Intervju

Skribent

Daniel Berglund

15 juni 2024 | 11:30

"Lejonkungen" firar 30 år! Lär känna Disney-veteranen som tecknade Simba

MovieZines Disney-fantast Daniel Berglund har fått en exklusiv intervju med animatören Mark Henn.
Låt mig först introducera Mark Henn för er som inte känner till honom. Förutom att ha en helt legendarisk mustasch är han en animatör som vanligtvis arbetar med karaktärer, och har en rik historia med Disney.
 
Henn började jobba för företaget 1980 och arbetade fram till sin pension förra året. Några exempel på karaktärer han har animerat är Musse Pigg, Ariel, Belle, Jasmine, Pocahontas, Mulan, Långben, Tiana, Nalle Puh, och Judy Hopps. Listan kan göras lång, och vi får såklart inte glömma unga Simba från "Lejonkungen".
 
"Lejonkungen" hade världspremiär 15 juni 1994, under ett konkurrenskraftigt år med bland annat “Nyckeln till frihet”, “Forrest Gump”, och “Pulp Fiction”. Trots detta blev "Lejonkungen" den mest inkomstbringande filmen 1994 med ungefär 736 miljoner dollar världen över, vilket både blev Disneys rekord och det mesta en animerad film någonsin har intjänat.
 
"Lejonkungen" blev faktiskt den näst mest inkomstbringande filmen genom tiderna, efter "Jurassic Park" (1993). Den blev direkt hyllad av såväl kritiker som allmänheten, och etablerades fort som en klassiker. 
 
 
Intervjun med Mark Henn börjar och jag introducerar mig själv. För att visa min uppskattning och att jag inte är vilken journalist som helst utan verkligen brinner för Disney och hans arbete, berättar jag om mitt projekt att se alla 528 Disneyfilmer som släppts, vilket fick lite reaktioner. I samband med det ställer jag också min första fråga:
 
Vilken Disneyfilm är din favorit?
 
- Oh wow. "En världsomsegling under havet” (1954) är fortfarande en av mina favoriter när det gäller spelfilm. Men när det gäller animation är “Lady och Lufsen” (1955) verkligen en favorit. Men "En världsomsegling" är fortfarande en fantastisk film. 
 
Verkligen! När du var ny på Disney - kände du någon press att prestera bra?
 
- Tja, om jag kände någon press så var det nog min egen förtjänst, eftersom jag inte ville missa den chans jag hade fått, att äntligen komma till studion, vilket var en dröm som gick i uppfyllelse för mig. Jag ville bara vara så bra som jag kunde och förhoppningsvis bidra på det sättet. Studion satte inte någon typ av press på oss på det sättet.
 
Låt oss också prata lite om "Lejonkungen" som nu fyller 30 år. Du arbetade mestadels med unga Simba, eller hur?
 
- Ja, jag var handledande animatör för unga Simba. Jag följde honom hela vägen fram till slutet av Hakuna Matata - vilket var den sista scenen som jag animerade. Så jag följde honom faktiskt ända till där han växer upp till vuxen ålder och går bort i fjärran och sjunger Hakuna Matata. Och sedan tog min vän Ruben Aquino över den vuxna Simba, med röst av Matthew Broderick, från den punkten och framåt. 
 
Foto: Disney
 
Skulle du säga att det var en skrämmande uppgift att kombinera sånger - till och med mästerverk av Elton John och Tim Rice - med animation? Hur animerade du Simba när han sjöng, och var det svårt?
 
- Jag skulle inte säga att det var svårt. Att göra en sångsekvens är bara som att göra en slags musikalisk dialog. Du lyssnar på språkbruket. Det kan finnas viss koreografi inblandad och i så fall tar vi ofta in koreografer. Det är bara ett något annorlunda tillvägagångssätt jämfört med vad du normalt gör med dialog, bara att det är musik. Men det finns låtar som är så roliga och spännande att arbeta med, och det gjorde det mycket lättare.
 
Har du några minnesvärda anekdoter från produktioner som du älskar att berätta för dina vänner om?
 
- Det beror på. När det gäller "Lejonkungen" var forskningen och förarbetet vi gjorde väldigt speciell, då vi faktiskt fick djuren till studion och hade experter som lärde oss om inte bara anatomin utan allt som går in i att göra ett lejon till just ett lejon - och det var verkligen intressant.
 
Vad skulle du säga är några av de största förändringarna inom animation sedan premiären av "Lejonkungen", och vad tycker du om dem?
 
- Förändring är oundvikligt. Det är en del av livet. Vi har omfamnat det som nu har blivit en sömlös vardagsteknologi med datorgenerering (computer generation), och det handlar om att berätta historier. Så om det är det bästa sättet och ett mycket genomförbart sätt att berätta historier - och konstnärerna och filmskaparna vill göra det på det sättet - då är vi alla för det.
 
 
Jag är också nyfiken: Har du hört talas om - och vad tycker du om - de nya skräckfilmerna som involverar Nalle Puh och Musse Pigg?
 
- Åh. Jag vet inte så mycket om det, och jag tror inte att de kommer att vara kvar så länge eftersom folk förmodligen inte kommer att gå och se dem.
 
Ja, de är inte så bra. 
 
- Där ser du! (uttrycker han med ett skratt) Så det är inget jag oroar mig för.
 
En hypotetisk fråga: om du kunde samarbeta med vilken historisk person som helst för att skapa ett nytt animerat projekt, vem skulle det vara och vad skulle projektet handla om?
 
- Hmm, det är en väldigt bra fråga. Jag är ett stort fan av vad som kallas de amerikanska illustratörerna - “The Golden Age”. N.C. Wyeth, Howard Pyle, Norman Rockwell - som var fantastiska illustratörer. Och jag har ofta tänkt att om de hade varit animatörer så skulle de ha varit en Bill Tytla och Frank Thomas för sin tid. 
 
- Att kunna ta de fantastiska bilder som de skapade och sedan ge dem rörelser för att ge dem liv. Jag tror att det skulle ha varit väldigt spännande. Kan du föreställa dig Norman Rockwell eller N.C. Wyeth animera en scen? Jag tror att det skulle ha varit enastående.
 
 
Verkligen! Du har animerat mycket Musse Pigg också, eller hur? Vad skulle du säga är skillnaden mellan att animera en älskad karaktär som redan har tolkats och en ny karaktär som Simba?
 
- Tja, Musse är väldigt tillmötesgående. Och om du tittar tillbaka har många animatörer animerat Musse Pigg. Jag animerade Musse i “Musse Piggs julsaga” (1983). Det var min första animationsuppgift. För mig är Musse en fantastisk skådespelare och han kan göra nästan vad som helst du kan sätta honom i, rent situationsmässigt.
 
Angående "Lejonkungen": detta kan vara lite av ett hett ämne, men jag är säker på att folk är lika nyfikna som jag. Vad tycker du om nyinspelningen och dess animation? Tyckte du att den hedrade ditt arbete?
 
- Ja. Några av oss som fortfarande var kvar på studion och hade arbetat med den första filmen träffade animationsteamet som gjorde den nya filmen. Och vi uppmuntrade dem att ha kul med det och göra det till sitt eget. Vi delade våra erfarenheter av att arbeta med karaktärerna. Och nu var det i princip vi som uppmuntrade dem att ha samma kul och entusiasm och njuta av sin forskning. Jag är säker på att de också spenderade tid på forskning, precis som vi gjorde. Så vi uppmuntrade dem att göra denna film unik för dem och inte oroa sig för vad vi hade gjort.
 
Har du några tips för personer som drömmer om att följa dina fotspår?
 
- Jag önskar att det fanns en magisk formel att berätta för dig annat än att bara "gör så gott du kan". Det kommer alltid att stå ut eftersom du vet lika väl som jag att det finns hundratals och hundratals människor som nu vill bli filmskapare.
 
- Men bara gör ditt allra bästa så att när folk tittar på ditt arbete är det första de känner igen kvaliteten på ditt arbete. Och det andra också, antar jag, är att i Hollywood tror jag att det är bra att vara en trevlig person (säger han skrattandes). Jag tror att det är väldigt viktigt att bygga ett gott rykte. 
 
 
Disney har bidragit med en kreativ magi till samhället och barn runtom i världen. Deras filmer skildrar viktiga teman och deras låtar nynnar jag som vuxen fortfarande på. Vi har mycket att tacka Mark Henn och hans kollegor för. Har du som läser kanske inte sett en Disney-klassiker på ett tag? Min uppmaning är då att kanske återuppleva din barndom och sätta på en film ikväll. Nu när "Lejonkungen" fyller 30 år - vilken film passar då inte bättre? 
 
Har du någon favoritfilm av Disney? Vad hade du frågat om du fått denna chansen? Vad har du för minnen av “Lejonkungen” i ditt liv? Kommentera gärna!
| 15 juni 2024 11:30 |