Många världsstjärnor pratar ofta om hur trevlig Stellan Skarsgård är. Och han verkar ha lärt sina avkommor att vara detsamma, för mötet med Alexander Skarsgård, nu aktuell i den svensk-amerikanska "Kill your darlings", är trivsel på nästan löjligt hög nivå. Den långe ynglingen sitter och skiner som en sol i restaurangen där vi träffas och tar en stor klunk öl innan han entusiastiskt börjar berätta om sitt senaste projekt.
"Jag spelar en drag queen vid namn Geert som kommer ifrån ett glamoröst och väldigt uppmärksammat liv som just drag queen i New York. Nu har han dock ett helt annat läge och bor i ett dåligt radhus på västkusten och är patient hos Dr. Bangley. Han har helt tappat livskraften och vill helst bara dö, men det krävs styrka för att ta livet av sig så han bestämmer sig för att bege sig till Las Vegas för att träffa doktorn och på den vägen är möter han flera personer, bland annat Fares Fares karaktär."
Det är uppenbart att Skarsgård är mycket stolt över att filmen blev gjord. Han menar att en av anledningen till att han tog rollen var regissören Björne Larson som var en god vän sedan tidigare. "Björne hade tidigare berättat för mig att historien är självupplevd för honom, och jag smittades så mycket av hans engagemang att jag direkt ville vara med."
Filmen spelades in i juli förra året i Mojaveöknen i USA. Men trots den exotiska inspelningsplatsen så menar Skarsgård att det inte var en amerikansk produktion eftersom filmteamet till största del var svenskt. Och det blev inte direkt någon lyxig Hollywoodproduktion. "Vi hade så otroligt lite tid på oss, bara runt 20 inspelningsdagar, vilket är hälften av den tid som man normalt sett har under en filminspelning. Och värmen var enorm! Vi skulle ha spelat in filmen på hösten eftersom det hade varit mer behagligt, men eftersom Andreas, Fares och jag var inbokade på jobb så blev vi till slut tvungna att filma mitt i juli. Jättehett, framför allt för mig som gick omkring i peruk!"
Upplevelsen att klä sig som en kvinna var enligt Skarsgård inte särskilt speciell, för honom handlade det mer om att spela så naturligt som möjligt så han inte tänkte på det. Han menar att det är först då som individen kommer fram. Uppslaget att göra Geert till en drag queen kom till honom när han såg en dokumentär om just drag queens vid namn "Paris is burning". Han tar ytterligare en klunk öl och fortsätter:
"Jag blev oerhört berörd av dokumentärens livsöden. Man såg hur svaga de ibland kunde vara bakom sin fasad, men också att de kunde bli starka av samma sak. Utanförskap kan ofta bidra till både starka och svaga sidor hos människor. Så jag tänkte mycket på det och tyckte det passade karaktären."
Så det var alltså din idé att göra rollen till drag queen?
"Jo, ja, det kan man nog säga. När Björne visade mig manuset och karaktären så föreslag jag det och så blev det ju. Det var viktigt in min tolkning att han just var drag queen och inte transsexuell för det är ju en helt annan sak."
Det som Skarsgård hela tiden återkommer till är arbetsglädjen att jobba med Björne. Han framhäver att filmen absolut inte blev gjord på något konventionellt sätt och förklarar att det tog nästan två år att komma till skott.
"Björne gav sig bara inte och för mig är sådant otroligt viktigt, kanske än mer än slutresultatet. Alla regissörer behöver ju inte vara 51 år med DI (Dramatiska Institutet) i bagaget. Jag tycker vi behöver människor som vågar ta andra vägar i sättet att göra film. För tillfället råder det ju en kris i svensk film, eftersom allt blir så ljummet och görs enligt konventionerna."
Det är ingen nådig kritik som han slänger i ögonen på svensk film och ironiskt nog sitter vi just på Svenska Filminstitutets restaurang. Vi fortsätter att småprata lite mer om vad som kommer att hända med honom själv i framtiden. Han har precis kommit hem från Luleå där han spelat in "Black Island Sister" av Agneta Fagerström-Olsson.
"Sedan är man ju frilans så man vet aldrig, men det finns lite på gång som inte klart, så jag hoppas på att arbeta till sommaren."
Blir det någon mer satsning utomlands?
"Tja, alltså jag har en agent utomlands och kommer det ett bra erbjudande så åker jag. Hollywood har ju faktiskt många regissörer med bra idéer och de är de personerna som man dras till. Det kan låta som självändamål, men faktum är att åtminstone jag vill jobba med människor som har intressanta idéer och då spelar det ingen roll var det är någonstans. Man vill ju gärna vara med i filmer som påverkar och berör folk."
Intervjun är slut och vi skakar hand medan Skarsgård fyrar av ett bländvitt leende som skulle kunna få vem som helst av jordens feminina befolkning att bli mör i knäna. Visst ska han kunna beröra oss med att vara med i bra och spännande filmer, men ibland räcker det med att vara lite extra trevlig och glad. Och det lyckas han sannerligen med.