Scott Franklin och Ari Handel har jobbat på de flesta av Darren Aronofskys filmer. De borde vara vana vid att hans filmskapande väcker starka, ibland obehagliga känslor. ”Mother!” är inget undantag - en dramathriller som utvecklas till en totalt oförutsägbar mardröm.
- Första gången jag läste den hade jag så många olika känslor, berättar Ari Handel när vi möter producentduon i New York.
- Första gången jag läste den hade jag så många olika känslor, berättar Ari Handel när vi möter producentduon i New York.
- Jag blev riktigt underhållen. Jag blev också ibland paff över vad som hände. Och i slutet finns ett litet ögonblick där något väldigt oväntat händer, och plötsligt såg jag filmen i ett helt annat ljus. Allt som finns med i den färdiga filmen fanns i originalmanuset. Från den inre terrorn till de desorienterande metaforerna, hela aspekten.
Kände ni aldrig att det blev för mörkt eller brutalt för publiken?
- Det handlar om att hitta den rätta balansen. Det finns en anledning till varför filmen går så långt som den gör. Den får folk att känna något. Det är viktigt att känna något. Det i sig är en del av underhållningen, men det är också ett sätt att få fram budskapet. Det handlar om att hitta en nivå och dra det tillräckligt långt men inte för långt, säger Ari Handel.
Kände ni aldrig att det blev för mörkt eller brutalt för publiken?
- Det handlar om att hitta den rätta balansen. Det finns en anledning till varför filmen går så långt som den gör. Den får folk att känna något. Det är viktigt att känna något. Det i sig är en del av underhållningen, men det är också ett sätt att få fram budskapet. Det handlar om att hitta en nivå och dra det tillräckligt långt men inte för långt, säger Ari Handel.
Säga vad man vill ”Mother!” - man måste ändå respektera att filmen är Aronofskys baby från början till slut. Varken producenterna eller Paramount ville lägga sig i, eller försöka göra den mer kommersiellt gångbar. Scott Franklin berättar:
- Jag tror inte vi hade några ändringar. Darren gav oss ett manus han skrev på fem dagar, det var 72 sidor långt, så det behövdes expanderas. Vi gav honom lite tankar och idéer. Men det var lika mycket upp till honom och skådespelarna att utforska historien under sina repetitioner.
- Vi hade turen att ha en studio som helhjärtat trodde på oss. Där fanns inte så många utmaningar. Den stora utmaningen låg i att leverera det som stod i manus, och mer därtill. Det var en trevlig process.
Ni har jobbat med Darren Aronofsky i många år. Hur har han utvecklats som filmskapare?
- Det handlar snarare om att han har växt som person. Vi började göra film ihop som barn. Han var en fenomenal filmskapare redan då. Förberedd, bestämd, noga, krävande. Inget har förändrats sedan vi startade i 20-årsåldern, men han har utvecklats som person och hans projekt är mycket mognare nu, berättar Scott Franklin.
- Jag tror inte vi hade några ändringar. Darren gav oss ett manus han skrev på fem dagar, det var 72 sidor långt, så det behövdes expanderas. Vi gav honom lite tankar och idéer. Men det var lika mycket upp till honom och skådespelarna att utforska historien under sina repetitioner.
- Vi hade turen att ha en studio som helhjärtat trodde på oss. Där fanns inte så många utmaningar. Den stora utmaningen låg i att leverera det som stod i manus, och mer därtill. Det var en trevlig process.
Ni har jobbat med Darren Aronofsky i många år. Hur har han utvecklats som filmskapare?
- Det handlar snarare om att han har växt som person. Vi började göra film ihop som barn. Han var en fenomenal filmskapare redan då. Förberedd, bestämd, noga, krävande. Inget har förändrats sedan vi startade i 20-årsåldern, men han har utvecklats som person och hans projekt är mycket mognare nu, berättar Scott Franklin.
Direkt efter världspremiären på Venedigs filmfestival för några veckor sen blev ”Mother!” höstens mest omtalade film. Ris och ros i pressen. Den amerikanska publiken satte bottenlåga betyget ”F” på CinemaScore, en tjänst som summerar biobesökarnas intryck efter premiärkvällen.
Den första svenska recensionen blev en sågning här på MovieZine. ”Detta är inte en bra film. Inte alls. Snarare är den både onödigt provokativ, pretentiös och dessutom väldigt jobbig att se på”, skrev Jonna Vanhatalo från Venedig.
Ari Handel kommenterar:
- Vi visste att filmen skulle bli polariserande. Vi vet att det är en extrem upplevelse. Vi ville att den skulle beröra folk, och det gör den utan tvekan.
- Alla som ser filmen får åka med på en resa. De får känna något starkt. Jag tror att en del folk kommer gilla vad de känner, de kommer njuta av filmen. En del kommer inte gilla vad de känner. Men det är odiskutabelt något väldigt starkt, och det var poängen. Att vi får sådana reaktioner betyder att filmen fungerar.
Den första svenska recensionen blev en sågning här på MovieZine. ”Detta är inte en bra film. Inte alls. Snarare är den både onödigt provokativ, pretentiös och dessutom väldigt jobbig att se på”, skrev Jonna Vanhatalo från Venedig.
Ari Handel kommenterar:
- Vi visste att filmen skulle bli polariserande. Vi vet att det är en extrem upplevelse. Vi ville att den skulle beröra folk, och det gör den utan tvekan.
- Alla som ser filmen får åka med på en resa. De får känna något starkt. Jag tror att en del folk kommer gilla vad de känner, de kommer njuta av filmen. En del kommer inte gilla vad de känner. Men det är odiskutabelt något väldigt starkt, och det var poängen. Att vi får sådana reaktioner betyder att filmen fungerar.
Förbered dig på en stark emotionell resa när ”Mother!” går upp på svenska biodukar till helgen.