Med en rad framgångsrika och hyllade kortfilmer i ryggen, har filmkollektivet Crazy Pictures sadlat om och snart förverkligat sin första långfilmsidé - om ett Sverige under en mystisk attack. Jag besökte filmkollektivet i deras studio i Norrköping, med hopp om att få en glimt av sommarens stora svenska biopremiär. Det blev mycket mer än så.
På fredag börjar nämligen den officiella fulllängds-trailern att rulla på biodukarna (innan Alicia Vikanders "Tomb Raider") över hela Sverige. Men redan nu kan du ta del av den nya trailern för "Den blomstertid nu kommer", före alla andra, exklusivt här på MovieZine.
Det råder inte längre någon tvekan om att "Den blomstertid nu kommer" är ett av de mest annorlunda och spännande filmprojekten på väldigt länge här i Sverige. Jag stämde därför träff med filmens producent, Olle Tholén, i deras Norrköpingsstudio.
Han berättar att idén till filmen fick Crazy Pictures-grabbarna en sån där måndag (som sker var tredje månad) när "viktigt meddelande till allmänheten"-larmet testades. Tänk om det gick att göra en svensk film som utspelade sig när larmet gick - på en annan dag än en måndag... följt av en rad mystiska attacker.
Ett antal år senare visade det sig att det gick att förverkliga idén - och även om resan från idé till färdig film har varit lång, extremt svår och fruktansvärt krävande. Så är grabbarna (som nu har hunnit växa upp) från Norrköping snart i mål. Under mitt samtal med Olle växer en känsla av stolthet fram inom mig, stolthet över att de har lyckats gå sin egen väg och förverkligat något som jag är säker på att många av MovieZines läsare själva har drömt om att göra. Sin egen långfilm, en thriller - en katastrof-film som utspelar sig i Sverige och på förhand dessutom ser grym ut.
Efter att ha fått förhandstitta på trailern, och med det plötsliga "Cloverfield"-släppet på Netflix för några veckor sedan färskt i minnet, är min första fråga givetvis:
Är "Den blomstertid nu kommer" egentligen bara arbetsnamnet för den fjärde "Cloverfield"-filmen?
- Ja!... eller nej, haha. Det är ingen dum fråga ändå, vi gillar verkligen "Cloverfield" och har tittat mycket på den. Men nej, vi har inte gjort den fjärde "Cloverfield"-filmen.
Ni har pratat om det "mystiska hotet" mot Sverige. Kan du avslöja om det rör sig om ett verkligt hot eller om det är något mer åt sci-fi-hållet? Om det är "ryssen" eller "Cloverfield"-monstret vi bör frukta alltså...
- Haha, det tänker jag aldrig avslöja! Det rör sig om ett mystiskt hot, mer än så vill vi inte avslöja i förväg.
Okej, om vi spolar fram några år i tiden. Efter att man har sett "Den blomstertid nu kommer" på valfri streamingtjänst - vilka andra filmer kommer att dyka upp som förslag på liknande titlar?
- Vi har faktiskt pratat ihop oss om det ganska nyligen och enats om några filmer som skulle passa in i en "relaterade titlar"-kategori; "Låt den rätte komma in", "Children of Men", norska "Vågen", "The Impossible" och "World War Z". Filmer i vilka känslan av att inte veta vad som egentligen händer är stark, samt att man befinner sig mitt i det - och följer folk som vet väldigt lite och agerar därefter.
- Det kommer liksom inte att kännas som en "Hamilton"-film där Sverige är under attack. Det här är något mer mystiskt - lite mer magiskt på något sätt.
En svensk thriller/katastrof-film, hur lyckas man få ihop det som långfilmsdebutanter med en för genren blygsam [cirka 18 miljoner kronor] budget - utan att tumma på kvaliteten?
- De senaste två åren har varit brutalt tärande, det känns som att vi alla har åldrats 20 år. Det här har varit det värsta vi har gjort. Då menar jag verkligen det värsta, det har varit på gränsen. Vi har tagit i allt vad vi har kunnat... och dubbelt så mycket till. Samtidigt har det varit det roligaste vi någonsin har gjort tillsammans. Jag skulle nog aldrig rekommendera någon att göra samma sak. Men. Med det här slutresultatet ångrar jag ingenting.
Crazy Pictures-gänget, med Olle Tholén (som svarar på våra frågor) längst till vänster.
Ni kallar er för ett filmkollektiv, men är i grund och botten ett produktionsbolag - om vi kallar er för vad "branschen" vill kalla er. Gör alla i Crazy Pictures allt? Eller är det i gruppen väldigt tydligt vem som är regissören, ljudteknikern och vem som har hand om fotot och så vidare?
- Vi är en grupp som gör den här filmen från första idé fram till färdig export. Vårt arbete är därför väldigt uppdelat, min roll är exempelvis framförallt som producent. "A-rollerna" som finns i varje filmproduktion; producent, regi, foto, klippning, ljuddesign och så vidare - det är dem rollerna vi i Crazy Pictures fyller. Men sen jobbar vi väldigt nära varandra och kan ibland hoppa över och hjälpa till när det behövs.
- Ute på inspelningsplatsen är det med andra ord väldigt enkelt att se vem av oss som är "regissören". Skillnaden är att vad och hur han regisserar, har vi i gruppen bestämt tillsammans. Det är gruppens vilja före vår egen - vi är styrelsen och bolaget på samma gång.
Om regissören vill göra något specifikt, kan med andra ord ni andra i gruppen rösta ned det och "tvinga" honom regissera något annat?
- Oh ja, det finns inget rum för prestige. Sen har vi olika styrkor och det vet vi om - jag går liksom inte in och börjar föreslå grejer kring fotot, för det är inte en av mina styrkor. Men det är väldigt kul att göra det såhär, som ett kollektiv.
- "Bransch"-folket blir tokiga på att vi rör oss utanför mallen. I eftertexterna kommer vi exempelvis att skriva "Crazy Pictures" på alla de där "a-rollerna" jag nämnde tidigare. Regi: Crazy Pictures. Foto: Crazy Pictures. Klippning: Crazy Pictures... du fattar. Alla som är utanför vår grupp kommer vi såklart att skriva ut, men det känns väldigt "vi" att baka in våra egna roller i produktionen och bara kalla oss "Crazy Pictures" rakt igenom.
Foto: Wepix (för samtliga "bakom kulisserna"-bilder i artikeln, om inte annat anges).
Genom en rad kortfilmer har ni gjort er kända för att lyckas klämma in en hel del action och grymma specialeffekter. Något som även trailern inför "Den blomstertid nu kommer" verkar ta fasta på. Ni drog till och med igång er oerhört lyckade Kickstarter-kampanj, för att kunna göra lite snyggare specialeffekter. Hur känns det att ha de förväntningarna på sig?
- Vi har överträffat allt vi har gjort tidigare, tio gånger om... om vi har haft mycket effekter tidigare så är det här ännu värre. Det är däremot inte en film som utspelar sig i någon slags effekt-värld. Utan min dröm är snarare att folk kommer att undra var alla effekterna var, eftersom att det är så verkligt gjort.
Det har tidigare snackats om att det finns mer än 350 effekttagningar i filmen (första "Star Wars" har 360 tagningar, "Jurassic Park" 65 och "Matrix" 412). För den som inte har koll, kan du beskriva vad en effekttagning kan vara?
- Absolut! Nu är vi faktiskt uppe i en bit över 400 effekttagningar. En effekt kan vara allt från att vi vill byta ut hur himlen ser ut i en scen, att någon filmats framför en greenscreen eller till att spränga Rosenbad. Vi byggde exempelvis upp Rosenbad i miniatyr och sprängde den på riktigt - och förstorade sedan upp allt och lade till lite andra grejer med. Men Rosenbad-sprängningen räknas fortfarande bara som en av de där drygt 400 effekttagningarna.
Sen byggde ni väl även upp en kyrka så man kunde se den från insidan, efter att den har sprängts?
- Ja, bara det tog oss flera månader att göra. Vi byggde dels en sprängvänlig miniatyr av kyrkan, men också en i naturlig storlek så det gick att filma från insidan efteråt. Jag tror verkligen att förväntningarna på filmens specialeffekter, från de som följt oss sedan tidigare, kommer att infrias.
Några kyrkritningar jag hittade i studion, vid resterna av vad som en gång i tiden varit en hel kyrka i miniatyr. Foto: Jonatan Blomberg.
Med tanke på namnet på filmen så känns en premiär på midsommar helt perfekt. Inledningsvis hade ni däremot hoppats på en premiär under hösten 2017, vad har dragit ut på tiden?
- Det var egentligen flera saker, dels så känns det som du säger väldigt rätt att köra ut den på midsommar. Men sen, när beslutet väl togs, kände vi att vi gärna ville ha lite extra tid på oss med efterarbetet för att kunna släppa en så bra film som möjligt. Vi har ingen panik med att få ut filmen, så det här blev den bästa lösningen ur flera sätt att se på saken.
106 inspelningsdagar och massa fler i postproduktion - för att inte tala om åren som spenderades på att fila på manuset, efter det att idén till filmen kläcktes. Vad har varit svårast att förverkliga från er ursprungsidé?
- Oj, vilken svår fråga. Det har såklart varit svårt att lösa många specifika saker, som hur man lättast spelar in en bilkrock där en massa bilar ska flyga omkring. Hur man kan göra bilarna fjärrstyrda och så vidare. Men det är samtidigt väldigt konkreta problem att lösa. Det allra svåraste har nog snarare varit att få ihop allting, det har varit ett så sjukt stort projekt.
- Det är vår första långfilm, den första på hur länge som helst som har spelats in i Norrköping och vi är först ut med att göra en film i den här genren i Sverige. Dessutom med en ganska sparsam budget. Att få allt att gå ihop har helt klart varit den största utmaningen.
Om vi blickar framåt lite. Har ni redan nu några konkreta planer på framtida projekt?
- Ja, det har vi. Dels pratar vi om att göra fler filmer här i Sverige, men även filmer riktade direkt åt den amerikanska marknaden - eftersom den är lite större än vår. En ur gruppen är där nu för några möten faktiskt. Vi har för den delen inga planer på att flytta till L.A.. Om vi nu har åldrats 20 år, och fått en massa erfarenheter av att arbeta här, så vore det inte värt att kasta bort allt det och börja om från början igen.
Olle sitter och ordnar till det sista med ljuddesignen. Foto: Jonatan Blomberg.
Efter att jag fått ställa klart mina frågor och lämnat det konferensrum vi spenderat tiden för intervjun i, följer jag med in på Olles kontor där han ska fortsätta arbeta med att få till det perfekta ljudet i filmen. Rummet är varmt och utan fönster, men ändå känner jag där och då att jag hade kunnat sitta och titta över hans axel i flera timmar. Bara för att få vara nära drömmen.
Han berättar hur glada de är över att "Den blomstertid nu kommer", redan innan premiären, har sålts till mer än tio länder utanför Sverige (Tyskland, Kina, Sydkorea och Spanien för att nämna några) efter att den korta teasern släpptes innan jul. Med den nya trailern nu ute - hoppas jag att den siffran skjuter i höjden. För oss svenskar väntar bara filmens premiärdag på midsommar... så planera redan nu in ett biobesök mellan sillarna, nubbarna och jordgubbstårtan.
Är du peppad på att se Sverige under attack i "Den blomstertid nu kommer"? Kommentera gärna nedan!