Efter att ha producerat ”RoboCop”-uppföljare och ”Bourne”-filmer är Patrick Crowley redo att släppa loss sin största - eller iallafall mest emotsedda - film. Vi pratar med en av producenterna bakom sommarens storfilm ”Jurassic World” om utmaningarna med att skapa trovärdiga dinosaurier, åldersgränsen, och samarbetet med den legendariska effektbyrån Industrial Light & Magic.
Det har gått 22 år sedan första ”Jurassic Park” och vi har sett så många CGI-monster sedan dess. Fler tänder kanske inte räcker, hur jobbade du för att imponera på biopubliken?
- Vi kommer aldrig att uppleva samma sak igen, att få se dinosaurier på bioduken för första gången så som i ”Jurassic Park”. De gjorde ett otroligt jobb i att skapa trovärdiga dinosaurier. Det kommer aldrig ske igen. Vad man måste göra är att göra dinosaurierna otroligt övertygande, trovärdiga och göra dem till fantastiska karaktärer. Det gäller att göra den till viktiga karaktärer som publiken vill se och kommer minnas. Vårt jobb, eller egentligen ILM:s jobb, är att skapa dinosaurier som man kan tro på. Det finns ögonblick i de tidigare filmerna där det inte riktigt funkade hela vägen. I vår film finns det scener där du kan se hur musklerna rör sig, du ser formerna och rörelserna, och det gör dem så levande. Det var målet, att göra dem verkliga. Indominus Rex har bara ett fåtal sätt att döda någon på. Den kan bita folk eller äta dem, kanske klubba till dem med sin svans. Det är inte ett eldsprutande monster. De två saker som vi la till för att göra den annorlunda är att den kan skifta färg, men också sänka sin kroppstemperatur så att den inte kan upptäckas av värmesökare. Det behövdes för ett par scener där vi undrade: ”Hur ska den kunna komma nära människor utan att de upptäcker den?”
Kände du samma press som ägarna av Jurassic World i filmen, att det måste bli större och vildare?
- Ja. Det krävdes kaos, det krävdes förödelse. Vi ville ha interaktion mellan människor och dinosaurier där dinosaurierna är starkare och skapar terror. Det är anledningen till att folk ser dessa filmer. De vill ha spänning och de vill bli rädda. Där började vi och arbetade oss bakåt. Ta något som är vackert konstruerat och flyter på fint så som nöjesparken gör, där alla mår bra och blir omhändertagna… Det är en fantastisk sak att förstöra. Det var en del av den ursprungliga idén. Planen var att skapa en större park, vilket också går i linje med John Hammonds planer från första filmen.
På 90-talet var det annorlunda, då fanns det inga storfilmer på samma sätt. Idag är varannan film från Hollywood fylld av spektakel och superhjältar. Är det inte svårare att göra en ”Jurassic Park”-film nu?
- Vi kände aldrig att vi tävlar med ”Avengers” eller någon annan Marvel-film. Det handlade aldrig om hur vi ska toppa dem. Utmaningen var, hur gör man en film som folk kommer tycka är lika bra som den första ”Jurassic Park”? Det är den som alla älskar, det är den som Colin Trevorrow älskar och som alla tycker är den bästa och viktigaste av filmerna. Nu har parken byggts och vi fortsätter vidare på upplevelsen du hade för 22 år sen.
Hur mycket var Steven Spielberg involverad?
- Steven besökte aldrig inspelningen. Steven såg alltid de dagliga tagningarna. Steven valde Colin till att regissera filmen, och han arbetade på manuset. Vi hade ett manus, vi var redo att börja filma men Steven sa: ”Jag tycker inte det är färdigt. Vi stänger ner, okej?” Så vi tog en paus i tre, fyra månader medan vi gjorde klart manuset och flyttade premiären. Filmen skulle släppas 2014, men blev flyttad till 2015. Under tiden arbetade Colin och Derek Connolly, Colins författarpartner, vidare på manuset. De skickade sidor till Steven och han kom med feedback. Det var hans bidrag, eftersom han är så begåvad och förstår vad som kommer att fungera ute på marknaden. Inte bara ur en kommersiell synpunkt, men också vad gäller berättelsen och karaktärerna. Han är väldigt involverad, men nej, han tittade aldrig över vår axel när vi filmade. Han dök aldrig upp. Man måste ha stort förtroende när man ger en film till någon som endast gjort en film tidigare. Man måste också kunna lita på sin instinkt och på att det kommer fungera hela vägen.
Från vänster: producent Patrick Crowley, skådespelarna Chris Pratt, Bryce Dallas Howard, Omar Sy och regissör Colin Trevorrow på Paris-premiären
”Jurassic Park” är en sådan ikonisk film. Vad är din relation till den?
- Som barn läste jag massvis med böcker om dinosaurier. Som sexåring visste jag allt om dem. Men jag jobbar så mycket så jag hinner knappt gå och se film. Jag såg ”Jurassic Park” och blev verkligen imponerad. Men jag var ju 40, 45 år gammal. Det var inte som att se den när man är 16 eller 18 år. Jag förstod att ingen hade sett något liknande. Att använda datorn för att skapa en verklighetstrogen varelse, det hade aldrig hänt. Tidigare använde de dockor eller modeller. Det här hade gjorts helt i datorn. Vi såg den och förstod att saker och ting hade förändrats. Men vi såg på filmen som filmskapare, inte så att jag satt i biosalongen och fick hela mitt liv upp-och-nedvänt. De bioupplevelserna kom mycket tidigare för mig, haha.
Skulle det vara omöjligt att göra en ”Jurassic Park”-film tillåten från 15 år?
- Omöjligt? Snarare onödigt. Det finns ingen poäng i det. Det finns en anledning till varför vi har två barn i filmen, det är för att andra barn ska kunna uppleva filmen tillsammans med dem. När de ser dinosaurierna vill man att tioåringen som ser filmen med sina föräldrar ska bli lika uppspelt som folk var när första filmen kom. Att göra en barnförbjuden film där människor slits itu… det vore bortkastade pengar.
Hur är det med grejerna från första filmen, som de t-shirtar och bilar som används här i ”Jurassic World”. Tillverkade ni det eller hittade ni allt sånt som hade sparats?
- En del hittade vi. I en scen går pojken in i ett garage och hittar den där nattkikaren. Det är den äkta, eftersom Steven sparar på mycket sådana prylar. Steven har prylar, George Lucas har prylar från alla sina filmer. Det var intressant, jag ringde upp ILM och berättade att vi ska göra en fjärde film. ”Ni har väl alla datormodeller för dinosaurierna sparade?”, frågade jag. Jag tänkte att vi skulle spara mycket pengar. Men nej, de behövde göra om allt från grunden, för idag bygger man upp sådana saker helt annorlunda. Så allt vi kunde hitta på något sätt, som de där bilarna… Det finns folk som säljer sådana bilar. Det finns någon i Colorado som säljer de jeeparna. Det finns så många fans där ute att det är galet.
En ikonisk scen i "Jurassic Park" från 1993
Att filma i 3D, var det Stevens, Colins eller studions förslag?
- Steven tog ju ”Jurassic Park” och gjorde om den till 3D häromåret. De släppte den på bio och jag tror den gick väldigt bra. Man kan inte tänka sig en bättre lämpad film för 3D, med alla dinosaurier och saker som kommer emot en. Det var studions val och Colin var med på det.
Vad är skillnaden mellan att filma vanligt och i 3D?
- Man har två val. Antingen filmar man ”native 3D”, eller så ändrar man det i post-produktion. Vi trodde att vi skulle filma native, då använder man två kameror som filmar sida vid sida. Men vi insåg att det skulle bli för invecklat med tanke på vad vi ville göra. Så vi gjorde det i post-produktionen. Jag tycker de gjorde ett utmärkt jobb.
Vilken dinosaurie är den svåraste att få till på vita duken?
- En av anledningarna till varför ingen har gjort dinosaurier under vatten, är utmaningen i att skapa en trovärdig massa och tyngd. Att jobba med vatten är en utmaning i sig. Det blir helt enkelt lite mer komplext. Att få till kamouflagen på Indominus Rex krävde en del jobb. Men fåglarna, pteranodons, de var en utmaning för allt du skapar i datorn måste ha en trovärdig massa. När den landar måste man känna vikten. De kan inte bara flaxa runt i luften för de kommer kännas tecknade. Jag blev imponerad av vilket otroligt jobb som ILM hade gjort.
Blir det en ”Jurassic Park 5”?
- Det blir det definitivt. Men jag tror inte att vi vet storyn ännu. När man skapar en franchise vill man vara säker på att man inte målar in sig i ett hörn. Man vill ha alternativa vägar dit historien kan utvecklas och dit karaktärerna kan gå. Det finns flera trådar här som vi kan plocka upp och expandera till en femte ”Jurassic”.
Vad krävs för att folk ska bli imponerade av en femte film?
- Det är den stora utmaningen! En del filmserier har inte den naturliga möjligheten till att fortsätta. Jag vet inte om den blir större? När jag tittar på de här filmerna, och filmerna som Steven har gjort, så är de karaktärsdrivna. Jämför den här med andra så kallade blockbusters som finns där ute. Den här handlar om folk som upptäcker saker hos varandra, om de här två bröderna som börjar ta hand om varandra, om relationen mellan Bryce (Dallas Howard) och Chris (Pratt). Det finns smarta ögonblick karaktärer emellan. Storfilmerna vill ofta visa storslagen action där mycket står på spel. Jag tycker att vad som gör denna intressant, och vad som kommer göra nästa film intressant, är att det handlar om karaktärerna. Lika mycket som om dinosaurierna.
"Publiken vill bli rädda", säger Patrick Crowley
Vad tänkte du om det Joss Whedon twittrade om filmen?
- Han hade ju inte sett filmen. Han visste ingenting om filmen. Han såg en del av trailern. Om Joss Whedon tar sig tid till att se filmen, vilket jag är säker på att han gör, kommer han nog inse att han var överkritisk. Tycker någon som sett filmen att den skildrar kvinnor på ett sexistiskt sätt? Det var det Whedon skrev. Jag tycker inte det, och hade han sett filmen så hade han vetat om det.
Visst har det blivit mycket striktare, vad du får och inte får säga om den här typen av filmer?
- Ja, mycket mer strikt. När jag jobbade med ”Bourne”-filmerna så har de en helt annan slags fanbas än ”Jurassic”. Vi hade folk som försökte smyga in på inspelningen och ta bilder, de försökte stjäla manuset… Det hände hela tiden. Jag hade aldrig varit med om sådana situationer som när Colin kom och sa: ”Har du sett vad de skriver på nätet? De har fått reda på det och det. Hur gick det till?” Det var inte vi som läckte det. Vet ni om att manus inte finns på papper längre? Vårt manus fanns bara i ett säkert, skyddad och kodat format. Ingen går runt med ett manus längre som de råkar glömma på bussen. Försöker du ta en bild och skicka iväg det så är allting krypterat.
Så ni har haft inbrottstjuvar ute efter manuset?
- Jag kan inte berätta det för det är hemligt… Men, visst, en del filminspelningar som jag känner till har ganska nyligen haft inbrott där man har försökt stjäla saker. Fanboys är galna!
"Jurassic World" får biopremiär onsdagen 10 juni.