Visa första inlägg
396 inlägg
för
(inlägget har redigerats)
396 inlägg
Jag glömde två filmer!
Shame - 4/5
och
Indie Game: The Movie - 4/5
:)
2575 inlägg
för
2575 inlägg
Game Change var ju också riktigt bra.
Inga inlägg
Saknas
för
Inga inlägg
Game Change är en TV -film.Trodde dom var diskvalificerade från årslistor!Även om den är rätt bra.

1770 inlägg
för
1770 inlägg
Lawless är årets hittills bästa. En makalös film av John Hillcoat.
2575 inlägg
för
2575 inlägg
Jag räknar den ändå, för det är ju fortfarande en film. ;)
1361 inlägg
för
1361 inlägg
Håller helt med dig Eric, Lawless är en perfekt film och ja (någon frågade på första sidan, kommer inte ihåg vem), just nu känns det som att den till och med slår The Master för mig, men jag måste se om båda två för att kunna göra en helt rättvis bedömning. Båda landar på 10/10, hur som helst. 
2575 inlägg
för
2575 inlägg
Det här säger väl det mesta om vad jag tyckte om Lawless.
http://oi45.tinypic.com/293hgyx.jpg
727 inlägg
för
727 inlägg
Mina favoriter är:
The dark knight rises (4/5)- En bombastiskt episk och storslagen avslutning på en av filmhistoriens främsta trilogier någonsin. Fylld till bredden med minnesvärda prestationer och actionscener som slår det mesta. Ett tekniskt och estetiskt underverk.
Lawless (4/5)- En hårdkokt och snuskigt välgjord gangsterfilm med en brutal pondus och minnesvärd cast. Framförallt Guy Pearce som gör en riktigt vidrig roll som man inte glömmer i första taget.
Moonrise Kingdom (4/5)- En helt underbar pärla med fantastiskt foto, musik, och skådespeleri från samtliga. Anderson-känslan fungerar perfekt och den lyckas både vara konstnärligt tilltalande och samtidigt engagerande.
Snabba Cash II (4/5)- Fruktansvärt välgjord och gripande film som imponerar på alla plan. Innehåller några av dom mest inrima och intensiva ögonblicken jag sett på film i år. 
Chronicle (4/5)- Extremt gripande och engagerande film som fungerar både som pulserande action och gripande drama. Stabil på alla plan, framförallt så känndes den oväntat trovärdig med tanke på att det är superhjältar inblandade. 
M:I Ghost Protocol (4/5)- Fantastiskt spännande och välgjord actionfilm med bra skådespeleri, makalös actionregi, och ett välskrivet och trovärdigt manus. 
Prometheus (4/5)- Sinessjukt intensiv och spännande film som gång på gång fick mig att tappa hakan ett flertal gånger i biosalpngen. Visuellt felfri och med en avslutande timme som tillhör det mest spännande och häpnadsväckande jag har sett i hela mitt liv, pulserande spänning när det är som bäst.
The Grey (4/5)- Sjukt välgjort och gripande överlevnadsdrama som går extremt mycket djupare än premissen lovar. Vackert, spännande, och stundtals poetiskt. Underbar film.
Tycker i slutändan att det har varit ett väldigt stabilt filmår, inga fulpottare än men det finns extremt många lovande filmer som jag inte har sett än, framförallt The Master som är den film som jag har sett fram emot mest i hela mitt liv. Ska se den i New York i slutet av månaden, är så sjukt jävla taggad att jag knappt ans kan fatta det. 
66 inlägg
för
66 inlägg
Prometheus och The cabin in the woods!!
133 inlägg
för
133 inlägg
Jag förstår verkligen inte det stora i Lawless. 
Det jag ser är en bra film som dras ner av en jobbig huvudrollsinnehavare och en fjantig skurk. 
656 inlägg
för
656 inlägg
2012 är väl inget år som kommer att gå till filmhistorien som ett av de bästa. Nu har man ju sett långtifrån allt, men några godbitar har man bjudits på. Jag har bara delat ut en femma i år och den gick till Searching For Sugarman som således är årets hittills bästa film enligt mig.
Nu är jag osäker om alla de här filmerna kom under 2012. De jag kommer på nu som jag gett en fyra är:
Palme
Moonrise Kingdom
Looper
Prometheus
MI4-Ghost Protocol
Årets mest överskattade i mitt tycke måste vara: TDKR (3/5) och Spiderman (2/5)
549 inlägg
för
549 inlägg
jag tycker lätt att 2012 har varit bland de bästa film året någonsin :) Förstår inte varför så många tycker att filmer som är gjorda för minst 30 år sen är så mycket bättre tycker för det mesra att dom är tråkiga(undantag finns).
648 inlägg
för
648 inlägg
Den utländska favoriten är nog danska A Royal Affair, så gripande, så vacker, så passionerad, och David Dencik gör ännu en utmärkt insats. Men favoriten bland de svenska filmerna jag sett iår är nog komedin Cockpit, som bjöd på goda inre skratt, men jag känner på mig att Jan Troells Dom över död man kommer att ta över den "hedersplatsen".
Bubblare: Palme
2549 inlägg
för
2549 inlägg
Snabba Cash 2 och Palme är bäst hittils.
217 inlägg
för
217 inlägg
Snabba Cash 2
Intouchables (Årets Bästa)
Prometheus
Ted
Chronicle
American Reunion

Har inte sett (Dark Knight Rises, Lawless, Looper, med fler)
Varit vissa filmer som jag anser vara riktigt bra men inte så många som "går ner i historien" om vi säger så, förutom Intouchables kanske. Även Snabba Cash 2 är bland det bästa jag har sett utav svensk film.
2549 inlägg
för
2549 inlägg
Håller absolut med. Snabba Cash 2 är en riktigt imponerande svensk film.
648 inlägg
för
648 inlägg
Möjligtvis lite sent, men jag vill dela med mig av mina övriga åsikter om filmåret 2012. Jag har ett par... vad ska man kalla dem... "nomineringar" som jag nog inte orkar skriva ner, samt finns det en del filmer från detta magiska år som jag ännu inte sett, men gärna skulle vilja. Listans vinnare och kategorier kan med tiden ändras:
Bästa svenska film: Cockpit
Bästa utländska film: A Royal Affair
Bästa manliga skådespelare: Daniel Day-Lewis - Abraham Lincoln i Lincoln
Bästa kvinnliga skådespelare: Fanny Ketter - Andrea i Bitchkram
Bästa regi: Jan Troell - Dom över död man
Roligaste rollfiguren: Driss i En oväntad vänskap
Sorgligaste avskedet: Jarl Borssén (OBS: denna kategori är tilldelad alla de duktiga skådespelare som gick bort under detta år)
Bästa musik: Benny Andersson - Palme
Årets svensk i världen: Ola Rapace i Skyfall
Bästa manus: Nikolaj Arcell & Rasmus Heisterberg - A Royal Affair
Bästa foto: Roger Deakins - Skyfall
Årets skurk/fiende/rival: Kung Candy i Röjar-Ralf
Bästa hjälte: Olof Palme i Palme
Bästa kostym: Manon Rasmussen - A Royal Affair
648 inlägg
för
648 inlägg
Jag har lagt till en typ av kategori på samtliga av mina listor, en SPECIAL-kategori. För detta år ville jag framföra min beundran till specialeffekterna i Kon-Tiki. Mycket imponerande av vårt grannland.
648 inlägg
för
648 inlägg
Tidigare "bubblaren", Palme, går nog om Cockpit i platsen om 2012 års Bästa svenska film. Jag måste nog säga att Hugh Jackmans presentation av den klassiska romanhjälten Jean Valjean i Tom Hoopers Les Misérables är nog bättre i en minimal grad än Daniel Day-Lewis av USA:s kanske mest kända president. Den filmen bar också på den bästa skådespelar-ensemblen för filmåret 2012.
Du måste logga in för att kunna skriva i tråden. Att skapa ett konto är gratis och går blixtsnabbt. Logga in för att svara i tråden