Skådespelaren Noah Wyle kom för många att personifiera långköraren "Cityakuten" där han spelade Dr John Carter i över ett decennium. Nu är 40-åringen, som även porträtterat Apples vd Steve Jobs i filmen "The Pirates of Silicon Valley", aktuell med huvudrollen i den Steven Spielberg-producerade sci fi-serien "Falling Skies". MovieZine passade på att intervjua honom inför den svenska TV-premiären på Canal Plus.
Hur förberedde du dig inför inspelningen av "Falling Skies"?
- Jag börjar alltid med min karaktär, vem är han, hur är han som person? Tom Mason var verksam som professor i amerikansk historia vid Boston University före attacken mot jorden, så jag läste mycket om den amerikanska revolutionen och såg många filmer om motståndsrörelser, särskilt den franska motståndsrörelsen under andra världskriget, allt för att hitta rätt ton. Plus att jag försökte inspireras av postapokalyptiska skildringar, som Cormac McCarthys roman "Vägen" som berörde mig väldigt mycket. Jag såg även John Hillcoats filmatisering, men på något sätt kändes boken starkare.
Steven Spielberg är exekutiv producent för serien. Hur har han präglat resultatet?
- Serien har helt klart Spielbergs estetik bildmässigt. Han gillar inte närbilder utan vill ha stora, breda tablåer, enorma scener med små figurer, för att skapa en känsla för landskapet. Han har också jobbat med att bredda serien, arbetsnamnet var från början "Concord Conquered", en referens till ett slag i Massachusetts under den amerikanska revolutionen. Det var den allegori vi siktade på, att utomjordingarna var britterna som försöker kolonisera oss. Spielberg tyckte det blev för snävt, så serien döptes om till "Falling Skies" för att öppna upp för andra tolkningar. Min karaktär refererar till många olika motståndsgrupper under första säsongen.
Vad är det med världens undergång och rymdinvasioner som ständigt fascinerar oss?
- Jag har två svar på den frågan, ett som jag hört Steven Spielberg ge nyligen och ett eget. Steven sa att de 50 första åren av filmskapande i Hollywood präglades av berättelser om vilda västern, den första riktiga filmen var "Det stora tågrånet" vilket satte tonen. Han menar att science fiction-genren ersatte västernberättelsen och har kommit att dominera Hollywood sedan dess. Mitt eget svar är att det krävs ett utomjordiskt hot för att vi människor ska kunna se längre än till våra egna oftast småaktiga konflikter. Och det finns en väldigt intressant fråga där - ju mer beroende vi blir av teknologi och prylar, ju enklare vår vardag görs, vad händer då den dag någon trycker på resetknappen? Hur klarar vi oss på ruta ett? Vi har visserligen gevär, men vi har inga Iphones längre. Vad händer med oss när elektricitet inte längre finns?
Varför ville de ha just dig i huvudrollen?
- Jag tror de ville ha en person med "everyman quality", de sökte inte en typisk actionhjälte, och genom att anlita mig tror jag de hoppades kunna balansera mellan att vara en genreshow och ett familjedrama. Jag tycker att vi har lyckats bra med det. "Falling skies" är överlag mer inspirerat av krigsfilmer än av klassisk science fiction. Robert Rodat som skrev "Rädda menige Ryan" skrev vårt pilotavsnitt, och Graham Yost som skrivit serierna "The Pacific" och "Justified" lånades in för att göra outlinen för hela första säsongen.
Det uppstod en del turbulens efter att pilotavsnittet spelats in?
- Det blev lite konstigt, meningen var att Robert Rodat skulle göra hela första säsongen men så fick han förhinder efter piloten. När Graham Yost kom in började han med att ge oss ett uppehåll så att vi hann strukturera om arbetet. Men vi spelade in hela första säsongen utan en riktig showrunner, vi hade bara staff writers, men utifrån de förutsättningarna gjorde de ett fantastiskt jobb. Men jag är väldigt glad över att vi nu faktiskt anställt en riktig showrunner (Mark Verheiden, tidigare producent för "Battlestar Galactica") som kommer att styra manusgänget under arbetet med andra säsongen.
Hur var det att jobba på det sättet?
- Både bra och dåligt. Dåligt eftersom det fanns frågor som behövde besvaras, men det fanns ingen som kunde svara. Men det var bra eftersom det gav oss skådespelare möjlighet att bidra med saker som vi oftast inte får möjlighet till. Jag har känt mig väldigt privilegierad under den här inspelningen och varit en del av det kreativa teamet.
Sci fi-serier får ofta kritik för att manusförfattarna sägs hitta på storyn längs vägen. Har "Falling Skies" ett färdigt slut?
- Ja, jag vet hur serien ska sluta. Jag kan säga så här mycket - liksom alla goda sci fi-berättelser kan man se "Falling Skies" som en allegori där vi förmedlar en historia genom metaforer, men det är också som att skala en lök, lager efter lager tas bort och nya saker avslöjas. Det kommer att bli komplext och väldigt spännande.