Att det inte gjorts en filmatisering om Astrid Lindgren än kan tyckas märkligt då hon de facto är en av våra allra största svenska ikoner. Eller är det kanske just därför ingen riktigt vågat sig på att skildra författarinnans liv? Eller krävdes det helt enkelt en dansk för att våga dyka ner i hennes fascinerande livshistoria?
Pernille Fischer Christensen har regisserat ”Unga Astrid” – en film som fokuserar på författarinnans yngre år och den ganska mörka berättelse som kom att påverka henne så starkt. Men att det blev just den hon som kom att göra filmen var egentligen en slump.
– Allting började när jag en dag läste tidningen hemma i Danmark och där fanns en stor bild på Astrid när hon var ungefär 20 år och hon har en liten pojke i handen. Under fotografiet stod det ”Astrid och Lasse på Hoppets allé” och jag tänkte; ”Hoppets allé – det är ju i Köpenhamn!”. Så varför är hon i Köpenhamn med den här lilla pojken? Det visade sig vara en recension av en bok som heter ”Astrids liv i bilder” och jag köpte boken till min mamma då hon var väldigt intresserad av Astrid Lindgren och barnkultur. Men jag fastnade själv väldigt mycket för boken – för när man såg bilderna av henne som ung såg hon inte lycklig ut. Man ser smärta i henne och hon är väldigt tunn, nästan anorektisk. Hon kändes introvert och man undrar vad som egentligen försiggår i huvudet på den här unga Astrid.
– Så jag började läsa på om hennes tidiga liv och fick reda på berättelsen om Lasse – men insåg att det inte riktigt finns berättat någonstans. Det här var för ungefär fem-sex år sedan och där började en lång, lång resa och researchande om vad det var som hände och vad det kan ha haft för effekt på henne och hennes författarskap.
Huvudrollen som Astrid Lindgren spelas av Alba August (mycket riktigt dotter till filmikonerna Bille och Pernilla August) och hamnade i projektet mycket senare – efter en vanlig castingprocess.
– Jag blev inbjuden till en casting, men kände mig lite skeptisk till att jag skulle spela Astrid Lindgren. Men så fick jag reda på historien bakom – som jag inte kände till innan – och blev jätterörd. Berättelsen om hennes unga år påverkade mig starkt och jag fick ännu mer respekt för henne än jag redan hade. Det visar på vilket mod och vilken styrka hon har haft, att hon i så ung ålder har tagit så mycket ansvar.
– Allting började när jag en dag läste tidningen hemma i Danmark och där fanns en stor bild på Astrid när hon var ungefär 20 år och hon har en liten pojke i handen. Under fotografiet stod det ”Astrid och Lasse på Hoppets allé” och jag tänkte; ”Hoppets allé – det är ju i Köpenhamn!”. Så varför är hon i Köpenhamn med den här lilla pojken? Det visade sig vara en recension av en bok som heter ”Astrids liv i bilder” och jag köpte boken till min mamma då hon var väldigt intresserad av Astrid Lindgren och barnkultur. Men jag fastnade själv väldigt mycket för boken – för när man såg bilderna av henne som ung såg hon inte lycklig ut. Man ser smärta i henne och hon är väldigt tunn, nästan anorektisk. Hon kändes introvert och man undrar vad som egentligen försiggår i huvudet på den här unga Astrid.
– Så jag började läsa på om hennes tidiga liv och fick reda på berättelsen om Lasse – men insåg att det inte riktigt finns berättat någonstans. Det här var för ungefär fem-sex år sedan och där började en lång, lång resa och researchande om vad det var som hände och vad det kan ha haft för effekt på henne och hennes författarskap.
Huvudrollen som Astrid Lindgren spelas av Alba August (mycket riktigt dotter till filmikonerna Bille och Pernilla August) och hamnade i projektet mycket senare – efter en vanlig castingprocess.
– Jag blev inbjuden till en casting, men kände mig lite skeptisk till att jag skulle spela Astrid Lindgren. Men så fick jag reda på historien bakom – som jag inte kände till innan – och blev jätterörd. Berättelsen om hennes unga år påverkade mig starkt och jag fick ännu mer respekt för henne än jag redan hade. Det visar på vilket mod och vilken styrka hon har haft, att hon i så ung ålder har tagit så mycket ansvar.
I filmen får vi följa hur Astrid som 16-åring börjar jobba på Vimmerby tidning för att sedan inleda en romans med chefredaktören Blomberg. Astrid blir gravid, tvingas föda barnet i Danmark och själv flytta till Stockholm i väntan på att Blombergs skilsmässa ska gå igenom. Valet att skildra hennes liv just under denna relativt korta period var inte alltid meningen, men något som Pernille Fischer Christensen alltid kom tillbaka till.
– Jag tänkte först att man skulle kunna göra någonting i stil med ”Timmarna” – att skildra hennes liv i tre olika skeenden och hur de är påverkade av varandra. Men när vi började skriva återkom vi gång på gång till berättelsen om Lasse och kände att det är här storyn är. Så istället för att hoppa fram och tillbaka och försöka berätta alla delar i hennes livshistoria så bestämde vi oss för att göra en mer sammanhållen historia med denna händelse som kom att påverka henne så stort.
Alba instämmer i beslutet och tycker det var en spännande utmaning att skildra Astrid i unga år.
– Det är så mycket som händer med henne på så kort tid. Hon går från att vara barn till att vara kvinna med barn och arbete. Jag tycker det är drömmen att få göra en karaktär som man får se så många sidor av och som är så komplex och har sån tydlig utveckling. Astrid Lindgren älskade att vara barn och älskade att vara fri, att leka och vara i sin fantasi med den friheten. Hon kämpade mycket med att vara i tonåren och hitta sin identitet och allt det där. Och så blev hon gravid och tvingades ta jättemycket ansvar och bara göra det liksom. Det har självklart varit jättesvårt att spela henne, men det är verkligen drömmen för mig att få porträttera så många sidor av en karaktär.
Vem av författarens breda galleri av karaktärer som de själva identifierar sig med är en svår fråga att svara på.
– Jag tänkte först att man skulle kunna göra någonting i stil med ”Timmarna” – att skildra hennes liv i tre olika skeenden och hur de är påverkade av varandra. Men när vi började skriva återkom vi gång på gång till berättelsen om Lasse och kände att det är här storyn är. Så istället för att hoppa fram och tillbaka och försöka berätta alla delar i hennes livshistoria så bestämde vi oss för att göra en mer sammanhållen historia med denna händelse som kom att påverka henne så stort.
Alba instämmer i beslutet och tycker det var en spännande utmaning att skildra Astrid i unga år.
– Det är så mycket som händer med henne på så kort tid. Hon går från att vara barn till att vara kvinna med barn och arbete. Jag tycker det är drömmen att få göra en karaktär som man får se så många sidor av och som är så komplex och har sån tydlig utveckling. Astrid Lindgren älskade att vara barn och älskade att vara fri, att leka och vara i sin fantasi med den friheten. Hon kämpade mycket med att vara i tonåren och hitta sin identitet och allt det där. Och så blev hon gravid och tvingades ta jättemycket ansvar och bara göra det liksom. Det har självklart varit jättesvårt att spela henne, men det är verkligen drömmen för mig att få porträttera så många sidor av en karaktär.
Vem av författarens breda galleri av karaktärer som de själva identifierar sig med är en svår fråga att svara på.
– Det har gått lite i perioder, ibland en och ibland någon annan karaktär. Men jag tror att den som har varit den största hjälten för mig är Ronja. Det var Astrids sista bok och den kom när jag var tonåring. För mig är den nästan som Shakespeare – konflikterna, hela psykologin i berättelsen, Romeo och Julia-influenserna, jag älskar verkligen Ronja Rövardotter. När jag var i Sverige med min pappa en gång i Småland där vi hade hus så rymde jag en gång ut i skogen för att vara som Ronja och min pappa letade en hel dag efter mig, säger Pernille Fischer Christensen.
– Madickens lillasyster Elisabet som stoppar ärtan i näsan är nog den karaktär jag identifierar mig mest med. Jag och min syster såg mycket på Madicken-filmerna och läste böckerna. Såklart älskade jag det mesta Astrid skrev, men Madicken var den historien som jag och min syster kunde spegla oss mest i, säger Alba August.
"Unga Astrid" hade världspremiär på Berlins filmfestival. Filmen får svensk biopremiär den 14 september 2018.