Danske mästerregissören Nicolas Winding Refn var i Cannes för att marknadsföra sin senaste film, rysaren ”Neon Demon” som var med i festivalens huvudtävling. Filmen vann inget pris men mottogs med stående ovationer på galavisningen och lämnade kritikerna med minst sagt delade uppfattningar.
Moviezine fick en unik pratstund med mannen bakom ”Pusher”, ”Drive” och ”Only God Forgives”, för att prata festival, film och lite annat dagen innan ”Neon Demon” hade sin premiär. Väl på plats visade det sig dock att svårflirtade och stundtals fåordige Refn inte alls verkade vilja prata om filmen, men desto mer om film i allmänhet.
Du har varit i Cannes flera gånger. Vad tycker du om festivalen?
- Jag älskar den, jag älskar glamouren och vulgariteten. Jag är själv väldigt mycket en produkt av festivalen.
Ser du mycket film själv här?
- Nej. Jag är här för att jobba. Jag presenterade en film i Cannes Classics och så har jag min egen film här som ska visas imorgon.
Vilken betydelse har det för en film att vara med i tävlingen?
- Att vara med i tävlingen i Cannes är det ultimata. Det är roligt och betyder så klart mycket.
Du är aktuell med "The Neon Demon", en rysare, kan du berätta lite om den?
- Du måste se den.
Jag ska, men du kan väl säga lite om den?
- Du måste se den.
Från inspelningen av "The Neon Demon".
Den handlar på något sätt om skönhet läste jag. Vad är skönhet för dig?
- Vackert.
Av trailern att döma så är den väldigt vacker. Mina tankar gick till "Suspiria". Har den influerat dig?
- Du måste se den.
Så jag får inga ledtrådar alls?
- Noll.
Ok. Gillar du skräckfilm själv?
- Ja, jag älskar skräckfilm. Jag har sett mycket när jag yngre. Numera ser jag inte så mycket film alls. Jag har annat att göra, som att ha familj. Men jag tycker om genrefilm överlag. Där ligger filmens ursprung. Sagor. Fantasi, det var därför filmen uppfanns. Vi får inte glömma det. Framförallt i Skandinavien lever vi fortfarande under förtrycket av diskbänkrealismen och det tunga dramat. Liksom det här med politiserandet av konst överhuvudtaget, vi får inte glömma att film inte uppfanns för det utan för att förverkliga fantasin.
Har du någon favoritrysare? Någon som influerade dig att göra denna film?
- Det finns så många. Kan inte komma på någon specifik just nu.
Nicolas Winding Refn och Elle Fanning.
Elle Fanning spelar huvudrollen i "The Neon Demon". Varför hon?
- Det kändes från början att antingen tar jag en okänd skådespelerska eller så tar jag Elle. Och när hon kom på audition så kändes det bara helt rätt. Hon var sexton och tjejen hon spelar är sexton så det passade bra.
Hur förberedde du henne inför rollen?
- Du måste se filmen.
Jag lovar, jag ska. Keanu Reeves är en annan stjärna som är med. Samma fråga, varför han?
- Keanu är det ultimata valet. Han representerar en viktig period av vår populärkultur och jag ville gärna arbeta med honom. Han är dessutom en fantastisk skådespelare.
”Drive” blev en stor succé medan ”Only God Forgives” fick mer blandade recensioner. Hur påverkas du av filmkritiken?
- Kunde inte bry mig mindre. Det viktiga är att filmerna genererar pengar och jag har hittills haft turen att båda de filmerna genererade mycket pengar.
Tror du inte bra kritik kan hjälpa till att generera pengar?
- Inte för den typen av filmer som jag gör. Jag skapar film för unga, inte unga till ålder, men unga till sinnet och de är sofistikerade nog att inte tänka bra eller dåligt. Kultur är inte bra eller dåligt, kinamat är bra eller dåligt. Kultur är en upplevelse, ett konstant existerande bortom bra eller dåligt.
Hur har du utvecklats som regissör sedan din första film ”Pusher”?
- Jag hoppas att jag har blivit bättre.
Hur är du då som regissör?
- Det vet jag inte.
En scen ur "The Neon Demon".
Finns det några andra regissörer som du beundrar?
- Jag tror alla inspireras av alla. Man inspireras och snor från andra hela tiden. Den som säger att han inte gör det ljuger. Det finns många filmskapare jag beundrar, levande och döda, men jag kan inte komma på någon särskild just nu.
Finns det någon svensk skådespelare eller skådespelerska du skulle vilja arbeta med.
- (Lång tystnad) Kommer inte på någon just nu.
Vad är ditt bästa biominne?
- Att se film på bio är det bästa minnet. Men upplevelsen beror på omgivningen, tiden när du var och såg filmen. Jag är en bioälskare. Men det är samtidigt inte enda sättet att se film idag. Man kan till exempel streama film och jag älskar att även se film på min Ipad. Filmen i din Ipad är för alltid. Vi riskerar en kris i industrin då vi fortfarande försöker begränsa distributionen med lagar och lagarna har börjat bråka med filmursprungets intentioner. Lagarna i Europa till exempel är till för att skydda den europeiska filmen, vilket är bra, men hur vi försöker skyddar den hjälper inte längre, så vi måste skriva nya lagar för att skydda och bevara den europeiska filmen, annars kommer vi fortsätta hamna bakom.
Har du något framtida projekt på gång?
- Mmm. Jag har alltid tankar på nya idéer. Så ja, det har jag.
Kan du berätta vad det kan vara, bara för mig?
- Mmm nej, det är lite som med julafton och man vill inte veta vad som finns i paketet i förväg för då blir man besviken.
Till sist: kommer du vinna Guldpalmen i år?
- Det handlar inte om att vinna utan mer vilket genomslag din film kommer ha. Det är mer intressant för mig.
Nicolas Winding Refns "The Neon Demon" har premiär fredagen 10 juni i Sverige. Läs recensionen här…