Palm Springs 2020
Synopsis
Den bekymmersfria Niles och den ofrivilliga brudtärnan Sarah träffas av en slump på ett bröllop i Palm Springs. Men saker blir komplicerade när de inte lyckas fly från varken sig själva, stället eller varandra.
Info
Originaltitel
Palm Springs
Biopremiär
9 oktober 2020
DVD-premiär
8 februari 2021
Digitalpremiär
8 februari 2021
Språk
Engelska
Land
USA
Distributör
NonStop Entertainment
Åldersgräns
11 år
Längd
Existentiell resa med många skratt på vägen
"Palm Springs" är en härlig romcom med surrealistiska element och existentiella undertoner, som bjuder på många skratt. Max Barbakow lyckas väl med sin långfilmsdebut, där Andy Samberg och Cristin Milioti ar oemotståndligt charmiga i huvudrollerna.
"Palm Springs" börjar som en vanlig trivsam romcom när den snygge Nyles (Andy Samberg) vaknar upp i ett hotellrum och ser sin vackra flickvän Misty (Meredith Hagner) smörja in sina ben med kräm. Det leder till morgonsex, men det hela känns slentrianmässigt och oengagerat - någonting är skevt.
Det visar sig att paret är där för ett bröllop, som han nonchalant dyker upp till iklädd hawaiiskjorta och med en ölburk i handen. Snart följer en (härligt) välkoreograferad dans där Nyles tycks veta exakt vart samtliga bröllopsgäster befinner sig på dansgolvet, inklusive deras nästa danssteg, även om han bara har ögon för brudens vinpimplande syster Sarah (Cristin Milioti).
Det ena leder till det andra, som tar en överraskande vändning när det uppdagas att Nyles fastnat i en “Måndag hela veckan”-liknande existens. Han vaknar upp om och om igen, på samma hotellrum, under samma dag, till flickvännens beninsmörjning. Vad värre är, han råkar dra med sig Sarah in i loopen också, som dock inte lika passivt accepterar sitt nya öde.
Nyles har nämligen gett upp. När Sarah kommer in i loopen spenderar han dag(arna) i en bekymmersfri men meningslös tillvaro. Ingenting betyder någonting längre. Tiden är meningslös. Livet ar meningslöst. Han underhåller sig själv genom att chockera bröllopsgästerna med fyllescener, eller med att förföra olika personer. Det spelar ingen roll vad han gör eftersom han inte kan påverka sitt öde, inte ens genom att ta livet av sig, för han vaknar ända upp till samma dag igen.
Filmen får härigenom en filosofisk underton, för vad är ens existens värd egentligen utan medmänniskor att dela den med, och utan konsekvenser av ens handlingar? Medan Nyles vaknar upp med minnen av alla de erfarenheter han delat med bröllopsgästerna, minns de ingenting. Vad som först tycks vara en oändlig frihet, att kunna göra precis vad som helst, blir snart till det hårdaste fängelsestraff, utan någon pardon, att genomlevas i evigheters evighet.
Många världen runt kanske känner sig lite extra införstådda med hur meningslös en existens kan kännas med dagar som flyter ihop i en oändlig väntan, eftersom många levt på liknande satt nu i och med coronaviruset. Men det borde inte hindra någon från att se filmen, för den är långt ifrån tröstlös. “Palm Springs” är välgjord underhållning på högsta nivå! Här finns alla de bitar man vill se i en klassisk romcom, uppblandat med lite “Twilight Zone” och kryddat med en mörk, absurdistisk humor.
Filmen lyckas med konststycket att vara lättsam och tänkvärd på en och samma gång. Bitarna med loopen, och hur de fastnar i den, är kanske inte så välutvecklade varken manus- eller specialeffektsmässigt, eftersom den egentliga handlingen inte faller inom sci-fi-genren. Filmen är snarare en fundering över vår mänskliga tillvaro berättad med hjälp av härlig skruvad indie-humor. Öknen runt Palm Springs känns däremot väl uttänkt som visuell bakgrund då den understryker det enformiga, tidlösa, och opåverkbara i Andy och Sarahs existenser (eller icke-existenser beroende på hur man ser på saken), där de fastnat i en färgglad bubbla som inte ser ut att höra ihop med den karga omgivningen. Möjligtvis finns här kanske något litet frågetecken kring logiken i filmens slut om man ska vara riktigt petnoga…
Men filmen är alltigenom underhållande och hela skådespelarensemblen gör ett fint jobb i Max Barbakows regi. Charmige Andy Samberg är perfekt for den här typen av romantisk rollfigur med en dovare sida, och Cristin Milioti en njutning att se med sitt breda register. En härlig romcom och existentiell resa helt enkelt med flera skratt på vägen.
Det visar sig att paret är där för ett bröllop, som han nonchalant dyker upp till iklädd hawaiiskjorta och med en ölburk i handen. Snart följer en (härligt) välkoreograferad dans där Nyles tycks veta exakt vart samtliga bröllopsgäster befinner sig på dansgolvet, inklusive deras nästa danssteg, även om han bara har ögon för brudens vinpimplande syster Sarah (Cristin Milioti).
Det ena leder till det andra, som tar en överraskande vändning när det uppdagas att Nyles fastnat i en “Måndag hela veckan”-liknande existens. Han vaknar upp om och om igen, på samma hotellrum, under samma dag, till flickvännens beninsmörjning. Vad värre är, han råkar dra med sig Sarah in i loopen också, som dock inte lika passivt accepterar sitt nya öde.
Nyles har nämligen gett upp. När Sarah kommer in i loopen spenderar han dag(arna) i en bekymmersfri men meningslös tillvaro. Ingenting betyder någonting längre. Tiden är meningslös. Livet ar meningslöst. Han underhåller sig själv genom att chockera bröllopsgästerna med fyllescener, eller med att förföra olika personer. Det spelar ingen roll vad han gör eftersom han inte kan påverka sitt öde, inte ens genom att ta livet av sig, för han vaknar ända upp till samma dag igen.
Filmen får härigenom en filosofisk underton, för vad är ens existens värd egentligen utan medmänniskor att dela den med, och utan konsekvenser av ens handlingar? Medan Nyles vaknar upp med minnen av alla de erfarenheter han delat med bröllopsgästerna, minns de ingenting. Vad som först tycks vara en oändlig frihet, att kunna göra precis vad som helst, blir snart till det hårdaste fängelsestraff, utan någon pardon, att genomlevas i evigheters evighet.
Många världen runt kanske känner sig lite extra införstådda med hur meningslös en existens kan kännas med dagar som flyter ihop i en oändlig väntan, eftersom många levt på liknande satt nu i och med coronaviruset. Men det borde inte hindra någon från att se filmen, för den är långt ifrån tröstlös. “Palm Springs” är välgjord underhållning på högsta nivå! Här finns alla de bitar man vill se i en klassisk romcom, uppblandat med lite “Twilight Zone” och kryddat med en mörk, absurdistisk humor.
Filmen lyckas med konststycket att vara lättsam och tänkvärd på en och samma gång. Bitarna med loopen, och hur de fastnar i den, är kanske inte så välutvecklade varken manus- eller specialeffektsmässigt, eftersom den egentliga handlingen inte faller inom sci-fi-genren. Filmen är snarare en fundering över vår mänskliga tillvaro berättad med hjälp av härlig skruvad indie-humor. Öknen runt Palm Springs känns däremot väl uttänkt som visuell bakgrund då den understryker det enformiga, tidlösa, och opåverkbara i Andy och Sarahs existenser (eller icke-existenser beroende på hur man ser på saken), där de fastnat i en färgglad bubbla som inte ser ut att höra ihop med den karga omgivningen. Möjligtvis finns här kanske något litet frågetecken kring logiken i filmens slut om man ska vara riktigt petnoga…
Men filmen är alltigenom underhållande och hela skådespelarensemblen gör ett fint jobb i Max Barbakows regi. Charmige Andy Samberg är perfekt for den här typen av romantisk rollfigur med en dovare sida, och Cristin Milioti en njutning att se med sitt breda register. En härlig romcom och existentiell resa helt enkelt med flera skratt på vägen.
Skriv din recension
Användarrecensioner (3)
Samberg och Milioti är oerhört charmerande och de strålar ihop. Milioti är en lite av personlig favorit och Andy Samberg visar att han är mer än en rolig snubbe och briljerar i de mer seriösa partierna. Det lite gjorda tidsloopskonceptet ägnas inte för mycket tid åt men det man gör lyckas faktiskt vara lite nyskapande i genren och man driver till och med lite med tidigare filmer som ex Groundhog Day.
Jag tycker den här lite mer logiska och existensiella approachen fungerar väldigt väl och upprepningarna blir aldrig tråkiga, moralen aldrig tveksam. Jag önskar filmen Passengers hade haft dessa manusförfattare. 3/5... se den!