Höstens svenska storfilm ”Borg” må locka publik med den okända berättelsen om Björn Borg, men på köpet får vi en minst lika fascinerande historia om hans store motståndare John McEnroe. I början är han den kaxige utmanaren som gärna skäller ut både domare och publik, men ju längre filmen går inser man att McEnroe och Borg har mer gemensamt än man kan tro.
Den amerikanska tennisstjärnan gestaltas av Shia LaBeouf, som på senare år bland annat synts i ”Nymphomaniac” och ”American Honey”. Vi träffade honom under en pressdag i Stockholm.
Björn Borg är en stor svensk sportikon, men hur känd var han för dig när du växte upp?
- Jag hade aldrig hört talas om Björn Borg innan jag fick manuset. Jag har aldrig intresserat mig för tennis. Jag kände till McEnroe, men endast genom modevärlden. Jag höll på med basket och fotboll, och McEnroe var den taniga vita killen som fick kontrakt med Nike. Det är ovanligt. Han har länge varit sponsrad av Nike, och är förmodligen den viktigaste atleten för deras varumärke. Nike var min barndom och ”Just do it” är McEnroe. Det var allt jag visste om honom. Han var en rockstjärna inom tennisen.
Såg du några likheter mellan dig och McEnroe? Han är känd för sitt temperament...
- Visst. Han är också känd för mycket annat. Det finns ett falskt narrativ som försöker förminska McEnroe till en skrikande galning. Han är en artist, som var och är genial på att omvandla sin ilska till något kreativt. Han bär många likheter med Mozart. Mozart är inte känd för sin frustration utan för vad han har åstadkommit. McEnroe har själv sagt i sina biografier att han jobbat på att bli en bättre kille. Men jag tror att han alltid varit god. Han växte upp under speciella omständigheter, fick aldrig kärlek från sin familj, och försökte fylla det tomrummet med kärleken han fick från åskådarna.
- Skulle du fråga om han älskade tennis så skulle han svara: ”Absolut inte”. Han älskade kärleken han fick från publiken. Det är så jag tror att svensk biopublik kan känna något för McEnroe och identifiera sig med honom, trots att han står på motsatt sida av tennisbanan. Man vill bara krama om honom.
Den amerikanska tennisstjärnan gestaltas av Shia LaBeouf, som på senare år bland annat synts i ”Nymphomaniac” och ”American Honey”. Vi träffade honom under en pressdag i Stockholm.
Björn Borg är en stor svensk sportikon, men hur känd var han för dig när du växte upp?
- Jag hade aldrig hört talas om Björn Borg innan jag fick manuset. Jag har aldrig intresserat mig för tennis. Jag kände till McEnroe, men endast genom modevärlden. Jag höll på med basket och fotboll, och McEnroe var den taniga vita killen som fick kontrakt med Nike. Det är ovanligt. Han har länge varit sponsrad av Nike, och är förmodligen den viktigaste atleten för deras varumärke. Nike var min barndom och ”Just do it” är McEnroe. Det var allt jag visste om honom. Han var en rockstjärna inom tennisen.
Såg du några likheter mellan dig och McEnroe? Han är känd för sitt temperament...
- Visst. Han är också känd för mycket annat. Det finns ett falskt narrativ som försöker förminska McEnroe till en skrikande galning. Han är en artist, som var och är genial på att omvandla sin ilska till något kreativt. Han bär många likheter med Mozart. Mozart är inte känd för sin frustration utan för vad han har åstadkommit. McEnroe har själv sagt i sina biografier att han jobbat på att bli en bättre kille. Men jag tror att han alltid varit god. Han växte upp under speciella omständigheter, fick aldrig kärlek från sin familj, och försökte fylla det tomrummet med kärleken han fick från åskådarna.
- Skulle du fråga om han älskade tennis så skulle han svara: ”Absolut inte”. Han älskade kärleken han fick från publiken. Det är så jag tror att svensk biopublik kan känna något för McEnroe och identifiera sig med honom, trots att han står på motsatt sida av tennisbanan. Man vill bara krama om honom.
”Borg” dyker ner i både John McEnroes och Björn Borgs barndom för att visa hur de blev två av tennisvärldens största namn. Större delen av handligen rör sig dock kring Wimbledon-turneringen år 1980, och det historiska ögonblick då fyrfaldige världsmästaren Borg utmanades av amerikanen McEnroe.
- Varför den matchen blev så spännande var för att den handlade om något större än tennis. Den gick över nationsgränser, över genrer och över spelarna själva. Det är vad filmen också siktar på, den handlar om mer än bara en match, säger LaBeouf.
- Konst är när man blottar sig fullkomligt och visar sig sårbar inför publiken. När man ser på de matcherna så var de båda helt och hållet sårbara. De stod på scen med hela världen som publik, helt ensamma. Den enda som kunde förstå dem är killen på andra sidan banan.
Det är ensamt på toppen. Är det en uppoffring som är nödvändig om man ska bli bäst?
- Jag tror att vi alla upplever ensamhet. Det är den västerländska kulturens sista tabuämne. Det är inget dåligt med det. Botemedlet mot ensamhet är att dela sina tankar om det med någon, och vara ensamma tillsammans. Det var vad matchen handlade om till slut.
- Varför den matchen blev så spännande var för att den handlade om något större än tennis. Den gick över nationsgränser, över genrer och över spelarna själva. Det är vad filmen också siktar på, den handlar om mer än bara en match, säger LaBeouf.
- Konst är när man blottar sig fullkomligt och visar sig sårbar inför publiken. När man ser på de matcherna så var de båda helt och hållet sårbara. De stod på scen med hela världen som publik, helt ensamma. Den enda som kunde förstå dem är killen på andra sidan banan.
Det är ensamt på toppen. Är det en uppoffring som är nödvändig om man ska bli bäst?
- Jag tror att vi alla upplever ensamhet. Det är den västerländska kulturens sista tabuämne. Det är inget dåligt med det. Botemedlet mot ensamhet är att dela sina tankar om det med någon, och vara ensamma tillsammans. Det var vad matchen handlade om till slut.
Det är nu tio år sen Shia LaBeouf slog igenom i Hollywood, med storfilmer av Michael Bay och Steven Spielberg. Sedan dess har han styrt karriären mot säkert mindre välbetalda, men mer givande projekt. Han har också hunnit jobba med flera skandinaviska filmregissörer, och han hyllar danske Janus Metz arbete med ”Borg” när jag berättar att filmens tennisscener är både snygga och spännande.
- Om tennisen inte ser bra ut, så bryts kedjan och man får en skitfilm. Tennisen måste se bra ut. Det är en del av magin. Janus Metz har gjort ett otroligt jobb. Han behövde hantera de tekniska aspekterna, han behövde hålla lock på min och Sverrirs energi mellan tagningarna, samtidigt som han har ett team på 60-70 personer att hålla reda på. Den delen av inspelningen var otroligt intensiv. Och matchen blev super-emotionell!
Du har valt flera smalare projekt på senare år framför storfilmer. Föredrar du att jobba i en mindre skala där du kan få utrymme att improvisera mer?
- Man kan improvisera på storfilmer också. De var helt enkelt de rätta filmerna för mig vid rätt tillfälle. Och de gav mig möjligheten att göra den här sortens film. Hade jag inte gjort "Transformers" hade jag aldrig gjort "Borg". Jag lockas till roller där jag känner att jag har något att bidra med. Och de senaste åren har jag verkligen haft möjligheten att välja.
Du har regisserat ett par kortfilmer, skulle du själv vilja göra en långfilm?
- Nej, nej. Jag är skådespelare.
- Om tennisen inte ser bra ut, så bryts kedjan och man får en skitfilm. Tennisen måste se bra ut. Det är en del av magin. Janus Metz har gjort ett otroligt jobb. Han behövde hantera de tekniska aspekterna, han behövde hålla lock på min och Sverrirs energi mellan tagningarna, samtidigt som han har ett team på 60-70 personer att hålla reda på. Den delen av inspelningen var otroligt intensiv. Och matchen blev super-emotionell!
Du har valt flera smalare projekt på senare år framför storfilmer. Föredrar du att jobba i en mindre skala där du kan få utrymme att improvisera mer?
- Man kan improvisera på storfilmer också. De var helt enkelt de rätta filmerna för mig vid rätt tillfälle. Och de gav mig möjligheten att göra den här sortens film. Hade jag inte gjort "Transformers" hade jag aldrig gjort "Borg". Jag lockas till roller där jag känner att jag har något att bidra med. Och de senaste åren har jag verkligen haft möjligheten att välja.
Du har regisserat ett par kortfilmer, skulle du själv vilja göra en långfilm?
- Nej, nej. Jag är skådespelare.
”Borg” går nu på bio.