SPONSRAT

Skribent

MovieZine

2 december 2017 | 18:00

6 tips och tricks i ”Star Wars Battlefront II”

Spelets producent Craig Mcleod arbetar nära Lucasfilm för att ge spelarna den ultimata Star Wars-upplevelsen. Här berättar han vad som är på gång i "Battlefront II" framöver, och hur du snabbt blir en farlig utmanare i multiplayer-striderna.
Star Wars-galaxen fortsätter att bra ut sig långt bortom bioduken. Häromveckan släppte EA höstens stora spel ”Star Wars Battlefront II”, som låter fansen själva ta plats i striderna mellan rebellerna och Imperiet.

MovieZine träffade spelets multiplayer producent, Craig McLeod, för att höra hur man har arbetat med Lucasfilm för att föra samman hjältar och skurkar från alla epoker. Vi fick också några insider-tips som hjälper dig på vägen när du kastar dig in i spännande uppdrag på planeten Hoth, Jakku eller Kashyyyk.
 
 
 
Vad är ditt jobb egentligen?

- Det täcker mycket, men man kan koka ner det till att säkra en kvalitets-upplevelse för spelaren. Vi vill se till att vi levererar rätt upplevelse för vårt breda spektrum av spelare. Vi lyssnar och tolkar deras feedback, vilket hjälper oss att utveckla franchisen. Jag jobbar med ett otroligt begåvat team av designers och utvecklare för att leverera den bästa Star Wars- och fps-upplevelse som vi kan skapa.

- Jag har jobbat med Star Wars så länge vi har haft det uppdraget. Jag har jobbat på Dice och EA länge. Jag var bortrest när vi fick franchisen, men jag ringde direkt och sa att ”jag måste jobba på det här. Jag måste få vara en del av detta universum.”

Så du är ett Star Wars-fan?

- Det är jag, absolut. Att kunna blanda min kärlek till spel med att skapa den här typen av universum är en dröm som har blivit sann.

Det måste vara sjukt kul att få bygga vidare på det.

- Det tycker jag. Vi jobbar nära Lucasfilm för att expandera deras universum. Vi såg lite av det i första spelet, där vi introducerade Sullust. En planet som visserligen fanns förut men inte har visats upp. Att ha fått skapa den var kul.

- Nu gör vi också spännande saker. Vi jobbar med tre olika tidsepoker. Prequel-trilogin, originaltrilogin och den nya. Alla har de olika stil och ton. Alla har de varit ingångspukten till Star Wars för olika generationer. För mig var det originaltrilogin, för en yngre generation kan det ha varit prequelfilmerna, och nu finns det en helt ny generation som börjar med den nya trilogin.

- En fantastisk sak som ”Rogue One” gjorde, när jag tänker på det, är att de lyckades ta något som kändes precis som originaltrilogin men tog det till modern tid. Det är precis så jag minns de filmerna! Jag tycker att vi också har lyckats att blanda de olika tidsepokerna, och deras skilda stilar, och förena till något som känns rätt och känns igen.

Vad har ni fått för feedback efter det första spelet?

- Oj. Har vi tillräckligt med tid…? (skratt) De största poängerna vi tog med oss handlade om bredd, djup och skala. Bredd - man måste börja någonstans. Universum är stort. Vi ville skapa en solid grund med förankring i originaltrilogin, eftersom det var vad folk ville ha enligt all vår research. Men vi hörde också önskemål om Clone Wars och Darth Maul, och ”var är vår nya trilogi?” Därför expanderade vi det.

- Vi har såklart också en stark skara fps-spelare och de efterlyste mer djup. Vi hade Star Cards och troopers, men det fanns inte mycket möjligheter att anpassa eller ändra något. Nu har vi bland annat olika klasser av troopers, vilket tillåter ett mer dynamiskt team-spel.

- Jag tror också att vårt nya Battle Point-system passar våra spelare bättre. Tidigare kunde du plocka upp tokens och hitta dina hjältar i spelet. Många ogillade att det kändes så slumpmässigt. Nu belönas istället din skicklighet, varje positiv handling ger Battle Points som du kan spendera som du vill. Jag behöver inte hitta en hjälte-token, jag kan bara bli en hjälte. Eller kanske en AT-ST? Man får hitta sina styrkor.

Man ser element från ”The Force Awakens”, som vissa miljöer och såklart Rey och Kylo Ren. Hur planerar ni att ta in ”The Last Jedi” i spelet framöver?

- Ja, vi har såklart med karaktärer från den nya trilogin från början. Lucasfilm låter oss jobba nära dem så att vi kan börja skapa innehåll som kommer släppas parallellt med filmen, vilket känns riktigt spännande för mig. Vi har redan avslöjat en ny miljö, samt att man kommer få spela som Finn och Phasma. Det kommer släppas samtidigt som filmen i december.

Och nästa Han Solo-film?

- Haha, du går händelserna i förväg! Vi kan inte prata om vart vi är på väg. Det finns fortfarande mycket vi kan göra. Vi har idéer såklart, men vi berättar inte om något just nu. Det blir en resa som alla får följa med på. Vi har skippat Season Pass vilket tillåter alla att uppleva nya platser och nya hjältar. Saker som en del inte hade råd med eller ville betala för, det splittrade vårt community. Vi vill säga att Star Wars är till för alla.

Hur jobbade du med Lucasfilm på ”Star Wars Battlefront II”?

- Att jobba med Lucasfilm var som en dröm som blev sann, med tanke på att jag är Star Wars-fan. De ger oss insikt i saker jag aldrig hade fått uppleva annars. Vi har såklart tillgång till arkivet där allt finns skannat: rekvisita och allt möjligt. Vi har fått åka till inspelningsplatser. Jag fick möjligheten att vara med på inspelningen av ”Rogue One” när vi skulle bygga vårt Scarif.
 
- Vi får en trolig tillgång till deras värld, och det finns inga bättre experter än Star Wars-teamet. Vi har regelbunden kontakt med dem, flera gånger i veckan. Det ger oss möjligheten att till exempel skapa vår singleplayer-kampanj, med en autentisk historia som inte bara är hämtad ur tomma luften, men som kommer ur detta universum med Lucasfilms hjälp. De guidade oss för att det skulle bli en äkta del av berättelsen.

Säger de någonsin att ”nej, så kan ni inte göra”?

- Det tycker jag är viktigt. Ofta händer det att vi presenterar något som vi verkligen skulle vilja göra. Vi frågar ”vad är bästa sättet? Vilka karaktärer skulle kunna följa med på den resan?” Att få deras hjälp är fantastiskt. De kan säga till om något inte funkar eller behöver ändras på, för att passa in i deras universum. Det finns en förståelse på båda sidor som skapar ett riktigt bra samarbete.
 
 
 

6 tips från coachen

 
1. Teamplay. ”Vare sig du spelar med ett helt gäng, eller spawnar i en viss grupp - håll dig nära dina vänner. Du kommer få mer bonuspoäng på det viset.”

2. Klass-systemet. ”Använd klass-systemet och dina Star Cards på ett sätt som maximerar din förmåga att spela bra. Även om tre av dina vänner spelar som Heavy, betyder det inte att den klassen är bäst för dig just då. Hitta balansen, du kanske ska vara Officer för att stödja det teamet?”

3. Njut av upplevelsen. ”En tillfällig spelare hoppas jag kommer gilla berättelserna som är där och skapar mer Star Wars-känsla. Det handlar inte om att sätta en first person shooter-mekanik på planeten Takodana. Vi använder fps-mekaniken och omfamnar den med Star Wars-världen, som att man gå in i Maz Kanatas slott och hämta en artefakt. Något jag tänker mig att jag skulle vilja göra.”

4. Levla upp dina Star Cards. ”Definitivt! De är otroligt användbara, de ger dig nya förmågor, de förstärker dina förmågor, men ju högre och ovanligare de är, desto mäktigare är de.”

5. Experimentera. ”Arcade är ett toppenställe att testa saker på. Experimentera gärna. Gå utanför din bekväma zon för du kan lära dig något fantastiskt.”

6. Lär dig kontrollerna. ”Man märker bland annat i Starfighter Assault att kontrollerna kanske inte fungerar som man är van vid. Det går att ändra tillbaka inställningarna. Men det är värt att lägga lite tid på att lära sig hur det funkar, och det går faktiskt snabbt. Vi har lärt oss sedan sist och gjort ändringarna för att förbättra upplevelsen.”
 
"Star Wars Battlefront II" finns ute nu till PC, PS4 och Xbox One.
| 2 december 2017 18:00 |