Intervju

Skribent

Anders Eklöf

31 maj 2022 | 10:00

Intervju: Svenska spelet "V Rising" har sålts i över 1 miljon exemplar

Vampyrspelet av Stunlock Studios i Skövde är det senaste svenska stjärnskottet i spelbranschen.
Under förra året blev det många rubriker om det framgångsrika svenska spelet "Valheim", som sålt i över fem miljoner exemplar och var ett av de mest spelade spelen på Steam.
 
Innan dess blev indieraketen "Minecraft" en enorm succé, medan Dice och andra stora utvecklare levererar inkomstbringande blockbusters med jämna mellanrum.
 
Det senaste svenska stjärnskottet är "V Rising", som är utvecklat av Stunlock Studios från Skövde. På bara ungefär en vecka har det sålts i en miljon exemplar på Steam, trots att det är i så kallad "early access" (vilket innebär att det fortfarande är under utveckling).
 
- Det var en oerhörd lättnad som sakta gick över till ett lyckorus när man äntligen fick se andra spela och streama deras upplevelse. Alla i studion är supernöjda och succén ger oss nu möjlighet att förverkliga vår vision till den fullständiga releasen av spelet, säger Johan Ilves, marknadsföringschef på Stunlock Studios till MovieZine.
 
7b42bce6a8d7b7826da5cc9f4e1f5a56 5
 
I "V Rising" tar du dig an rollen som en vampyr som vaknar upp efter flera hundra års djup sömn, sugen på blod och redo att ta över världen igen. Du måste dock överleva i en värld där du är i underläge och människorna numera härskar. Det gäller att akta sig för solljus, hålla sig borta från vitlök och heliga områden, samtidigt som banditer, sura präster och olika monster försöker stoppa dig. 
 
Det går att spela ensam, men även tillsammans med kompisar. Till en början lekte de runt med konceptet att ta striderna från deras tidigare spel "Battlerite" och sätta det i en större miljö med crafting-element, men det var först när deras creative director Martin Lövgren kom på idén med ett överlevnadsspel med vampyrtema (efter att ha sträckkollat på "Castlevania" på Netflix), som de kände att de hittade rätt.
 
- Det är alltid massor av idéer från många personer som i slutändan blir till ett spel och alla i teamet har bidragit till "V Rising". Det som är bland det häftigaste med spelutveckling, är att se drömmar komma till liv och låta andra människor få ta del av dem, säger Johan.
 
Hur ser era framtidsplaner för spelet ut och hur mycket har de förändrats efter framgången?
 
- Spelutveckling är dyrt och man slåss alltid mot klockan för att bli klar. Det finns massor vi vill göra, både egna häftiga idéer som inte hunnit komma in i spelet ännu, samt feedback på förbättringar från våra spelare. Vi kommer behöva analysera och se vad våra spelare vill ha, före vi börjar pumpa in nytt innehåll. Förvänta er polering av system, nya funktioner, nya vapen och förmågor, nya områden att utforska samt bossar att besegra. Det hjälper så klart att vi sålt bra, då det köper oss tid att göra spelet ännu tatjare och innehållsrikt till lansering.
 
7b42bce6a8d7b7826da5cc9f4e1f5a56 11
 
Det tog tre år för Stunlock Studios att släppa "V Rising" i early access och äventyret slutar inte här. Trots framgångarna är det mycket som ska gå vägen även i framtiden.
 
Hur viktigt var det för er att det skulle gå bra, med tanke på utvecklingstiden och vad det kostar att utveckla spel?
 
- Vi är väldigt passionerade i vårt skapande och när man har som roligast så är dett lätt hänt att man glömmer att man även är ett företag. Det är så klart alltid viktigt att man har en bra lansering och att pengarna rullar in ger oss mer möjligheter som spelstudio. Vi ser fram emot att vidareutveckla "V Rising" för att bjuda på mer blod och mörker inom en snar framtid, säger Johan.
 
"V Rising" är tillgängligt på PC.
 
Har du spelat "V Rising"? Vad tycker du om det?
 
| 31 maj 2022 10:00 |