Emperor 2013
Synopsis
Info
Sevärd historielektion
Var krig än utspelas så ska Hollywood vara först att filmatisera - självfallet med amerikanska skådespelare och engelskspråkig dialog. "Emperor" är åtminstone en amerikansk-japansk samproduktion så en del japanska repliker förekommer, även om precis alla översätts direkt av en tolk.
Huvudpersonen är, ifall någon tvekade, den amerikanska generalen Bonner Fellers (Matthew Fox), som efter den japanska kapitulationen i slutet av andra världskriget måste besluta ifall Japans kejsare Hirohito ska hängas som krigsförbrytare. I jakten på sanningen söker han även efter sin stora kärlek Aya, en japansk utbytesstudent han träffade i USA för flertal år sedan.
Egentligen är det inte så störande att fokus ligger på en jänkare trots att filmen skildrar en viktig tid i Japans historia. Man hyser stor respekt för både kulturen, språket och traditioner, och det är i den oundvikliga kulturkrocken som filmen odlar det största intresset. Det blir något av en repetitiv historielektion med många namn och personer att hålla reda på men aldrig direkt tråkigt.
Det stora problemet är bristen på en lockande protagonist. Fox är en inte usel men tämligen blek skådespelare som påminner en hel del om Luke Wilson med sin superhjältehaka och hundvalpsögon - en inte helt passande uppenbarelse för sammanhanget. Filmens andra affischnamn Tommy Lee Jones, som en maktsugen general, stjäl utan problem varje scen han är med i. Andra birollsinnehavare gör bra ifrån sig, även om Eriko Hatsune ("Norwegian Wood") som Aya förblir en stereotypiskt vacker, spröd hägring.
Kärlekshistorien är överhuvudtaget en rätt meningslös distraktion från vad filmen egentligen handlar om. Det har gjorts förr (exempelvis i Oliver Stones "Himmel och jord" där ironiskt nog Jones var romantikern i fråga) och några enstaka tillbakablickar lyckas inte vagga in oss i parets öde.
Det är en ur historiskt perspektiv intressant och lagom dramatisk krigsfilm där den laddade upplösningen utgör en vacker avslutning på filmen. Brittiske regissören Peter Webbers första film sedan den snabbt glömda "Hannibal Rising" (2007) är ett tillräckligt sevärt, litet drama vars kvalitéer gör att vi förlåter en blek hjälte och en klyschig kärlekshistoria.