Intervju

Skribent

Alexander Kardelo

17 maj 2022 | 14:30

Daniels: "Vi vill ge biopubliken en helt ny upplevelse"

Regiduon Dan Kwan och Daniel Scheinert hyllas stort för skruvade "Everything Everywhere All At Once". Vi tog ett snack om Youtube-humor, Ruben Östlund och tv-spel.
De kallas för Daniels - vännerna Daniel Scheinert och Dan Kwan som träffades på college och har jobbat ihop på kortfilmer och musikvideos i över tio år. 2016 filmdebuterade duon med den galna komedin "Swiss Army Man", kanske främst omskriven för Daniel Radcliffes udda roll som en död man med gaser... Men det är deras andra film som verkligen lär få hela världen att känna till deras namn. 
 
En vild mix av action, science fiction och komedi - med både hjärta och under-bältet-humor - det är vad som väntar publiken i "Everything Everywhere All At Once". Michelle Yeoh spelar en stressad företagare och mamma som slits mellan tvätteriet och familjen, när hon till råga på allt kastas in i en kamp om universum. Spektakulära scener dränkta i skruvad humor bombarderar alla mina sinnen - filmen må vara ojämn men är verkligen en upplevelse (läs min recension här).
 
Såklart tog jag chansen att snacka lite med regissörerna bakom vårens stora filmsnackis. Hur kommer de på alla galna grejer? Skulle de själva vilja ha varmkorvar istället för fingrar? Och är Ruben Östlund verkligen en inspirationskälla? Lär känna Daniels närmare i MovieZines intervju.
 
 
Tack för den här helgalna filmen! Den är rätt annorlunda, vilken upplevelse. Och ni har fått fantastiska recensioner, hur känns det?
 
Dan: Det var en överraskning.
 
Daniel: Vi trodde att vi hade gjort en kass film! 
 
Dan: Vi är ju vana att göra saker för en väldigt specifik, udda grupp människor. Och vi är vana vid att höra folk säga "det här var inget för mig, jag vill inte se det". Men att majoriteten verkar gilla den, eller iallafall hitta något de gillar, är överraskande och vackert. Det är väldigt spännande. 
 
Er förra film blev såklart en snackis då Daniel Radcliffe spelade ett pruttande lik. Den här nya kan jag bara beskriva som "the multiverse of madness". Berätta om vägen från "Swiss Army Man" till "Everything..." och vad var det för slags film ni ville göra?
 
Dan: I allt vi gör försöker vi hitta en unik ton. Något oerhört bisarrt som rycker ut publiken ur deras bekvämlighetszon. Något weird och unikt, som överraskar dig. Men i grunden ska det vara riktigt personligt. Och jag tror vi försökte göra det med "Swiss Army Man", men om filmskapande var ett tv-spel så hade vi valt den svåraste nivån. Vi försökte få publiken att bry sig om ett pruttande lik. Det var en kul utmaning! Men efteråt, även om en del gillade den, så kände jag att vi hade misslyckats. Vi hade inte bevisat för folk att otroligt korkade saker och otroligt vackra saker kan existera ihop. 
 
- Med den här filmen visste vi att vi måste göra bättre ifrån oss. Vi måste bevisa för folk att man kan få allt, för det är så livet är. Verkliga livet är korkat och det är sorgligt och det ät tokroligt, allt på samma gång. Det gav oss eld i baken när vi skrev filmen, och vi visste att vi ville skapa något ännu mer underhållande, ännu roligare, ännu mer absurt, och ännu mer personligt. 
 
Daniel: Vi började skriva medan vi gjorde promotion för "Swiss Army Man" så det började redan för sex år sen. 
 
 
När man tänker på medelålders kinesiska skådespelerskor som kan kung fu så finns det egentligen bara ett namn. Hur pitchade ni idén för Michelle Yeoh, och fanns det någon plan B ifall hon tackade nej?
 
Daniel: Vi hade tur att hon gick med på att läsa manus, och hon gillade det. Så vårt första möte var verkligen kul, där vi bara kunde lära känna varann och svara på frågor om vår process. Hon såg fram emot utmaningen att spela Evelyn. Och vi var så rädda för vi hade ingen bra backup-plan!
 
Dan: Ingen annan kan göra filmen förutom Michelle. Vi kanske får dra ned budgeten med 90 procent och sätta min mamma i huvudrollen istället? Min mamma är ingen skådespelerska men det kanske finns något riktigt unikt eller intressant med det, på någon slags meta-nivå.
 
Daniel: Det skulle bli som "The Truman Show" där hon bara spelar sig själv bland alla skådespelare. Det vore säkert traumatiskt för Dan, men också fascinerande. 
 
Dan: Kanske gör vi den filmen när vi blir äldre.
 
 
Ok, en viktig fråga. Skulle ni hellre leva i ett universum där ni hade korvar istället för fingrar, eller ett där en tvättbjörn i hemlighet styr era liv och karriärer?
 
Dan: Tvättbjörnen, definitivt! Tveklöst.
 
Daniel: Men jag har inte tillräckligt med hår för att kunna styras av en tvättbjörn. Jag har mycket rumphår. Jag får ha en tvättbjörn i byxorna.
 
Jag var inte beredd på alla tokiga saker som sker i er film. Varifrån får ni all denna galna inspiration? Jag tänker både på skämten och humorn men också de vilda actionscenerna. 
 
Dan: Vi båda älskar film. Vi älskar bio. Men vår kärlek till film filtreras genom det faktum att vi också växt upp med internet. När vi gick på mellanstadiet började internet att bli allt mer tillgängligt. Så vi svalde alltihop på nätet samtidigt som vi såg traditionella filmer. Och det är nog vad som gör att vår film känns unik.
 
- Vi tar film på stort allvar, vi är medvetna om genre-troper och hur olika tekniker får publiken att känna olika saker. Men vi kör det också i en mixer med Youtube och Reddit och de memes som vi har växt upp med. Och det underbara med den typen av humor är att det inte finns några regler. Internet har bevisat för oss att regler inte existerar, alla går igång på olika saker. Och många av våra idéer kommer ur att vi jagar reglerna och försöker bryta mot dem. Vi försöker hitta sätt att överraska oss själva, för då överraskar vi publiken. Och att du säger att du inte var beredd på den här filmen - det är en stor komplimang. Vi vill ge publiken en ny upplevelse.
 
 
Och jag som är från Sverige måste ju fråga, har ni några favoriter inom svensk film?
 
Daniel: Jag tänkte just börja försöka lista: "ja, vår film är inspirerad av Roy Andersson, Ruben Östlund"... (skratt) Vi älskar "Sånger från andra våningen" och "Turist". Jag är ett enormt fan av "Låt den rätte komma in". 
 
Dan: Det finns ett tv-spel från svenska utvecklare som heter "Inside". Jag älskar det. Det är helt otroligt. Väldigt filmiskt men också simpelt indiespel.
 
Daniel: Jag älskar nordisk mat överlag. Min bror bor faktiskt i Stockholm och jobbar med tv-spel, så jag fick hälsa på honom för några år sen. 
 
Bröderna Russo är med och producerar. De har såklart en del erfarenhet med påkostade actionäventyr. Vad var deras viktigaste bidrag till filmen?
 
Daniel: De var en del av skrivandet i ett tidigt skede. Deras bolag läste vårt utkast och kom med idéer. Det viktigaste bidraget var att vi kunde fråga ut dem om allt kring hur man gör en enorm Marvelfilm. Men också hur det var att göra de tv-serier som de jobbat på i så många år. För vi är stora fans av "Arrested Development" och "Community", två av serierna som de jobbat med. 
 
Dan: Vi insåg fort att vi inte ville göra det som Marvelfilmerna. Det passade inte vår process. Men om man tänker på "Arrested Development" och "Community", lågbudget-tv, den processen låg närmare vad vi hade tänkt oss. Vi pratade om hur de filmade scener för "Arrested Development" och klippte in ett snabbt skämt. Något som man vanligtvis hade klippt bort för det blir för dyrt. Men de kunde inreda en vägg och ställa in en karaktär som bara var uppklädd från midjan upp, och filma den korta scenen. Vi gjorde mycket sånt i den här filmen. 
 
 
Multiverse är ju ett koncept som vi ser ofta nu i filmer som "Spider-Man" och "Doctor Strange". Är det en fördel att publiken är insatt, eller kan det vara en nackdel att de kan tycka att det känns uttjatat?
 
Daniel: Än så länge är det bra. Folk gillar vår film! 
 
Dan: Jag tror vi kommer i helt rätt tidpunkt. De andra filmerna har värmt upp publiken, och än är de inte trötta på det. En del har sagt att "jag trodde jag var trött på multiverse-filmer tills jag såg er film. Men nu är jag trött på dem!" (Skratt)
 
Har ni redan några idéer för vad er nästa film ska bli?
 
Daniel: Vi har typ tio olika idéer. Och vi kan inte välja bland dem. Vi kanske kombinerar ihop dem alla till en förvirrande superfilm. Som "Holy Motors". Eller om vi måste bestämma oss.
 
Dan: Vårt problem är just det, för många idéer. Vilken vill vi spendera de kommande åren med? Det är den stora frågan.
 
Daniel: Nu när vår film är riktigt framgångsrik kan vi tänka på alla uppföljare vi vill göra. Vi älskar Hollywood-uppföljare! Och vi har idéer som vore helt omöjliga att producera, för varenda franchise. Jag vill göra en "John Wick"-uppföljare där John Wick blir mördad, och hans hund måste hämnas hans död. Så det är en hund som gör kung fu-grejer och skjuter omkring. Den ska heta "Dog Wick". 
 
Dan: "Mortal Kombat" är en annan. Jag växte upp med "Mortal Kombat". Vi kommer in mycket på tv-spel av någon anledning, men i tvåan och trean introducerar de Friendships istället för Fatalities. Fatalities är när man rycker ur någons skalle, det är äckel och gore. Men Friendships är motsatsen...
 
Daniel: Ja, de får glass och de ler. Det är som ett skämtslut. Men vi vill göra en "Mortal Kombat"-uppföljare där de goda försöker vinna med godhet. De vill sprida vänskap och lära de andra Mortal Kombat-kämparna att vara snälla.
 
Dan: Avväpnande, terapi, och hur man blir en bättre person. Av någon anledning har vi en idé för nästan varenda franchise. Vi kommer säkert aldrig få göra dessa filmer, men vem vet?
 
 
Jag ser fram emot att se vad de hittar på härnäst. Missa inte "Everything Everywhere All At Once" som går upp på svenska biodukar den 20 maj.
| 17 maj 2022 14:30 |