Årets äventyrsfilm må inte ha Peter Jackson som regissör men likväl är det hans namn som tapetseras flitigt av filmbolaget inför premiären av "Mortal Engines". Och det kanske inte är så konstigt. Med "Sagan om Ringen"-trilogin under bältet är han fortfarande något av en kvalitetsstämpel när det kommer till just denna genre.
- För nästan tio år sedan läste jag böckerna och skaffade därefter rättigheterna till dem. Jag blev berörd av huvudkaraktärernas Hester och Toms livsöden, förklarar Peter Jackson.
Jackson må kallas nörd av vissa men det är snarare en passion som lyser igenom ett ruffigt yttre som även får hans filmer att bli sådana succéer. Det faktum att han själv inte står bakom regissörstyglarna denna gång utan filmkollegan Christian Rivers, verkar inte bekymra honom.
- Det var inte alls ett svårt beslut. Reeves och jag har arbetat ihop i över tjugo år, nu senast med "Bilbo", så jag litade fullt ut på honom.
- För nästan tio år sedan läste jag böckerna och skaffade därefter rättigheterna till dem. Jag blev berörd av huvudkaraktärernas Hester och Toms livsöden, förklarar Peter Jackson.
Jackson må kallas nörd av vissa men det är snarare en passion som lyser igenom ett ruffigt yttre som även får hans filmer att bli sådana succéer. Det faktum att han själv inte står bakom regissörstyglarna denna gång utan filmkollegan Christian Rivers, verkar inte bekymra honom.
- Det var inte alls ett svårt beslut. Reeves och jag har arbetat ihop i över tjugo år, nu senast med "Bilbo", så jag litade fullt ut på honom.
I en artikel stod det att du, Peter, inte var vid dina sinnens fulla bruk och därför inte kunde regissera denna film.
- Jag hade gärna regisserat denna film men jag får mycket mer glädje av att få se nya talanger komma fram.
Så varför denna berättelse?
- Det är en svårdefinierad film. Tom och Hester är komplexa karaktärer som utvecklas på fantastiska sätt ju längre berättelsen går. Hon är ju ingen klassisk hjälte utan mentalt och fysiskt skadad och inte minst så litar hon inte på någon och vi vet ju inte om vi litar på henne som publik. Hon håller tillbaka mycket och det var bland annat det som attraherade mig, förklarar Jackson.
- Det här är ingen historia om städer som jagar städer, det är kulissen, men det är karaktärernas äkthet som är det intressanta. Det kanske är en otrolig värld men djupet i dem och det faktum att vi kan relatera till dem gör det hela till en kul historia.
Filmen känns väldigt aktuell inte minst med tanke på världens politiska läge, hur gick tankegångarna där?
- Det är väldigt svårt att göra en långfilm aktuell, för när manuset skrivs så är det ju minst en tre år innan den har premiär så det mesta hinner bli daterat. Det enda vi egentligen fick in var av en slump om det som hände i gränsen mellan Mexiko och USA, där barn till migranter togs ifrån sina föräldrar. Vi valde att sätta in en röst kring just detta för vi var så upprörda. Därefter så kan man ju se filmen som väldigt pro-migration då städerna som konsumerar varandra integrerar människorna i sin befolkning, vilket jag tror var ett av Philip Reeves budskap.
- Jag hade gärna regisserat denna film men jag får mycket mer glädje av att få se nya talanger komma fram.
Så varför denna berättelse?
- Det är en svårdefinierad film. Tom och Hester är komplexa karaktärer som utvecklas på fantastiska sätt ju längre berättelsen går. Hon är ju ingen klassisk hjälte utan mentalt och fysiskt skadad och inte minst så litar hon inte på någon och vi vet ju inte om vi litar på henne som publik. Hon håller tillbaka mycket och det var bland annat det som attraherade mig, förklarar Jackson.
- Det här är ingen historia om städer som jagar städer, det är kulissen, men det är karaktärernas äkthet som är det intressanta. Det kanske är en otrolig värld men djupet i dem och det faktum att vi kan relatera till dem gör det hela till en kul historia.
Filmen känns väldigt aktuell inte minst med tanke på världens politiska läge, hur gick tankegångarna där?
- Det är väldigt svårt att göra en långfilm aktuell, för när manuset skrivs så är det ju minst en tre år innan den har premiär så det mesta hinner bli daterat. Det enda vi egentligen fick in var av en slump om det som hände i gränsen mellan Mexiko och USA, där barn till migranter togs ifrån sina föräldrar. Vi valde att sätta in en röst kring just detta för vi var så upprörda. Därefter så kan man ju se filmen som väldigt pro-migration då städerna som konsumerar varandra integrerar människorna i sin befolkning, vilket jag tror var ett av Philip Reeves budskap.
I rollerna samsas veteranerna Hugo Weaving och Stephen Lang med yngre begåvningar som Robert Sheehan och Hera Hilmer, men även helt nya ansikten som sångerskan Jihae.
Hur kommer det sig att du rollbesatt så många doldisar?
- Filmbolagen vill ha några tunga namn som människor kan känna igen. För dem handlar det om filmaffischen. Men om man ska skapa en ny värld som folk ska kunna tro på så tror jag det är viktigt att ha oskrivna blad. Att minska risken för att de ska knuffas ut ur historien. Sitter man och tittar på en film och tänker tillbaka på filmen som huvudrollsinnehavaren varit med i tidigare, ja då har man knuffats ut ur historien. Det är alltid bra att ha bra men gärna okända skådespelare, vilket är ironiskt, för gör man sitt jobb så kommer de ju bli kända. Exempelvis var Orlando Bloom en sådan skådespelare. Samtidigt som man tittar på hur skådespelarna antar sina roller var för sig så måste man även titta på ensemblen i sin helhet.
Som koncept är “Mortal Engines” i mångt och mycket inget nytt som en bokfilmatisering även om historien kan tyckas mer originell än det vi sett på ett långt tag. Samtidigt som “The Hunger Games” och “Harry Potter” varit stora succéer har “Divergent”-serien och “The Darkest Minds” floppat rejält i biograferna.
- VI hoppas ju självklart att det här ska bli en succé så att vi kan fortsätta berätta resten av historien. Det finns så mycket att hämta i Reeves rika värld där karaktärerna verkligen får blomma ut på helt oväntade sätt. Det återstår att se, avslutar Jackson.
Hur kommer det sig att du rollbesatt så många doldisar?
- Filmbolagen vill ha några tunga namn som människor kan känna igen. För dem handlar det om filmaffischen. Men om man ska skapa en ny värld som folk ska kunna tro på så tror jag det är viktigt att ha oskrivna blad. Att minska risken för att de ska knuffas ut ur historien. Sitter man och tittar på en film och tänker tillbaka på filmen som huvudrollsinnehavaren varit med i tidigare, ja då har man knuffats ut ur historien. Det är alltid bra att ha bra men gärna okända skådespelare, vilket är ironiskt, för gör man sitt jobb så kommer de ju bli kända. Exempelvis var Orlando Bloom en sådan skådespelare. Samtidigt som man tittar på hur skådespelarna antar sina roller var för sig så måste man även titta på ensemblen i sin helhet.
Som koncept är “Mortal Engines” i mångt och mycket inget nytt som en bokfilmatisering även om historien kan tyckas mer originell än det vi sett på ett långt tag. Samtidigt som “The Hunger Games” och “Harry Potter” varit stora succéer har “Divergent”-serien och “The Darkest Minds” floppat rejält i biograferna.
- VI hoppas ju självklart att det här ska bli en succé så att vi kan fortsätta berätta resten av historien. Det finns så mycket att hämta i Reeves rika värld där karaktärerna verkligen får blomma ut på helt oväntade sätt. Det återstår att se, avslutar Jackson.
"Mortal Engines" får biopremiär på fredag.