Det smått bisarra är ett faktum, år 2012 börjar nalkas mot sitt slut och iaf jag tänker dagligen på hur jag ska placera de filmer som har släppts i år. Därför gjorde jag igår en preliminär BEST OF 2012-lista (hittas HÄR) som jag kommer att uppdatera löpande om det är några filmer som slår sig in innan årets slut. Just nu ser det ut så där i alla fall.
Hur ser din lista ut hittills? Vilka är de bästa filmerna som har släppts under 2012?
1361 inlägg
Finns en hel del jag inte hunnit se från året, finns mycket jag inte vill se heller. Är väl en 15 stycken jag hunnit se hittills, varav två fyror, tre treor och resten tvåor eller ettor. Men just nu ser listan ut så här:
Hunger Games (4/5)
Cabin in the Woods (3,5/5)
Chronicle (3,5/5)
Dark Knight Rises (3/5)
Snow White and the Huntsman (2,5/5)
Hunger Games (4/5)
Cabin in the Woods (3,5/5)
Chronicle (3,5/5)
Dark Knight Rises (3/5)
Snow White and the Huntsman (2,5/5)
Utan att rangordna dem:
The Dark Knight Rises
Lawless
Magic Mike
Take This Waltz
The Amazing Spider-Man
En Fiende Att Dö För
Prometheus
Cosmopolis
Palme
Ted
Chronicle
A Royal Affair
Så ser listan ut för tillfället.
The Dark Knight Rises
Lawless
Magic Mike
Take This Waltz
The Amazing Spider-Man
En Fiende Att Dö För
Prometheus
Cosmopolis
Palme
Ted
Chronicle
A Royal Affair
Så ser listan ut för tillfället.
1. Moonrise Kingdom
2. Chronicle
3. Lawless
Bubblare: On the Road, Prometheus, Get the Gringo, Looper, The Dark Knight Rises.
Tyvärr inte ens nästan lika bra filmår som 2011.
2. Chronicle
3. Lawless
Bubblare: On the Road, Prometheus, Get the Gringo, Looper, The Dark Knight Rises.
Tyvärr inte ens nästan lika bra filmår som 2011.
Den franska Intouchables är överlägsen av de få jag sett från 2012. Glömt det mesta övriga, säger väl en hel del om hur "bra" detta filmår varit hittills... Även när en strippande Tatum återfinns bland de mest minnesvärda titlarna hos flera.
Hoppas mycket på The Master, Malick, Berättelsen om Pi och ett par till. Har inte heller sett Moonrise Kingdom ännu som verkar bra.
Edit: Gick nu igenom MZ's lista från 2012 och jag rankar ju vissa filmer där som releaser från 2011 och inte 2012. Men hade fyror på Kairo 678, Polisse, Take this Waltz och This Must Be the Place. Minns inte om de egentligen släpptes 2011 eller-12, men de är väl de som stuckit ut av det lilla jag sett.
Hoppas mycket på The Master, Malick, Berättelsen om Pi och ett par till. Har inte heller sett Moonrise Kingdom ännu som verkar bra.
Edit: Gick nu igenom MZ's lista från 2012 och jag rankar ju vissa filmer där som releaser från 2011 och inte 2012. Men hade fyror på Kairo 678, Polisse, Take this Waltz och This Must Be the Place. Minns inte om de egentligen släpptes 2011 eller-12, men de är väl de som stuckit ut av det lilla jag sett.
1197 inlägg
Ska man se tillfilmer som kom ut i år så har jag bara en fullpoängare, än så länge och det är Chronicle och ska man ta i från MZ lista över 2012 års filmer så har jag 2 fullpoängare till The Artist och Vi Måste Prata Om Kevin.
Sen har jag en hög med filmer som alla har fått 8/10 av mig.
The Avengers
Hvidsten Gruppen (underbart gripande dansk krigsdrama som gick direkt på dvd här)
M:I - Ghost Protocol
Älska Mig Igen
Safe House
Har nu inte sett alla stora titlar än men just nu ser min lista så ut
Sen har jag en hög med filmer som alla har fått 8/10 av mig.
The Avengers
Hvidsten Gruppen (underbart gripande dansk krigsdrama som gick direkt på dvd här)
M:I - Ghost Protocol
Älska Mig Igen
Safe House
Har nu inte sett alla stora titlar än men just nu ser min lista så ut
Jag har en hel del kvar att se tack och lov, hittills har 2012 inte levererat särskilt mycket för mig. Jag har knappt delat ut några fyror.
The Grey
The Amazing Spiderman
[b][/b]People Like Us[i][/i]
Sen.... tror jag inte att jag har delat ut fler fyror. Jag gillade verkligen Sound of my Voice, har inte riktigt koll på årtalet där dock.
The Grey
The Amazing Spiderman
[b][/b]People Like Us[i][/i]
Sen.... tror jag inte att jag har delat ut fler fyror. Jag gillade verkligen Sound of my Voice, har inte riktigt koll på årtalet där dock.
Så, du gillade Lawless ännu mer än The Master, Viktor. Har inte visat något större intresse för Lawless, men efter alla lovord så har jag blivit rätt nyfiken på filmen.
Själv skulle jag nog säga att Prometheus är den jag gillar bäst av de filmer jag sett hittills.
Själv skulle jag nog säga att Prometheus är den jag gillar bäst av de filmer jag sett hittills.
Bäst
[list=1=1]
[*]Moonrise Kingdom
[*]Dark Knight Rises
[*]Laurence Anyways
[*]The Weekend
[*]Looper
[/list]
Jag kastar med några besvikelser också...
Störst besvikelser
[list=1=1]
[*]Prometheus
[*]Spiderman
[*]Dark Shadows (jaaa jag trodde faktiskt den kunde vara bra :(
[/list]
[list=1=1]
[*]Moonrise Kingdom
[*]Dark Knight Rises
[*]Laurence Anyways
[*]The Weekend
[*]Looper
[/list]
Jag kastar med några besvikelser också...
Störst besvikelser
[list=1=1]
[*]Prometheus
[*]Spiderman
[*]Dark Shadows (jaaa jag trodde faktiskt den kunde vara bra :(
[/list]
Min topplista hittar du här!
Jag tycker inte att det har varit ett så imponerande år hittills, jag tycker dock att Sverige har stått för dem två bästa filmerna, Palme och Snabba Cash II.
1. The Dark Knight Rises
2. The Grey
3. Prometheus
4. The Avengers
Dessa fyra har jag fyror på, resten är treor eller lägre. Har dock stora förhoppningar på ett par filmer som har kommit ut men som jag inte har sett än.
2. The Grey
3. Prometheus
4. The Avengers
Dessa fyra har jag fyror på, resten är treor eller lägre. Har dock stora förhoppningar på ett par filmer som har kommit ut men som jag inte har sett än.
1. the dark knight rises
2. the avengers
3. american reunion
4. the amazing spiderman
5. the hunger games
6. the grey
7. ted
8. Madagaskar 3
9. wrath of the titans
det är de filmer jag sätt från i år rankade från bäst till sämst.
2. the avengers
3. american reunion
4. the amazing spiderman
5. the hunger games
6. the grey
7. ted
8. Madagaskar 3
9. wrath of the titans
det är de filmer jag sätt från i år rankade från bäst till sämst.
Har inte sett så många av årets filmer, men hittills är det tre som sticker ut - Intouchables, Moonrise Kingdom och Lawless. Dessa har jag gett fyror.
Här är hela listan (även om kanske bara hälften överhuvudtaget skulle platsa på en "Best of 2012"-lista):
- Intouchables (4/5)
- Moonrise Kingdom (4/5)
- Lawless (4/5)
- Red Lights (3/5)
- The Dark Knight Rises (3/5)
- Prometheus (3/5)
- The Hunger Games (2/5)
- Project X (2/5)
- The Cabin in the Woods (2/5)
Här är hela listan (även om kanske bara hälften överhuvudtaget skulle platsa på en "Best of 2012"-lista):
- Intouchables (4/5)
- Moonrise Kingdom (4/5)
- Lawless (4/5)
- Red Lights (3/5)
- The Dark Knight Rises (3/5)
- Prometheus (3/5)
- The Hunger Games (2/5)
- Project X (2/5)
- The Cabin in the Woods (2/5)
Har inte hel pejl på exakt alla filmer jag har sett från 2012, men i skrivande stund har jag de här filmerna som de bästa jag sett från 2012 (ej i rankad ordning):
Moonrise Kingdom - 4/5
Lawless - 4/5
Sound of My Voice - 4/5 (precis som Marcus skrev, så är jag lite småosäker på årtalet, har haft premiär både 2011 och 2012, beror på vilken region man går efter)
Take This Waltz - 4/5
Arbitrage (Bedragaren) - 4/5
We Are Legion: The Story of The Hacktivists - 4/5
Det är dem jag kommer ihåg just nu, har säkert missat någon. Jag har även en fyra på The Dark Knight Rises men jag valde att inte inkludera den eftersom jag är extremt osäker på betyget, kan vara den svagaste fyran jag har.
Moonrise Kingdom - 4/5
Lawless - 4/5
Sound of My Voice - 4/5 (precis som Marcus skrev, så är jag lite småosäker på årtalet, har haft premiär både 2011 och 2012, beror på vilken region man går efter)
Take This Waltz - 4/5
Arbitrage (Bedragaren) - 4/5
We Are Legion: The Story of The Hacktivists - 4/5
Det är dem jag kommer ihåg just nu, har säkert missat någon. Jag har även en fyra på The Dark Knight Rises men jag valde att inte inkludera den eftersom jag är extremt osäker på betyget, kan vara den svagaste fyran jag har.
Moonrise kingdome är lätt den bästa filmen hittills. TDKR och Prometheus var två stora besvikelser, men man har ju kvar Django Unchained, Looper, The amazing spider-man, Lawless, Berättelsen om Pi, Killing me softly och The Hobbit. Än är det inte över!
The Grey glömde jag, en alldeles lysande film som jag placerar som tvåa. Såg även att flera av de jag nämnde hade releasedatum 2010 och 2011. Så det är inte många på min lista om man ska gå efter 2012 i Oscarsmening, då räknar jag inte filmer som Take Shelter m.fl. som var med förra året.
Gillade även Marigold Hotel med den brittiska skådiseliten i absolut toppform. Har inte kollat releasedatum på den, men tipsar gärna om den, härlig feelgood som britterna är mästare på.
Gillade även Marigold Hotel med den brittiska skådiseliten i absolut toppform. Har inte kollat releasedatum på den, men tipsar gärna om den, härlig feelgood som britterna är mästare på.
Att ingen har nämnt Searching for Sugar Man är helt obegripligt.
Helt klart den bästa filmen under ett väldigt mediokert filmår.
Helt klart den bästa filmen under ett väldigt mediokert filmår.
Har inte sett den så därför nämnde jag den inte, men den verkar väldigt bra.
Prometheus4/5
Intouchables (En oväntad vänskap) 4/5
Dark Knight Rises 4/5
Shame (svensk premiär 2012) 5/5
Take this Waltz 4/5
The Amazing Spider-Man 4/5
Sen har jag kvar en del filmer att se som jag har stora förhoppningar på, t.e.x Lawless och Call Girl.
Intouchables (En oväntad vänskap) 4/5
Dark Knight Rises 4/5
Shame (svensk premiär 2012) 5/5
Take this Waltz 4/5
The Amazing Spider-Man 4/5
Sen har jag kvar en del filmer att se som jag har stora förhoppningar på, t.e.x Lawless och Call Girl.