Intervju

Skribent

Alexander Kardelo

28 november 2022 | 21:00

Skaparna bakom ”Feed” utlovar fler ”breda, svenska genrefilmer för popcornpubliken”

Rysaren "Feed" var bara startskottet för en ny svensk filmvision. Paolo Vacirca från Scandinavian Content Group ser både action och sci-fi i bolagets framtid.
Det svenska produktionsbolaget Scandinavian Content Group grundades 2019, efter en sammanslagning av The Broadcast Family, We And The Monkeys och Bright Pictures. Filmskaparen och producenten Paolo Vacirca kommer från det sistnämnda, och har genom åren arbetat på allt från "Lassemaja"-filmer till "Hypnotisören".
 
Nu är han aktuell som en av manusförfattarna och producenterna till "Feed", skräckfilmen som fortfarande lockar en stor publik även efter fyra veckor på bio. Det är Scandinavian Content Groups första långfilmssläpp, med förhoppningen om att det ska bli många fler.
 
I samarbete med Nordisk Film vill SCG bjuda publiken på mer av den breda "genrefilm" som vi i Sverige inte är så bortskämda med. Paolo Vacirca berättar för MovieZine om sina planer att utforska både sci-fi- och actionfacket.
 
Paolo Vacirca på galapremiären av "Feed".
 
Hur tog ni er an utmaningen att göra en svensk skräckfilm? Med tanke på att det inte görs så mycket i den genren - vilka hinder stötte ni på?
 
- Det finns alltid flera utmaningar. Det börjar med införsäljningen, till en tv-kanal eller distributör. Här handlar det om att personen på andra sidan ska förstå vad du har för intentioner. Tänk om de inte gillar skräck? Folk är generellt väldigt försiktiga när man kommer med något helt nytt. Då väljer de hellre en helt vanlig crime som kan konkurrera med Beck.
 
Ju ovanligare en genre är, desto svårare blir steget att vara den första som gör den, förklarar Paolo Vacirca. De skräckfilmer som har gjorts tenderar att luta över till arthouse-hållet:
 
- Ta ”Låt den rätte komma in” till exempel. Det är en annan genre - en amerikan skulle kalla det för en ”arthouse horror”. Det är inte samma sak som en Blumhouse-skräckis, som riktar sig till en ung, bred popcornpublik. Där är skillnaden mellan exempelvis ”Hereditary” och ”The Conjuring”. Båda kan vara väldigt bra men de riktar sig mot olika slags publik.
 
- Och Sverige har någonstans öppnat upp sig för den där finare, djupare skräcken. Men den kommersiella skräckfilmen är ännu ett ganska nytt fenomen.

Var det så idén till "Feed" kom till? Att "nu jävlar ska vi göra en riktig svensk skräckfilm?"
 
- Ja, faktiskt. Jag och Henry Stenberg, min medmförfattare, hade ett skräckmanus liggande. Vi började fundera - hur säljer man in en kommersiell, bred skräckfilm i Sverige?
 
Lösningen blev att kontakta Joakim Lundell, influencer och Youtube-profil, för att diskutera idén och målet med att nå ut brett.
 
- Joakim har god smak, och har också nått en bred publik. Han tyckte jättemycket om idén, och hade kommentarer och idéer som vi tog med oss. Vi skrev om manus, utvecklade vidare, och han älskade det! Det gav oss starkt självförtroende.
 
- Med det i bagaget gick jag till distributörer för att presentera ”Feed”. Jag sa att vi vill göra en bred film, vi vill nå inte bara skräckfantaster utan en ung publik som vill se popcornfilm. Tänk när ”Scream” kom på 90-talet. Och att vi vill göra det tillsammans med Joakim Lundell som varit med och utvecklat idén. När Nordisk Film kom ombord föll den första pusselbiten på plats.
 
Skådespelarna Joel Lützow och Sofia Kappel i bioaktuella "Feed".

I ett pressmeddelande nyligen berättade ni att ni ser fram emot att göra mer film ihop med Nordisk Film. Hur ser de planerna ut?
 
- Man vill gärna ha ett nära samarbete med en distributör, så att inte varje projekt börjar om från noll. Vi vill gärna fortsätta göra film med dem. Och när det gäller skräckfilm vill vi gärna fortsätta arbeta ihop med Joakim Lundell också.
 
- Vi vill göra genrefilm. Det var målet från början med Scandinavian Content Group - att underhålla en bred publik med högkvalitativa, kommersiella filmer. Vår hypotes är: att köpa IP:n, alltså varumärken, är såklart något som lugnar ner potentiella distributörer. Men vi menar att det är inte det enda sättet. Man kan bygga nya berättelser åt publiken. Allting vi gör är med publiken i fokus.

Men det är genrefilm ni siktar på framöver också? Hellre skräck än Beck?
 
- Inom raden för detta är vår ram genrefilm. Sen är ”genrefilm” ett tramsigt begrepp, det har blivit så i Sverige att normen är något annat. Och så fort man gör vad majoriteten av publiken vill se, då blir det "genre".
 
- Men ja, det kommer definitivt mer svenska skräckfilmer. Men det jag och SCG ser framför oss är också: kan man göra svensk action? Alltså en fet, stor actionfilm. Kan man göra det? Det tror jag. Kan man göra svensk sci-fi? Ja, det kanske man kan också. Vem vet, det kanske blir en fantasy i framtiden, något som vi aldrig tidigare skådat i Sverige.

Nu lyckas norrmännen väldigt bra på den fronten, med både katastroffilmer och troll de senaste tio åren. Hur kommer det sig?
 
- Du har rätt. Jag har en teori, och det är att det är en vanesak. Norrmännen som har väldigt mycket oljepengar har haft möjlighet att göra väldigt mycket film. De har kunnat bygga talent och en hel industri baserat på ett generöst bidragssystem. Samtidigt som de haft ambitionen att locka popcornpubliken.
 
- Under de senaste åren har de byggt en acceptans, att norsk film kan vara lika underhållande som amerikansk film.
 
Paolo Vacirca har även en hypotes när det gäller svensk dialog, som han tror kan bli mer "filmisk" om publiken tillåts vänja sig.
 
- Det finns de som alltid vill göra om svensk dialog. Att de ska prata så som människor pratar på riktigt. Det är för att vi är vana vid att film i Sverige är ”high brow”, indie och naturalistisk. Men bra dialog behöver inte vara så.
 
- Kollar man på ”Sagan om ringen” och någon ropar ”You shall not pass!”… hade du översatt det till svenska och ”Du skall icke passera!” så hade ingen köpt det - ännu! Men jag tror att vi kan jobba mot att ha en intressantare dialog, en dialog som är filmisk och inte naturalistisk, i svensk film också.
 
Som ett bra exempel nämner han den norska storfilmen "Kon-Tiki", där skådespelarna pratar som i en amerikansk film - "det är rappa, snygga repliker".
 
- Svaret på din fråga är vanesak. Vi kan sakta få in att bred, svensk skräckfilm kan göras, och sen kan man sakta komma in med att folk behöver inte prata som i en dokumentärfilm. Sen tror jag vi kommer få stora, kommersiella och episka filmer även i Sverige.
 

"Feed" går nu på bio, och kommer att så småningom släppas på streaming på C More.
| 28 november 2022 21:00 |