Ända sedan Thors onde bror dök upp i Marvels universum har fansen haft en förkärlek för Loki. Karismatiske Tom Hiddleston lär vara en stor anledning till karaktärens popularitet. Och att få spendera mer tid med honom vecka efter vecka tackar man ju inte nej till. Inte konstigt att tv-serien "Loki" sägs vara en av Marvels populäraste titlar på Disney+.
Nu är vi inne på den andra säsongens andra avsnitt. TVA är nära att drabbas av tidskollaps, och Loki och Mobius (Owen Wilson) behöver hitta Sylvie. De hamnar bland annat i 1970-talets London - en era som var extra kul att utforska, enligt avsnittets regissör Dan DeLeeuw. MovieZine fick en pratstund om MCU:s komplexa antihjälte.
Vanligtvis börjar en serie med ett introduktionsavsnitt. Nya säsongen av ”Loki” inledde direkt med en massa action. Hur var det att följa upp ett så intensivt avsnitt?
- Det var en del av planen. Vi visste att vi ville öppna stort. Det är som i en Bondfilm när man drar igång med ett stort äventyr, och sedan drar man ned tempot, Bond får träffa Q… Vi designade det så - först ett stort event, sedan lite mer tid för våra karaktärer, där vi får se var de är och hur de har förändrats sedan säsong ett.
Hur skulle du beskriva känslan och tonen i den andra säsongen?
- Det är en direkt fortsättning på säsong ett. Då ägnade vi mycket tid åt världsbyggandet, nu får vi ta det lite lugnare och spendera mer tid med våra karaktärer. Speciellt med allt som händer med Multiverse och TVA:s trubbel. Vi får se hur det påverkar dem personligen men också deras relationer.
I avsnittet som du regisserar får vi äntligen se tidsresor. Hur var det att jobba med de scenerna jämfört med resten av serien?
- Att filma i London var toppen! Det var kul att få återskapa 70-talet och välja ut alla retrobilar, se Tom och dem alla i sina kostymer… Dessutom var 1977 året då ”Stjärnornas krig” kom. Det var ett roligt pussel att få leka med alla ingredienser från den tidseran.
Du har arbetat med Marvel i många år. Men vad gör ”Loki” annorlunda från de andra filmerna och serierna?
- Ser man till historierna så är Loki unik. Det är en karaktär som vi har spenderat relativt lite tid med i filmerna. Där får man bara två timmar på sig. Men ”Loki” som tv-serie, som fortfarande är väldigt filmisk och storslagen, låter oss se en intressant och komplex karaktär utvecklas på ett sätt som inte hade varit möjlig i en långfilm.
Vilka är fördelarna, och utmaningarna, med att skapa historier som ”Loki” - som är en del av ett större universum samtidigt som de ska stå på egna ben?
- Loki är en intressant karaktär. Han har haft en stark närvaro i de tidigare filmerna, vi lärde känna honom och började älska honom i ”Avengers”, och sen försvann han i ”Endgame”. Det är en fantastisk punkt att utgå från när vi började spåna på: ”vad hände därefter?”
- När vi började jobba på tv-serien utforskade vi hans personlighet och försökte förstå honom bättre. Grunden i de två säsongerna är alltid filosofisk. Den här säsongen handlar om fri vilja kontra ödet. Det är spännande att applicera såna teman på en rollfigur som Loki, som är så komplex. Han började som en skurk, men inte driven av ondska eller övertygelse som Thanos, utan mer av svartsjuka. Loki har fortfarande en mörk sida, det märker vi i säsong två. Han är medveten om det. Men han börjar acceptera vem han är.
Det är första gången du sitter i registolen. Hur var det, och skulle du vilja regissera en långfilm åt Marvel?
- Visst! Jag älskar alla karaktärerna och har en bred kunskap om serietidningarna efter alla dessa år. Jag älskar att leka med de här karaktärerna i olika stridsscener. Den här säsongen av ”Loki” var otrolig för mig, för hela teamet var väldigt stöttande. Tom Hiddleston är vänlig och välkomnande. Han kan allt om Loki, och är toppen att jobba med. Förutom regissörerna har ju kostymörerna, scenograferna och alla andra jobbat tillsammans på den första säsongen. Så det var som att kliva in i en familj.
Hur kombinerar du din egna registil med Marvels etablerade stil?
- Tanken är att varje Marvelregissör får sätta sin egen prägel på sina projekt. På en tv-serie måste vi såklart samarbeta. Men målet när man anlitar regissörer är att ta in olika röster. Man ser gemensamma stilistiska val genom alla filmer, men en James Gunn-film är annorlunda från en bröderna Russo-film. Man känner att "Multiverse of Madness" är en Sam Raimi-film. Det gör den så speciell.
Vad är nyckeln, tror du, till att göra något nyskapande och fräscht i Marvels universum efter 20 år av superhjältefilmer?
- Nyckeln till alla superhjältefilmer är att det börjar med karaktärerna. Visst, de kan svinga sig i spindelnät, men vi måste kunna älska dem. Det handlar inte om hur många superkrafter de har om man inte vill spendera tid med dem. Så länge man fokuserar på karaktären och att bygga den relationen, så är man framgångsrik. Om det bara handlar om superkrafter blir det snabbt tråkigt.
- Människor har berättat historier om supermänniskor i tusentals år. Det har alltid funnits myter om Herkules och halvgudar, som ger oss frälsning eller glädje. Det viktiga är bara att de fortsätter vara relevanta för publiken.
Hur hanterar ni inom produktionen allt det som händer kring Jonathan Majors?
- Vi hade redan hunnit spela in alla hans scener. Nu är det här ett pågående rättsfall och jag vet inte riktigt vad som pågår. Det vore fel av mig att spekulera.
Hur ser chanserna ut för en tredje säsong av "Loki"?
- Den som lever får se! Haha.
”Loki” släpper nya avsnitt varje fredag på Disney+.