Mademoiselle C 2013
Synopsis
Info
Borgarklassens omåttliga elegans
Amerikanska Vogues Anna Wintour blev studieobjekt i "The September Issue" och nu är det dags för parisiskan Carine Roitfeld - ovannämndas motpol - att få sin storhet bekräftad på det allra minst blygsamma sättet. Om Wintour beskrevs som djävulen av sina anställda har Roitfeld ett betydligt godare rykte. "Mademoiselle C" är din inbjudan till de exklusiva efterfesterna som man aldrig kommer att få närvara på och följer hennes avgång från posten som moderedaktör på Vogue Paris efter tio år samt arbetet inför lanseringen av en ny publikation döpt efter initialerna, CR.
Regissören Fabien Constants har tidigare dokumenterat modeindustrin för fransk television och motiven bakom filmen är rätt tydliga. Han vill tvätta bort industrins dåliga anseende och ta död på en del fördomar och jodå, visst lyckas han, för dokumentären är förvånansvärt inspirerande. Istället för att lyfta fram industrins ständigt omdiskuterade baksidor som spydigt folk, sjuka skönhetsideal som skapar ätstörningar är det den kreativa- och lustfyllda processen under fotosessioner och kameraklickande som får utrymme. Konstnärliga visioner kommer till liv. Det är en mycket smakfull kompott rent formmässigt vid sidan om alla glamourösa och spektakulära tillställningar - det märks att regissören förstår sig på den världen - men han skrapar bara på ytan vilket därför gör den lite till en dussinfilm. Någon gång måste diskokulan sluta blinka för att det ska kännas som annat än bara ett hemma hos-reportage eller ett otroligt lyxigt studiebesök med en väldigt välkomnande värdinna.
Det är däremot skönt att för en gångs skull se att en hårt arbetande affärskvinnas yrkesliv för en gångs skull inte ses som en stor uppoffring, att det inte står mellan att prioritera karriär eller familjeliv.
"Mademoiselle C" är en skapelseberättelse som väcker mindrevärdeskomplex och knackar på hos societeten där vi får insyn på haute couture-branschen; mingel mellan designers, modeller, fotografer och stylister. Karl Lagerfelt, Tom Ford, Donatella Versache och Diane von Fürstenberg syns på vimmelbilderna för att nämna några få. Men jag saknar något som bryter av all överdådig skönhet, för Askungens saga hade inte varit lika beundrad utan trasorna och de onda styvsystrarna i hemmet, eller hur?