Hur mår du Chris?
Jag mår fint, jag kom precis från Stuttgart där de hade en stor utomhusvisning av "Bolt", vilket var toppen. Jag tycker alltid att det är kul att se filmen på ett annat språk, efter att ha sett den säkert ett hundra gånger på engelska så kändes det lite som att se filmen för första gången när den var på tyska.
Vad gillade du de tyska rösterna?
Jag förstod inte så mycket av vad de sa, men jag förstod att de anlitat väldigt duktiga skådespelare med rätta röster för rollerna och väldigt bra timing.
"Bolt" fick en tuff öppningshelg med premiär samtidigt som snackisen "Twilight", inte ett helt fantastiskt utgångsläge, men er film lyckades med det väldigt sällsynta konststycket att dra in mer pengar den andra helgen än på själva öppningshelgen. Kan du förklara det?
Det är något som vi är väldigt stolta över, för hela planen bygger på att en film ska tjäna in nästan alla intäkter under öppningshelgen och framemot den andra helgen så brukar intäkterna droppa ner med ungefär 50%. Men att "Bolt" lyckades bryta den trenden var otroligt kul, för det betydde att folk som sett den tipsat andra om filmen samtidigt som alla fina recensioner vi fått gett resultat. Den framgången gör att de där två sinnessjuka åren var värda allt besvär.
Det blev var en del kontroverser när du tog över som regissör för "American Dog"-projektet efter att Chris Sanders fått gå. Kan du berätta om vad som hände?
Det är sånt som händer inom vår bransch, samma sak hände under arbetet med "Toy Story 2" och "Råttatouille" gick igenom ett liknande uppbrott med lite tid kvar till slutdatumet. Chris Sanders och John Lasseters kreativa idéer kring filmen hade skiljt sig en del åt och John ville ha stora förändringar, vilket betyder att sådana här saker händer. Så John frågade mig om jag ville regissera filmen och han bad mig inte behålla något av det som gjorts tidigare utan sa bara "Nu är det dag ett, vad vill du göra med den här filmen?".
Så vi ändrade nästan på allt, det enda jag valde att behålla var själva premissen om en hund som är stjärna i tv-show och tror att allt i showen sker på riktigt. Att vi började om på det sättet satte stor press på alla avdelningar då vi blev tvungna att göra filmen på knappt två år istället för fyra. Men vi vände den pressen mot något positivt, alla 450 personer ombord gick verkligen in för utmaningen och sporrade varandra till att jobba hårdare. Jag tror att vi till stor del har det hårda schemat att tacka för Bolts framgångar.
Du delade registolen med Byron Howard, hur delade ni upp arbetsuppgifterna?
Det var faktiskt ganska så enkelt, då Byron har en bakgrund som 2D-animatör och redan tog ett stort ansvar innan jag frågade om han ville hjälpa mig regissera filmen. Först var jag ensam som regissör men hade svårt att hinna vara med överallt hela tiden, så därför kändes det helt naturligt att jag ansvarade för historien medan han ansvarade för animationerna. Men samtidigt så är animerad film den mest samarbetskrävande konstformen som finns, så vi fick båda hoppa runt en hel del och se till att vi hela tiden var synkade i vårt arbete.
Kände du dig pressad av John Lasseter efter att Chris Sanders fått lämna filmen, med tanke på att det är hans första film som kreativ chef på Disney?
John är en sån person som alltid sätter press på folk att överträffa sig själva. Han letar hela tiden efter nya sätt att göra film bättre och mer äkta. Men han gav mig aldrig någon känsla av tvivel eller osäkerhet kring Bolt, även om han var stressad så såg han till att det inte smittade av sig till mig. Han var helt enkelt bara John Lasseter, en man som vet att för att få bästa möjliga resultat från en regissör så gäller det att förse honom med en riktig utmaning.
Jag älskar den kreativa miljö som han skapar, jag älskar att tvinga fram nya idéer som man måste försvara och jag älskar att jobba med en öppen atmosfär där allas idéer kan bli hörda. När folk får chansen att släppa loss och kan känna sig helt bekväma med att vara oense utan att någon tar det personligt så väcks våra möten verkligen till liv vilket sen smittar av sig på historien man berättar.
Så inför din nästa film kommer du be om ett tight schema redan från start?
Det är en mycket bra fråga, nu när jag verkligen förespråkat att jobba under press, vill jag verkligen göra det igen? Troligtvis skulle jag fråga om åtminstone några extra månader så att jag ibland kan få åka hem och äta middag och sova, och sånt där.
Ja, även en regissör behöver kanske äta ibland. För den visuella biten, planerade du och Byron det upplägget annorlunda med tanke på att filmen släpptes i 3D?
Nej, vi var helt fokuserade på annat. Vi hade privilegiet att ha ett duktigt gäng som jobbade med stereo-versionen av filmen vid sidan om och de var väldigt självgående. Det var skönt att ingen någonsin sa till oss att vi var tvungna att förändra något på grund utav 3D-versionen eller att vi måste kasta saker mot kameran, vilket jag hatar. För jag tror inte att någon vill bli distraherad av 3D-effekter om det tar över historien.
Vårt 3D-team hade väldigt fin fingertopskänsla för hur de skulle använda sig av tekniken på ett snyggt sätt. De utökade effekterna vid actionscenerna och drog ner på det hela i de mer karaktärsdrivna partierna, vilket gjorde att effekterna aldrig blev en gimmick utan istället blev ännu ett användbart verktyg för att berätta en historia.
Jag har hört att Disney ska återinföra klassisk tecknad film i och med "Prinsessan och Grodan", kan du berätta något om det?
Ja, absolut. Det är en film som kommer släppas kring jul, det finns inget datum än då filmen endast är halvfärdig men även 2D-teamet jobbar i ett högt tempo. Att återuppstarta 2D-projekten på Disney var en av de första sakerna som John Lasseter tog tag i när han tog över på Disney eftersom att han är galen i tecknad film. Så från och med nu kommer vi hela tiden ha ett 2D- och ett 3D-team som jobbar sida vid sida på Disney med att skapa nya filmer.