt folk har olika åsikter.
Men givetvis ska du försvara varför du tycker som du gör men vissa argument tåls att tas upp för diskussion, tyvärr kommer det kassa argument från motparten också och dåliga påhopp.
Och att du får hotbrev och annat är patetiskt, det ska ingen behöva utsättas för.
[quote:3n1l6qwm]
3. Nej det är inte någonsin okej att skjuta "en kärring"
(Vad exakt ger dig rätten att kalla henne det? Vill du bli kallad snorvalp? Brist på uppfostran är knappast fräscht om du inbillar dig det)bara för att hon är gift
med någon som tagit mutor. Hon är som Mats påpekar en helt vanlig människa som inte är inblandad i trafficking eller något illegalt. Övervålder i filmen är inte legitimt. Bara för att någon kidnappat ens dotter behöver man inte tortera dem med elchocker och döda dem på utstuderade sätt. Människor som inte är psykopater, går inte igång på onödigt övervåld som är helt irrelevant för handlingen.[/quote:3n1l6qwm]
Är väl ingen här som påstår att det är Ok att han skjuter en "kärring" "tant" kvinna" vad du nu vill kalla det. Men att han gör det i en sekvens borde inte ligga till grund för "onödigt våld" i alla actionfilmer förekommer det "onödigt våld" precis hela tiden och varför ska det bli rabalder bara för att en "goodguy" använder sig av det. Varför riskerar man att bli kallad snorvalp för att man använder ordet kärring? Är inte det påhopp om något? Att döda folk eller tortera dem för att få fram sanningen eller i jakt på någon värre "bad guy" förekommer i mängder av actionfilmer utan att klassas som onödigt våld, det är actionfilm ingen jävla disneyfilm. Man behöver inte vara psykopat för att finna underhållning i att folk skjuts,dör det är väl det som är charmen med actionfilmer, en verklighetsflykt tror dem flesta här kan skilja på fiktion och verklighet.
Sen är det inte irrevelant för handling att han skjuter henne i armen då han ser det som en lösning för att få reda på det han vill utan att döda någon, han kunde lika gärna torterat snubben men valde en annan mer oväntad väg.
[quote:3n1l6qwm]4. Filmen behandlar inte traficking seriöst på något sätt en enda gång. Vill ni engagera er i frågan, gå med i en organisation och gör lite nytta istället för att bara komma med en massa påhopp.[/quote:3n1l6qwm]
Tror inte att filmens syfte var att ge en sån verklig bild som möjligt om trafficking. Vill jag veta hur det ser ut i världen angående human trafficking så ser jag en dokumentär och sätter mig inte i soffan framför en actionfilm och tror att det är precis så i verkliga livet som det är i film.
Bara för att denna utspelades i Europa så gav det mig inte bilden av att det här händer precis hela tiden överallt i Europa, löjligt.
Nu har inte jag klagat på din recension eller något, alla har olika tycke och smak och jag tycker ni gör ett bra jobb med era recensioner sen att jag inte håller med i alla är ingen big deal för mig för alla har olika smak å ser på film på olika sätt.
Men att kommentera en recension för att få fram sin synpunkt anser jag vara helt ok utan att bli idiotförklarad bara för att man har andra åsikter.
Ni försvarar båda era synpunkter och om någon inte tycker om din recension av en viss film så tycker jag inte att du ska ta det som ett personligt påhopp, som sagt folk har olika åsikter.
Men givetvis ska du försvara varför du tycker som du gör men vissa argument tåls att tas upp för diskussion, tyvärr kommer det kassa argument från motparten också och dåliga påhopp.
Och att du får hotbrev och annat är patetiskt, det ska ingen behöva utsättas för.
Saknas
för
(inlägget har redigerats)
Inga inlägg
[quote="OskarMZ":hf5fa4he]
2. Att en filmrecension sågar något ni gillar innebär inte att den är dålig. Aggressiva fanboyattacker mot recensenter däremot är både barnsliga, enformiga och tröttsamma. Något både jag och resten av sveriges kritiker alla håller med om. Det kanske kommmer som en stor chock men majoriteten av oss är faktiskt utbildade och har en specialiserad kompetens för att just ägna oss åt skrivande och filmkritik. Universitetspoäng, journalistutbildning och en hel del annat. Helt onödigt, när man anonymt bara kan skita ur sig en massa på internetforum kan tyckas.[/quote:hf5fa4he]
Det låter ju helt sinnessjukt, "Specialiserad kompetens" på att skriva skit om andra filmer? Som senare skickas vidare till folk som troligen hade velat sätt filmerna ni kritiserat. Att detta ska klassas som ett yrke, ni rekommenderar ju knappast något, ni sänker ju ner de flesta filmerna snarare. Kan ju inte direkt va bra för filmbolagen detta?
2. Att en filmrecension sågar något ni gillar innebär inte att den är dålig. Aggressiva fanboyattacker mot recensenter däremot är både barnsliga, enformiga och tröttsamma. Något både jag och resten av sveriges kritiker alla håller med om. Det kanske kommmer som en stor chock men majoriteten av oss är faktiskt utbildade och har en specialiserad kompetens för att just ägna oss åt skrivande och filmkritik. Universitetspoäng, journalistutbildning och en hel del annat. Helt onödigt, när man anonymt bara kan skita ur sig en massa på internetforum kan tyckas.[/quote:hf5fa4he]
Det låter ju helt sinnessjukt, "Specialiserad kompetens" på att skriva skit om andra filmer? Som senare skickas vidare till folk som troligen hade velat sätt filmerna ni kritiserat. Att detta ska klassas som ett yrke, ni rekommenderar ju knappast något, ni sänker ju ner de flesta filmerna snarare. Kan ju inte direkt va bra för filmbolagen detta?