Intervju

Skribent

Gunnar Rehlin

3 mars 2012 | 17:01

MovieZine möter Christian Bale

I sommar kommer "The Dark Knight Rises", Christian Bales tredje och sista film om Batman. Han är också bioaktuell i Zhang Yimous blodiga krigdrama "The Flowers of War".

MovieZine mötte honom på filmfestivalen i Berlin för en exklusiv intervju om Batman, karriärval och vad det betyder att vinna en Oscar.

Du spelar huvudrollen i "The Flowers of War", som en något suspekt äventyrare som under den japanska massakern i Nanking 1937 försöker rädda en grupp skolflickor från våldtäkt och mord. Var det ett medvetet val att göra en kinesisk film?

- Nej, jag är inte i den positionen att jag kan säga att jag vill vara med i en kinesisk film. Jag hade tur, jag fick ett erbjudande och jag känner för att jobba cross over, att få göra mer internationell film. Det finns så många oerhört bra internationella filmskapare. Och det var kul att få vara med om det här äventyret.

Du startade din karriär med att filma "Solens rike" i Kina med Steven Spielberg som regissör. Hur kändes det att återvända?

- Riktigt spännande, att komma tillbaka efter ett par decennier.

Vad finns det för likheter eller skillnader mellan Zhang Yimou och Spielberg?

- Jag vill inte jämföra regissörer. Varje enskild produktion är annorlunda, från Batman till Terry Malick. Det är en helt annorlunda planet med ett nytt språk, och det skapar man själv.

Du är superhjälte i Batmanfilmerna, här är du en vanlig man som av omständigheterna tvingas att bli hjälte.

- Ja, han blir hjälte, men det finns inga likheter med andra karaktärer jag har spelat. Jag tycker alltid att det är bra om jag kan få fram den känsla av naivitet som jag hade när jag gjorde min första film. Sen är det olika sorters filmskapande. När man gör Batman håller man sig till en på förväg uppgjord plan, här kändes det mera som att vi flummade runt.

Blir du igenkänd i Kina?

- Jag försöker leva mitt liv så lugnt och diskret som möjligt, jag söker inte uppmärksamhet. Så det så kallade kändisskapet är inte en börda, som jag sett att det blivit hos andra. Filmen har gått väldigt bra i Kina, så det blir kanske ändring nu och jag blir igenkänd. Under inspelningen bodde vi i en liten stad på landet, de andra där var filmteamet. Och de kände igen mig.

Använder du livvakter?

- Inte gärna. Det gör bara att man drar till sig uppmärksamhet. De hade en kille till mig, en jättestor man, alltid klädd i svart, och som var van att vara livvakt till gästande regeringschefer. Han såg ut på ett sätt som gjorde att han lika gärna kunde haft en skylt med "livvakt" på sig. Det var inte direkt diskret. Han kunde gå före mig i en trappa och med gester presentera varje trappsteg för mig. Och en gång, på en gata, var det en man som gick lite långsamt framför oss. Då lyfte han undan honom och presenterade sedan gatan för mig. Jag kunde bara säga "nej, nej".

Hur skilde sig inspelningen från en inspelning i USA?

- I Kina jobbar de gärna sju dar i veckan, det gör man inte i USA. Det mest slående var tempot som allt byggdes med. På en tom tomt byggde man på nästan nolltid upp en liten stad, dels de hus som skulle vara med i filmen, dels ett par sound stages och dessutom ett hotell för oss att bo i. Och den katedral som är central i filmen, den byggdes av betong. I USA hade den gjorts av plywood.

Man vet inte mycket om din karaktärs förflutna. Hittade du på en egen bakgrundshistoria?

- Ja. Och jag gör alltid en massa research inför en roll, även om jag inte är säker på att det är nödvändigt. I den här filmen har killen varit dödgrävare, så jag besökte ett bårhus ifall Zhang skulle kunna ha användning för det. Jag vill alltid veta så mycket jag kan inför en inspelning, så jag har möjlighet att använda det om det behövs.

Du vann en Oscar för bästa biroll för "The Fighter" förra året. Har det förändrat något för dig?

- Det var oerhört smickrande att vinna för en film som betyder något. Men jag har inte märkt någon skillnad när det gäller de erbjudanden jag får. Och jag tycker inte om att lägga upp planer. Jag tycker om överraskningar. När det kommer till kritan är det magkänslan som jag förlitar mig på. Jag håller på det. Är det en historia som jag tycker är värd att berättas, då kör jag.

Batmanfilmerna har gjort dig till megastjärna. Kommentar?

- Jag brukade i vanliga fall göra filmer som gick riktigt dåligt, så för mig kom det här som en chock.

Vad beror det på att filmerna blivit så framgångsrika?

- När vi gjorde den första talade regissören Christopher Nolan och jag om om nödvändigheten av att göra Batman till en mörk karaktär som kunde tvivla på sig själv. Jag gillade egentligen inte karaktären Batman tidigare. Det var bara så här jag kunde göra honom. Att det gått så bra, beror på att Chris är en så bra regissör. Det här är en underhållande blockbuster, som också är intelligent, och som tar upp etiska dilemman. Jag känner inget tryck på mig, jag tar ansvar för det jag gör, att det blivit bra ska Chris ha allt beröm för.

Och nu är Batmantiden snart över för dig och Nolan. Hur känns det?

- Bra. Vi har gjort det vi ville göra.

| 3 mars 2012 17:01 |