1994 släpptes det första "Tekken"-spelet i arkadhallar (1995 på Playstation), vilket gör att den älskade fightingspelserien firar sitt 30-årsjubileum i år.
Från de neonlysande arkadhallarna till tv-skärmarna i ditt vardagsrum har vi fått slå varandra gula och blå som ikoniska karaktärer som Jin Kazama, Heihachi Mishima, Ling Xiaoyu, Yoshimitsu och King. Senast i "Tekken 8", som MZ gav betyget 5 av 5.
I samband med jubileet har MovieZine fått prata med Katsuhiro Harada på Bandai Namco Entertainment, som gick från röstskådespelare i de första spelen till regissör och numera övergripande chef för "Tekken"-serien.
Fotograf: Frans Fagerlund/Bandai Namco
Han och speldesignern Michael Murray besökte Stockholm i helgen, för att fira 30-årsdagen med fans och proffsspelare på restaurangen Banger på Östermalm.
- Det är vackert här, men jag är alltid här på vintern av någon anledning. Det brukar vara julpyntat, vilket är trevligt, säger Katsuhiro Harada.
Vad har du för bild av spelkulturen i Sverige?
- Den verkar stark. Jag spelar mycket på PC och då ofta "Counter-Strike", så min första bild av det är att det finns många starka personer i det communityt. Ni verkar ha en väldigt spelcentrerad kultur här.
När "Tekken 8" släppte i början av året togs det emot väl av både spelare och kritiker, med ett samlat betyg på 90 av 100 på sajten Metacritic.
Katsuhiro Harada berättar att det var ett utmanande spel att utveckla, mycket på grund av att det är första gången som serien släpps på konsol och PC direkt utan en arkadversion.
- Vi designade om karaktärsmodellerna från grunden. Det var ganska utmanande, speciellt med tanke på mängden karaktärer vi har i spelet (35 stycken). Att släppa hela spelet med alla nya mekaniker och allt innehåll på konsol direkt var även det en stor utmaning, då vi inte kunde testa spelet i arkadhallarna först.
Är ni nöjda med hur spelet har tagits emot?
- Det är svårt att säga. Man är aldrig riktigt nöjd med ett spelsläpp. Det finns alltid saker man ville uppnå som man inte hann med. Vi uppdaterar dock spelet och dess funktioner hela tiden, men man är aldrig riktigt nöjd. Med detta sagt, så fick spelet väldigt höga betyg.
En aspekt av spelet som fått kritik är dess Battle Pass-system, som många anser är en girig affärsmodell som drivs av att tjäna pengar på mikrotransaktioner.
- Många är fortfarande fast i sina förväntningar från många år tillbaka. "Tekken Tag Tournament 2" (2011) hade till exempel inget DLC som kostade pengar, men folk måste förstå att vi inte uppdaterade spelet på samma sätt eller hade servrar för onlinespel. När "Tekken 7" släpptes och det fanns Battle Pass med karaktärer och annat, klagade folk för att de vill ha saker gratis. Att utveckla spel idag kostar dock kanske 6-7 gånger så mycket som för tio år sedan. Spel är helt enkelt mycket dyrare att utveckla idag.
- Du får faktiskt tillbaka en stor del av dina pengar i form av Tekken Coins som du kan köpa grejer för eller nya pass. Vi behöver helt enkelt intäkter för att hålla igång multiplayer och utveckla nya saker. Många är emot att behöva betala mer pengar efter att spelet är släppt, men vi ska göra vårt bästa för att vara transparenta i framtiden.
I "Tekken 7" släpptes nedladdningsbara karaktärer från andra spel och till och med tv-serier, som Negan Smith från tv-serien "The Walking Dead", Akuma från "Street Fighter" och Noctis från "Final Fantasy XV".
Kommer "Tekken 8" få några gästkaraktärer?
- "Tekken" var faktiskt en av de första fightingspelserierna med gästkaraktärer, med Gon i "Tekken 3" som är en mangafigur. Många ser fram emot gästkaraktärer i "Tekken 8", men det finns fortfarande karaktärer från tidigare spel som har många fans som vi inte har hunnit med. Det är något vi måste överväga.
Om ni får drömma fritt, vilka karaktärer från film skulle ni vilja se i "Tekken 8"?
- John Wick vore något. När jag såg filmen för första gången tänkte jag att han skulle vara en utmärkt karaktär för "Tekken". Keanu Reeves i spelet skulle helt enkelt vara fantastiskt. Han är en fantastisk skådespelare och verkar även vara en riktigt bra person, så det skulle vara kul att jobba med någon som han, säger Katsuhiro Harada.
Keanu Reeves har tidigare lånat ut sitt utseende och röst till Johnny Silverhand i "Cyberpunk 2077" och spelar Shadow i kommande filmen "Sonic the Hedgehog 3".
- Vi har redan karaktären Victor Chevalier som slåss med skjutvapen, så det skulle vara lätt att få till det även med John Wick, säger Michael Murray.
En annan drömkaraktär de nämner är Marvel-hjälten Deadpool, som är aktuell med den stora biosuccén "Deadpool & Wolverine".
- Det är en idé som vi har pratat mycket om i teamet. Han skulle passa bra i "Tekken" med sina coola actionsekvenser och den komiska sidan, säger Michael Murray.
"Tekken"-serien har en del udda (och fluffiga) karaktärer som en boxande känguru, en panda, en björn och en trägubbe. Det är sedan tidigare känt att "Tekken 3" skulle ha haft en stor bönsyrsa som karaktär, som dock inte hann färdigställas.
- Det var även en tidigare regissör (Yuichi Yonemori) som verkligen ville ha en struts som karaktär, men de har inga händer så det blev svårt att få till att den skulle kunna slåss, säger Katsuhiro Harada.
Enda sedan det första "Tekken" har släktingarna Jin, Heihachi och Kazuya haft en fäbless för att kasta ner varandra för höga klippar. När Kazuya dök upp som karaktär i "Super Smash Bros. Ultimate" kastade han till och med ner den rosa sötnosen Kirby för en klippa.
Var kommer den här fascinationen ifrån?
- Det kommer från ett japanskt ordspråk som säger ungefär "tigern slår ner deras barn från klippan och uppfostrar bara de som är starka nog att klättra upp igen". Det är en tanke om att försöka överskugga dina föräldrar och gå längre i livet än vad de gjorde, säger Katsuhiro Harada.
Jag tyckte väldigt mycket om kampanjen i "Tekken 8" och det kändes nästan som ett avslut på berättelsen. Nu när Heihachi har kommit tillbaka, vart kommer berättelsen ta vägen framöver?
- En del fans verkade nästan besvikna på att Heihachi kom tillbaka, eftersom vi lagt så mycket fokus på den nya karaktären Reina som hans ersättare, men det är hon inte. Hon är en troligtvis en nyckelperson i berättelsen framöver, så hon är ett nytt element i familjekonflikten.
Vilka är era favoritkaraktärer?
- En favoritkaraktär är inte nödvändigtvis den man spelar mest. På ett konceptuellt plan är Heihachi min favorit, men jag har spelat mest Feng Wei och Marduk, säger Katsuhiro Harada.
– Min är Devil Jin. När jag gick med i utvecklingsteamet i "Tekken Tag Tournament 2" tryckte jag mest på knapparna utan att tänka efter. Jag valde Devil Jin, men alla sa att han är den svåraste karaktären i spelet, men jag höll ut och blev bra. Annars gillar jag Reina, för att hon var någon vi pratat mycket om i teamet och hur en kvinnlig Mishima-karaktär skulle se ut, säger Michael Murray.
Nu när "Tekken" fyller 30 år, hur många år till tror du att serien kommer överleva?
- Från början föreställde jag mig bara att den skulle pågå i max 10-13 år och hade ingen aning om att den skulle fortsätta så här långt. Att förutspå hur länge serien kommer överleva är svårt, men det beror också på hur länge vi orkar på grund av vår ålder. Sen är det upp till de yngre utvecklarna på teamet vad de vill göra med serien, säger Katsuhiro Harada.