Intervju

Skribent

Erik Augustin Palm

16 juni 2013 | 21:01

Vince Vaughn i landet Google

I Google-hyllningen "The Internship" spelar "Wedding Crashers"-duon Vince Vaughn och Owen Wilson två avdankade försäljare på praktik hos IT-branschens ledstjärna. Vince Vaughn - som även ligger bakom originalidén och delar av manuset - säger sig ha velat förena en berättelse om nya chanser med en skildring av dagens hårda arbetsmarknad. MovieZines Erik Augustin Palm träffade honom på IT-jättens högkvarter Googleplex.

Solen gassar över gräsmattorna på 1600 Amphiteatre Parkway i nordkaliforniska Mountain View, strax utanför San Francisco. Ett gäng ungdomar spelar volleyboll, vissa svalkar sig med glass och några åker omkring på gulliga cyklar i primärfärger. Det är inte ett idylliskt studentboende, utan sökmotorgiganten Googles högkvarter Googleplex, utsedd till den bästa arbetsplatsen i USA. Och det är här, i gemytliga myskontorsbyggnader med minigolfbanor, restauranger med gratis gourmetmåltider, och den absoluta eliten inom IT-branschen, som Vince Vaughn och Owen Wilsons medelålders kompisduo hamnar i filmen "The Internship".

Sist som de körde grabbskämt tillsammans på film var 2005 i "Wedding Crashers", där de drack, åt och raggade sig igenom bröllop de inte var bjudna på. Även i "The Internship" är Vaughn och Wilson i alla fall inledningsvis malplacerade. Efter att de i ett lågkonjunkturens USA blir sparkade från sina jobb som kringresande klockförsäljare - en yrkeskategori totalt tillintetgjord av nätbutiker och smartphones - vänder de sina blickar mot den exploderande arbetsmarknaden i Silicon Valley. Genom att spela ut offerkortet lyckas de, naturligtvis helt osannolikt, övertala Google ge dem en betald praktik under sommaren. Väl på plats sticker de ut bland de andra extremt kompetenta och betydligt yngre praktikanterna och blir tvungna att bevisa att de kan bidra med något värdefullt trots att de är två okunniga föredettingar.

Jag tar mig in från hettan och leken till en av huvudbyggnaderna på Googleplex, där jag efter att i sann Google-anda ha blivit bjuden på en kaffe och en gratismacka, hamnar i ett av de många konferensrummen med transparenta väggar (arbetar man på Google väntas man tycka om att vara under konstant uppsikt). Snart svajar Vince Vaughn in i rummet, som med sina 1,96 cm slår mig aningen i längd. Sin vana trogen tycks den 43-årige charmören vara lätt obekväm med att bli intervjuad och börjar snurra frenetiskt i sin kontorsstol så fort han har satt sig. Kanske känner han sig extra granskad eftersom han utöver att spela en av de två huvudrollerna har kommit på idén och skrivit delar av manus. Så, varför en film om Google?

- Som man ofta gör när man arbetar fram en filmidé, tittade vi på vad som kännetecknar vår tid, vilket delvis är en dålig ekonomi och en tuff arbetsmarknad. Och som en kontrast mot många andra branscher, exploderar IT-branschen. Sen finns det något roligt med att ta människor från ett specifikt sammanhang och placera dem i en värld som är fullkomligt ny för dem, lite som när Dorothy hamnar i Oz. Våra karaktärer är två arbetslösa försäljare som ser Kalifornien som möjligheternas delstat, och Google som en ny typ av arbetsplats där man har roligt, vilket skiljer sig från hur arbetsplatser traditionellt brukar vara. Det blir lite som att gå in Oz för dem. Men Googleplex utgör egentligen bara kulissen för berättelsen.

Den som har sett "The Internship" vet att så inte är fallet - företagets identitet och logotyp står i allra högsta grad i centrum. Men Vaughn säger att hans ambition har varit en annan.

- I grund och botten handlar filmen om människor som vill ha en dröm att sträva efter, vilket här främst handlar om att hitta ett jobb, och att kunna känna sig värdefulla på nytt.

Hur ser du på att "The Internship" lätt kan ses som Google-reklam i långfilmsformat?

- Att göra filmer om olika typer av yrken är inget nytt. Men ingen har tidigare gjort en film om IT-branschen just på det här sättet, och använt den som en bakgrund till berättelsen.

En av de positiva aspekterna med Google är att man väldigt snabbt och lätt kan hitta information. Men vad tycker du om att Google som företag har en sådan makt och sitter på så mycket information om sina användare? Ser du någon risk med det?

- Själv lämnar jag inte ut någonting på nätet medvetet. Jag tycker att människor ska få bestämma själva hur mycket de vill exponera där. Det fria valet är oerhört viktigt. Gällande ny teknologi i allmänhet tror jag dock att det ofta först uppstår en viss skepsis, som att folk när kameran uppfanns var rädda för att bli fotograferade. Och jag som väldigt ofta har blivit fotograferad på offentliga platser och inte gillar det, tycker inte att man ska förbjuda det bara för den sakens skull. Med frihet kommer det alltid att finnas risker. Och att reglera teknologi för att få människor att bete sig på ett visst önskvärt sätt, är inte lösningen på problemet.

Hur var Google att samarbeta med? Var det många idéer de inte godkände?

- Framförallt så tycker jag att de hanterade bilden av sig själva med humor. Om man tittar på karaktärerna i filmen, även de anställda, så är de knappast perfekta. Och i början av filmen har alla praktikanterna olika problem som de tampas med. Det är väldigt mänskligt.

Men de ville inte ha med scenen där en självkörande Google-bil kraschar?

- Det stämmer, det var det enda de inte vill ha med. Det är en scen där våra karaktärer bråkar. Jag ropar "höger", Owen ropar "vänster", vilket vi fortsätter med tills bilen kraschar.

80-talsfilmen "Flashdance" är en återkommande referens i "The Internship". Varför?

- Det är en film som må handla om en dansös från en stålarbetarstad, men på en djupare nivå faktiskt är en liknande berättelse om någon som trots motgångarna strävar vidare.

En annan funktion hos de många 80-talsreferenser som Vaughns och Wilsons karaktärer är fulla av, är förstås också att visa hur passé de är bland en generation som kan allt om X-Men-filmerna och Harry Potter (som i verkligheten spelar de Google-anställda Quidditch, dock utan att kunna flyga som i originalversionen vid Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry). Men själv känner sig inte Vaughn gammal, eller stressad av yngre generationer.

- Nej jag har alltid känt mig väldigt ung, som att jag fortfarande är 18 år på ett plan. Det var nog därför som jag väntade så länge med att gifta mig. Jag är en kreativ person som inte känner mig främmande för nya fenomen. Men det problem vi tar upp i filmen är hur yngre människor lätt kan tycka att arbetslivet känns skrämmande, för de känner att konkurrensen är så hård, medan många äldre idag upplever att deras yrken har försvunnit. Och parallellt med det läser man om en 20-åring som har tjänat en miljard på att göra en ny iPhone-app.

Följ med bakom kulisserna:

"The Internship" har biopremiär den 22 juni.

| 16 juni 2013 21:01 |