Jag har personligen alltid haft en svaghet för filmer och tv-serier som utspelar sig i rymden. En sci-fi-resa som började för mig med "Star Trek: The Next Generation" (vilket jag även berättade om när jag snackade med Patrik Stewart tidigare under året) men som verkligen fördjupades genom "Battlestar Galactica", två rymdserier som båda haft tv-skaparen Ronald D. Moore ("Outlander") bakom rodret.
På senare år är det genom hans hyllade rymdserie "For All Mankind", med Joel Kinnaman i en av huvudrollerna, som vi tittare har fått följa en fiktiv verklighet i vilken Sovjet hann först till månen. Något som fick rymdracet mellan USA och Sovjet att accelerera istället för att stanna av efter månlandningen. Det har varit en sann fröjd att följa serien under tre säsonger (i vilka Kinnaman bjudit på karriärens bästa skådespelande). Detaljerikedomen, skådespelarnas insatser och fotot i serien är något av det bästa som har gjorts hos Apple TV+ hittills, vilket säger en hel del.
Bakom kulisserna har Moore tagit hjälp av den före detta astronauten och NASA-teknikern Garrett Reisman, för att garantera att "For All Mankind" känns så verklighetsförankrad som möjligt. En taktik som uppenbarligen har fungerat alldeles utmärkt. Och inför premiären av den fjärde säsongen har MovieZine fått chansen att snacka lite med både Reisman och Moore:
Garrett Reisman: "Jag kan inte säga med säkerhet att något är fel längre"
Garrett Reisman under en riktig rymdpromenad. Foto: NASA
Som en före detta astronaut, som själv gjort rymdpromenader på riktigt, hur bra lyckas man egentligen få till detaljerna i "For All Mankind"?
- En grej som jag vill poängtera är i alla fall att det börjar bli allt svårare att säga "nej, det där är fel". Speciellt nu under den fjärde säsongen, även om den utspelar sig för 20 år sedan i serien, så är teknologin och framgångarna vi gjort inom rymdforskningen där långt före allt vi åstadkommit i verkligheten. I "For All Mankind" har vi en fungerande koloni på Mars, vi har folk i rymddräkter som ger sig ut på asteroider och andra saker som vi faktiskt aldrig har gjort ännu.
- Så jag kan inte säga med säkerhet att något är fel längre, med tanke på att det kanske är såhär det kommer se ut när vi väl når fram till den punkten själva. Men våra forskare har givetvis tänkt och spekulerat i dessa banor redan. Exempelvis när det gäller dräkterna, så minns jag hur vi pratade om hur kylningssystemet i den borde fungera. Och hur kan vi göra det så realistiskt som möjligt.
- För det är något som skiljer sig mot hur en rymddräkt du byggt för att använda på Mars och en du byggt för månen eller den internationella rymdstationen. Vi hade många diskussioner om hur det rent praktiskt borde fungera i serien - och jag tycker ändå att vi nu kan peka på dräkterna och säga att det nog faktiskt är så som kylningssystemet på dem skulle fungera även i verkligheten. Så för våra sanna rymdfantaster som tittar, så finns det lite påskägg av det slaget i serien... vilket jag själv tycker är rätt kul.
Ronald D. Moore: "När det kommer till kritan så spelar det ingen roll hur bra specialeffekterna ser ut"
Ronald D. Moore under samtalet med MovieZine.
"Battlestar Galactica" är en av många serier som fått mig att falla för sci-fi-genren, precis som "Star Trek: The Next Generation". Och "For All Mankind" lyfter ribban ännu ett snäpp. Hur tycker du själv att genren har förändrats, under dina snart 35 år bakom kulisserna av några av sci-fi-världens bästa produktioner?
- Det är mycket som har utvecklats, samtidigt som många andra delar är helt oförändrade. Kärnan till allt står fortfarande kvar där på inspelningsplatserna... för det är ju skådespelarna som ger liv åt rollerna de spelar. Och det var sant redan under "Star Trek", precis som det var under "Battlestar Galactica" och nu för oss. Det som ger liv åt våra berättelser är ju alltid karaktärerna, som tittarna ser sig själva genom.
- Teknologin bakom allt har däremot helt klart förändrats. På "Star Trek" så spelade vi in på film och alla skepp var modeller vi byggde, men nu spelar vi in allt digitalt och alla skepp skapas genom CGI. Så det tekniska har förändrats otroligt mycket under åren vi arbetat med rymdproduktioner. Men det är som sagt inte den verkliga anledningen till varför tittarna fortsätter att komma tillbaka.
- Jag menar, när alla tittade på Kirk och Spock så såg specialeffekterna rudimentära ut i jämförelse med dagens teknik. Men folk älskade Star Trek på grund av karaktärerna. När det kommer till kritan så spelar det ingen roll hur bra specialeffekterna ser ut, för om tittarna inte gillar karaktärerna så faller allt ändå. Och det är fortfarande lika sant idag som det var då.
Det första avsnittet ur den fjärde säsongen av "For All Mankind" finns nu tillgängligt hos Apple TV+. Den fjärde säsongen kommer att bestå av totalt tio nya avsnitt, där ett nytt avsnitt släpps varje fredag.
Kommer du att ge den nya säsongen av "For All Mankind" en chans? Kommentera gärna nedan!