Vinterviken 1996
Synopsis
15-årige John-John bor med sin mamma, sin aggressive styvfar och syster i en tråkig Stockholmsförort. En dag räddar han en flicka från att drunkna. Flickans familj bjuder hem honom som tack och det visar sig att de bor i en miljonärsvilla med pool och Miro-tavlor. Men det som John-John faller för mest är familjens äldsta dotter Elisabeth ... En klassisk ungdomsfilm om omöjlig kärlek, uppväxt och mognad.
Info
Originaltitel
Vinterviken
Biopremiär
26 januari 1996
Språk
Svenska
Land
Sverige
Åldersgräns
11 år
Längd
Svensk kultfilm om förbjuden kärlek
Filmer om omaka kärlekspar är knappast en nymodighet, men historien om missgynnade John-John och priviligierade Elisabeth blev på 90-talet en braksuccé. Svenska klassikern ”Vinterviken” är idag både daterad – men samtidigt, tyvärr, ändå aktuell.
På en av sommarens sista dagar möter vi unga John-John (David Tainton), som starkt längtar efter ett bättre liv – bort ifrån mammans trånga lägenhet och bort från sin våldsamma styvpappa. Idag är ännu en dag många dagar av kringdrivande tristess, något som leder John-John och hans bästa vän Sluggo till att stjäla kajaker och från vattnet kunna spana in i de mer priviligierade områdena. När en flicka håller på att drunkna tvekar John-John inte en sekund på att rädda henne, och ställer däremd den rika familjen i evig tacksamhet.
I den välbärgade familjen återfinns även storasyster Elisabeth (Lina Englund), och när blickarna möter John-Johns är det som att deras olikheter sedan länge blivit bortsuddade. Men John-John dras allt djupare ner i kriminalitet, något som Elisabeths pappa Frank (Peter Haber) känner av och sätter sig på tvären emot parets unga kärlek. Frågan är om deras kärlek kan övervinna alla hinder, eller om klyftorna helt enkelt är för djupa.
Filmen, som är baserad på Mats Wahls bok med samma namn, kom redan 1993 och gick i linje med dåtidens samhällsutveckling. 1990-talet var kantat av kreativa nytankar om just förortsklyftor, bland annat genom framfarten av svensk hiphopskultur med samhällskritiska The Latin Kings i spetsen. ”Vinterviken”s tematik med de hårda kontrasterna mellan de som hade allt, och de som inte hade någonting, var därmed högaktuell och det blev som upplagt att ta det politiska även in på bioduken.
Filmen ”Vinterviken” som nu är 25 år gammal, slog sig vid premiären 1996 ner som en bomb bland den unga publiken. Populariteten slog i taket och som över en natt blev David Tainton och Lina Englund tonåriga superstjärnor. Förbjuden kärlek var knappast ett nytt påfund i filmvärlden, men på ett så pass aktuellt och verklighetstroget sätt var det få svenskar som hade fått se i sin närhet.
Kemin mellan John-John och Elisabeth är trevande, nyfiken, och kan säkert kännas igen i många ungdomskärlekar. Ingen av dem har något vidare konsekvenstänk, och speciellt John-Johns sårbarhet och inre konflikt får ta sin välförtjänta plats. Kontrasten mellan över- och underklass är markant, och ingen av dem framställs faktiskt i någon perfekt dager. Förutom den uppenbara skildringen klassklyftor sinsemellan ställs även de interna familjekonflikterna på spel, bland annat genom Kjell Bergqvists otäcka styvpappa Rolf.
På många sätt fungerar inte ”Vinterviken” helt rumsrent idag. Vissa är lite ovana med vår tids ögon mätta – det är till exempel otroligt mycket topless-scener – medan vissa saker har helt enkelt numera en starkare nolltolerans emot, såsom skällsord och sexuella övergrepp.
Tyvärr är likväl fördomarna kring hudfärg och klass ännu vid liv på även idag på 2010-talet. Inom kort kommer en ny, 2021-års-modell av ”Vinterviken”. Samma historia – men som ändå säkert, medvetet, har uppdaterats i sina kanter.
I den välbärgade familjen återfinns även storasyster Elisabeth (Lina Englund), och när blickarna möter John-Johns är det som att deras olikheter sedan länge blivit bortsuddade. Men John-John dras allt djupare ner i kriminalitet, något som Elisabeths pappa Frank (Peter Haber) känner av och sätter sig på tvären emot parets unga kärlek. Frågan är om deras kärlek kan övervinna alla hinder, eller om klyftorna helt enkelt är för djupa.
Filmen, som är baserad på Mats Wahls bok med samma namn, kom redan 1993 och gick i linje med dåtidens samhällsutveckling. 1990-talet var kantat av kreativa nytankar om just förortsklyftor, bland annat genom framfarten av svensk hiphopskultur med samhällskritiska The Latin Kings i spetsen. ”Vinterviken”s tematik med de hårda kontrasterna mellan de som hade allt, och de som inte hade någonting, var därmed högaktuell och det blev som upplagt att ta det politiska även in på bioduken.
Filmen ”Vinterviken” som nu är 25 år gammal, slog sig vid premiären 1996 ner som en bomb bland den unga publiken. Populariteten slog i taket och som över en natt blev David Tainton och Lina Englund tonåriga superstjärnor. Förbjuden kärlek var knappast ett nytt påfund i filmvärlden, men på ett så pass aktuellt och verklighetstroget sätt var det få svenskar som hade fått se i sin närhet.
Kemin mellan John-John och Elisabeth är trevande, nyfiken, och kan säkert kännas igen i många ungdomskärlekar. Ingen av dem har något vidare konsekvenstänk, och speciellt John-Johns sårbarhet och inre konflikt får ta sin välförtjänta plats. Kontrasten mellan över- och underklass är markant, och ingen av dem framställs faktiskt i någon perfekt dager. Förutom den uppenbara skildringen klassklyftor sinsemellan ställs även de interna familjekonflikterna på spel, bland annat genom Kjell Bergqvists otäcka styvpappa Rolf.
På många sätt fungerar inte ”Vinterviken” helt rumsrent idag. Vissa är lite ovana med vår tids ögon mätta – det är till exempel otroligt mycket topless-scener – medan vissa saker har helt enkelt numera en starkare nolltolerans emot, såsom skällsord och sexuella övergrepp.
Tyvärr är likväl fördomarna kring hudfärg och klass ännu vid liv på även idag på 2010-talet. Inom kort kommer en ny, 2021-års-modell av ”Vinterviken”. Samma historia – men som ändå säkert, medvetet, har uppdaterats i sina kanter.
Läs mer om
Charlotte Brange
Skriv din recension
Användarrecensioner
Det finns inga användarrecensioner ännu. Bli först med att recensera Vinterviken
Andra kritiker
Det finns inga andra kritiker ännu