Det slår gnistor (bokstavligt talat) när Ryan Gosling och Emily Blunt möts på bioduken i en underhållande actionkomedi.
Han spelar stuntman och hon filmregissör som försöker att rädda en nedläggningshotad blockbuster-inspelning. Gangsters, lik, explosioner och egocentriska filmstjärnor står i deras väg. Och så all den sexuella spänningen... Colt och Jody hade nämligen en flört en gång i tiden. Ska de lyckas övervinna sina hinder och ro i hamn Hollywoods nästa stora sci-fi-succé?
När jag möter Gosling och Blunt under en pressträff i Berlin är de uppenbart stolta över att ha gjort en skön och publikfriande storfilm - med "fantastiska stunts" enligt vår recensent. Senast vi såg dem var i "Barbie" respektive "Oppenheimer", 2023 års största snackisar på bio. Nu hoppas de rikta rampljuset mot andra än sig själva, nämligen alla de som står bakom kulisserna och får filmmagi att hända.
David Leitchs bioaktuella "The Fall Guy" är en actionpackad film om stuntmän och -kvinnor, men också en hjärtlig homage till de filmteam och kollegor som aldrig får synas.
"The Fall Guy" är en film om filmskapande. Hur känns det för er att göra film idag jämfört med för 15-20 år sedan? Ni är inte längre samma personer, ni har andra erfarenheter... Har det blivit annorlunda?
Ryan Gosling: Jag uppskattar det så mycket mer nu. Jag tror också att det speglas i den här filmen som är ett stort kärleksbrev till filmskapandet, till det vi jobbar med, och till filmupplevelsen. Jag känner mig bara så tacksam att få göra det jag gör. Jag ville göra något som speglar det. Det finns så många cyniska filmer om Hollywood och om filmskapande. Det här är raka motsatsen till "Spelaren", även om det såklart var en fantastisk film.
- Det här är en hyllning till filmarbetare och till alla som jobbar hårt bakom kulisserna och aldrig får något erkännande. Och det var så roligt att spela in.
Emily Blunt: Jag håller med. Det är svårt för mig att komma ihåg hur jag tog mig an filmroller för 15-20 år sedan jämfört med idag. Men jag har alltid känt en tacksamhet, och jag älskar att kasta mig in i det okända varje gång. Märkligt nog, för privat undviker jag gärna risker. Men när det kommer till film är det en annan sida av mig som får kasta sig ut i det okända varje gång... och det är som en drog för mig. Jag älskar det.
- Har man varit med lika länge som jag har så lär man sig att slappna av vad gäller vissa utmaningar i filmbranschen, och omfamna alla de bra sakerna mer.
Ryan, det här är inte första gången som du spelar stuntman, men det är en väldigt annorlunda film mot "Drive". Vad är det med deras värld som du finner intressant?
Ryan Gosling: Jag tycker det är ett häftigt jobb och det fascinerar mig enormt. Oavsett om det är "Drive" eller "The Place Beyond the Pines" som var en annan typ av stuntman. Kanske är det något jag hade velat prova på om jag inte blev skådespelare? Men nu när jag har provat på det vet jag inte om jag hade klarat det.
- Det har alltid tilltalat mig. Och det är en sådan märklig dynamik: stuntmännen kommer in och tar alla smällar, de tar alla risker för din skull. De har sina otroliga färdigheter och de måste alltid gömma sina ansikten. De behöver förbli anonyma. Alla andra får uppmärksamhet utom de. Visst är det konstigt? Så har det varit i alla år, och det har jag försökt utforska med olika filmer - varför är det så intressant för mig?
- David (Leitch) sa till mig en gång: "Allt gör ont. Att bli påkörd gör ont, att kastas ut genom ett fönster gör ont, och eld gör verkligen ont". Att få visa lite av allt som stuntpersoner utsätter sig för rent fysiskt för att skapa minnesvärda filmögonblick gör det ännu mer otroligt. De vill underhålla publiken, de förblir okända för oss, och ändå dras de till det här. Det upphör aldrig att fascinera mig. Så jag är glad för den här filmen och skulle vilja göra många fler på samma tema.
Emily Blunt älskar kaoset på en filminspelning
Oavsett vad filmen vill få dig att tro så gör Ryan Gosling långt ifrån alla sina egna stunts. Han talar gott om Justin Eaton, Ben Jenkin och de andra stuntmännen som får honom att se bra ut i alla actionscener.
Även Emily Blunt får vara med om en del action. Men den stora fightscenen (mot en utklädd utomjording!) fixade hon själv, utan en stunt-double:
- Vi spelade in den scenen direkt efter jullovet och det kändes alltid rätt spontant. Jag älskade det. Det var kul att lära sig slåss. Jag vet inte om jag minns något speciell träning, mer än att vi repeterade det hela veckan innan inspelning. Saker kunde förändras sen om vi hittade ett kul objekt som vore roligt att använda i fighten. Tänk att en vanlig blender kan bli så användbar, berättar Blunt.
Ryan Gosling tillägger:
- Det är otroligt för hon behövde ingen stuntperson för sina slagsmål. Och det blev en fantastisk fightscen. Sånt är svårt att göra i ett begränsat utrymme. Med tanke på alla de saker hon gör borde vi spela in filmen "The Fall Girl".
Kändes det lite som déjà vu efter din senaste film om utomjordingar?
Emily Blunt: Med Tom Cruise? Alltså, jag älskade den här rollen. Det kändes bekant för mig. Efter att ha jobbat på så många filmer så noterar man vad som är typiskt för en filmskapare som gör något så dyrt och extravagant som vår film "Metalstorm". Den typen av filmer innebär kaos och att man måste ha alla svaren till alla, hela tiden. Jag ville se till att vi fick se en karaktär under enorm press, och det är roligare att spela än någon som har allt under kontroll.
Båda era karaktärer får hantera mycket press, samtidigt som de är proffs som försöker göra sitt bästa under sämsta möjliga förhållanden...
Ryan Gosling: Jag diggar den där affischen där de två försöker ha ett vanligt samtal samtidigt som världen exploderar omkring dem. Jag tror att vi alla kan relatera till det på något sätt.
Emily Blunt: Så kan det vara när man spelar in en storfilm. Kaos bryter ut, och det adderar magi till det hela. Det var viktigt både för oss och för David att inte bara göra en läcker actionfilm, men att göra en som var nyanserad och hade många lager av igenkänning.
- Ja, det är ett spektakel. En filminspelning är en speciell plats. Man möter nya vänner, man blir en del av en grupp som rusar mot ett omöjligt mål, och ibland gör man en bra film, men det är närmast omöjligt att göra en fantastisk film. Vi har alla varit med om det. Alla dessa nyanser, alla våra upplevelser är med i "The Fall Guy". Och det är nog varför jag älskar den här filmen så mycket. Det är en av de mest personliga filmer jag har gjort.
Ryan, det är känt att du är höjdrädd. Ändå gjorde du en del stunts själv, som fallet i början av filmen. Varför utsätta sig för något sånt?
Ryan Gosling: Filmen heter ju "The Fall Guy"... Jag tänkte att jag måste falla. Öppningsscenen - jag älskar den. Det är filmskapande på hög nivå. Det är ett fantastiskt exempel på hur en liten del av en stuntmans vardag kan se ut. De är en del av teamet. De interagerar med alla. De gör vad alla andra gör, men deras jobb är lite annorlunda. De åker upp 12 våningar och faller längs en husvägg, och sedan åter till samtalet de just hade. Det var viktigt att visa i början av filmen hur deras jobb ser ut. Men det var också viktigt för mig: om jag ska spela stuntman måste jag uppleva det och låta publiken uppleva det.
En nyfiken fråga om filmindustrin. Hollywood har gått igenom mycket på sistone, med pandemin och strejkerna. Vi har sett många storfilmer floppa på bio. Samtidigt fick vi "Barbie" och "Oppenheimer", två filmer som överraskade alla med hur stora de blev. Vad tror ni att det betyder för framtiden? Var är Hollywood på väg, och hur får man tillbaka publiken till biograferna?
Emily Blunt: Jag tror att folk väntar på att bli bortförda till en annan värld. Man vill luta sig tillbaka och uppleva något, och se en film som omfamnar en och drar en in i bioduken. Folk har längtat efter något annorlunda, något nytt. Det vore underbart om "Oppenheimer" och "Barbie" inte sågs som några undantag, utan som riktigt ambitiösa, underbart underhållande och spännande upplevelser för publiken.
- Min känsla är att det är vad folk har suktat efter. Jag hoppas att kreativa människor fortsätter utmana sig själva och göra något annorlunda varje gång, och jag känner mig hoppfull och optimistisk inför bioupplevelsen framöver.
"Hur gör vi den mest underhållande filmen vi kan göra?"
Ryan Gosling: Jag tror också att där finns ett tema: båda de här filmerna gjordes av briljanta filmskapare som gjorde enormt personliga filmer, och stöttades helhjärtat av sina studios. De gjordes för en stor duk, för en biopublik. Jag menar, Chris (Nolan) spelar in sina filmer i IMAX av en anledning, eller hur? För han vill att se ska ses i IMAX.
- Och Greta (Gerwig) gjorde sin film som en slags fest dit alla var bjudna. Efter COVID, då vi inte kunde gå på bio, ville hon skapa något inbjudande för alla. Ett slags kulturellt event. Folk dök upp, det var häftigt att se, och vi hoppas på samma sak med denna film.
- Vi spelade in "The Fall Guy" på samma sätt. Vi pratade dagligen om vår publik. Hur gör vi den mest underhållande filmen vi kan göra? Hur ger vi folk en verklighetsflykt, där de kan ta en paus från allt? Det ska vara värt att gå på bio, boka barnvakt, betala för parkering och popcorn. Vi måste ge dem allt vi kan, säger Ryan Gosling.
- Vi fick en recension nyligen som jag verkligen älskade: "Den här filmen existerar för att göra dig lycklig". Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Vi gjorde verkligen den här filmen för biopubliken. Det är ett kärleksbrev till publiken lika mycket som till filmteam och stuntpersoner. Och återigen, det är en djupt personlig film. Det är en film om en stuntman gjord av en stuntman. Förhoppningsvis känner folk samma sak, och vi kan fortsätta göra filmer som lockar publik.
Det är mycket action mellan era två rollfigurer, men aldrig några sexscener. Var det ett medvetet val för den här kärlekshistorien?
Ryan Gosling: Det är ju en film från 11 år! (Skratt)
"The Fall Guy" får svensk biopremiär 26 april.