Intervju

Skribent

Patrik Linderholm

16 juli 2017 | 15:00

Edgar Wright: ”På sätt och vis är det en superhjältefilm”

Efter en kort tid iväg från rampljuset är han äntligen tillbaka – och det med bravur. Vi träffade ”Baby Driver”-aktuella regissören Edgar Wright för att prata om biljakter, musikinspiration och hur man går tillväga att skildra gatuvåld i dagens terrorklimat.
Den brittiske regissören Edgar Wright är en säregen filmskapare som hela tiden gör filmer helt olika varandra – men fortfarande med samma enorma lekfullhet och experimentlust. När han under 2014 hamnade i meningsskiljaktigheter med filmstudion Marvel kring deras film ”Ant-Man” – ett projekt han jobbat på i över fem år – såg det nästan ut som att ljuset skulle slockna i den tidigare så starkt brinnande filmsjälen.

Istället gick han tillbaka till en annan idé som funnits med honom sedan en lång tid tillbaka och skapade ”Baby Driver” – en musikfylld historia full av bankrånare, biljakter och tunga beats. Men hur föddes egentligen idén om en ung getawayförare med tinnitus?

- Jag var 21 år gammal när jag hörde låten ”Bellbottoms” av The Jon Spencer Blues Explosion – som är öppningslåt i ”Baby Driver” – för första gången och fick upp en bild i mitt huvud om en biljakt, och det är en syn som jag inte har kunnat släppa sedan dess. Så genom åren har jag processat fram en film att kunna kretsa kring den scenen som födde allt.

En viktig ingrediens i ”Baby Driver” är utan tvekan musiken. Vilken låt – utöver såklart ”Bellbottoms” som du just nämnde – var du tvungen att ha med i filmen?

- Svårt att säga, alla låtar har en särskild anledning att vara med. Jag var tvungen att ha med ”Bellbottoms”, jag var tvungen att ha med just den versionen av ”Tequila” och ”Focus” av Hocus Pocus – alla på grund av olika men lika viktiga anledningar.

Var det någon låt som du verkligen ville ha med men som du inte kunde klämma in?

- Av alla de låtar som jag hade med i den första versionen av filmen var det nog bara tre stycken som inte kom med. Men de fick tyvärr strykas på grund av rättsliga skäl.

I ”Baby Driver” pratas det om konceptet ”killer track” – en favoritlåt att slänga på när det gäller att bränna på ordentligt. Vilken låt är din egna ”killer track”?

- Spontant måste jag nog säga ”Know How” av Young MC.

Nu är ju detta uppenbarligen rätt svårt för dig, men om du var tvungen att välja – vilken är din favoritbiljakt i filmhistorien?

- Den mest uppenbara är kanske ”The French Connecction” – den är helt fantastisk och så perfekt i just den filmen, så det får nog bli mitt svar.

Vad var det svåraste i arbetet med ”Baby Driver”?

- Utan tvekan biljakterna. De måste göras på ett sådant säkert sätt när de filmas men samtidigt måste man få det att se livsfarligt ut. Det är en ganska knepig grej att få till.

Låt oss bli seriösa en stund. Det har de senaste månaderna varit en bisarr våg av terrorattentat runt om i världen – bland annat i Storbritannien där du kommer ifrån och i Sverige där jag kommer ifrån – där personer medvetet har kört upp med fordon på befolkade platser. Hur förhåller du dig - som actionregissör i allmänhet och med biljakter i synnerhet i denna film – kring att skildra sådant i tider som dessa?

- Om vi ser till ”Baby Driver” så tycker jag att den har en ganska tydlig moral i slutändan. Den visar att folk straffas för sina brott och att man tvingas ta ansvar för sina handlingar. Så jag tror inte att något av den förödelse som förekommer i filmen förblir ostraffad. Det finns en moralisk kod som jag har förhållit mig till.
Så, efter den ogynnsamma utgången med ”Ant-Man” – kommer vi någonsin få se en superhjältefilm signerad Edgar Wright?

- Det kan jag inte svara på. Men på sätt och vis tycker jag att ”Baby Driver” är en superhjältefilm.
| 16 juli 2017 15:00 |