(De två sista på listan har visserligen inte haft premiär ännu, men med tanke på vilken franchise de tillhör tror vi nog att de kommer att klara sig hyfsat.)
Richard Thorpe och Judy Garland under inspelningen av "Trollkarlen från Oz".
Trollkarlen från Oz (1939)
Fem olika regissörer var involverade i denna omtyckta klassiker, med Judy Garland i huvudrollen som flickan Dorothy som rymmer hemifrån och hamnar i ett färgsprakande äventyr. När den första, Norman Taurog, fick ett annat filmuppdrag ersattes han av Richard Thorpe. Men efter bara några veckors inspelning bedömde filmbolaget att Thorpe inte hade någon förståelse för hur man filmar en storslagen saga. Han sparkades och George Cukor, som då hade påbörjat arbetet med ”Borta med vinden”, fick hoppa in tillfälligt och stakade ut en kreativ riktning för filmen. Efter några veckor lämnade Cukor över stafettpinnen till Victor Fleming, som rodde i land projektet. Nästan. Även King Vidor hann göra ett okrediterat inhopp som regissör för ”Trollkarlen från Oz”. Han spelade in Kansas-scenerna, efter att också Fleming hade blivit upptagen med ”Borta med vinden”.
Victor Fleming tar över som regissör för "Borta med vinden".
Borta med vinden (1939)
George Cukor hade arbetat med förproduktionen av ”Borta med vinden” i två år när han efter bara några veckors inspelning blev osams med producenten David O. Selznick. De hade svårt att komma överens kring själva berättelsen och det sinkade inspelningstempot fick till slut Selznick att helt avlägsna Cukor från jätteprojektet. Victor Fleming kallades in och arbetet flöt på i raskt tempo tills Fleming en dag fick ett sammanbrott – enligt läkarna till följd av psykisk och fysisk utmattning. Medan han vilade upp sig gjorde Sam Wood ett okrediterat regissörsinhopp. ”Borta med vinden” nominerades till 13 oscars och vann 8.
Stanley Kubrick och Kirk Douglas under inspelningen av "Spartacus".
Spartacus (1960)
Efter att Kirk Douglas hade förlorat rollen ”Ben-Hur” till Charlton Heston köpte han filmrättigheterna till romanen ”Spartacus” och anlitade den svartlistade Dalton Trumbo för att skriva manus. Som regissör ville Douglas först ha David Lean, men fick nobben. Istället vände han sig till Anthony Mann, som tidigare hade gjort westernfilmer som Douglas tyckte om. Men efter bara en vecka av filmande ångrade Douglas sig. Han trodde inte längre att Mann skulle klara av att göra en storfilm som denna. (Mann motbevisade honom året därpå med ”El Cid”.) Mann ersattes av Stanley Kubrick, som Douglas tidigare hade arbetat med i ”Ärans väg” (1957). Under starkt inflytande från Douglas regisserade Kubrick ”Spartacus”, som blev Universal Studios mest inkomstbringande film dittills och belönades med fyra oscars.
Mer om hur "Apocalypse Now" gjordes kan man få veta i dokumentären "Heart of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse" från 1991.
Apocalypse Now (1979)
En av tidernas mest ambitiösa krigsfilmer kunde blivit en svart komedi istället. John Milius, som skrivit manuset som till en början hette ”The Psychedelic Soldier”, arbetade under många år sida vid sida med George Lucas för att visualisera sin story – trots att manuset beställts av Francis Ford Coppola. Lucas plan var att spela in filmen i dokumentär stil på plats i Vietnam under det tidiga 70-talet, då kriget fortfarande rasade där. Säkerhetsbekymmer stoppade – inte helt oväntat – den planen. Och medan George Lucas som bekant gick vidare till att göra ”Star Wars” var det ju till slut ändå Coppola som regisserade ”Apocalypse Now”, som vann Guldpalmen i Cannes.
"Råttatouille"-regissören Brad Bird med filmens huvudkaraktär Remy.
Råttatouille (2007)
Jan Pivanka, som då hade regisserat kortfilmen ”Geris spel” (1997) pitchade idén till ”Råttatouille” redan 2000. Han hade arbetat med projektet i fem år när Pixar kom fram till att de inte trodde på riktningen han förde det i. 2005 ersatte Brad Bird Pivanka som huvudregissör. Han hade tidigare gjort ”Superhjältarna” (2004). Bird skrev om manuset och under 18 månader skulpterade han fram en av Pixars mest kritikerrosade filmer.
Brad Pitt och Jonah Hill i "Moneyball".
Moneyball (2011)
I flera år jobbade Brad Pitt och Steven Soderbergh tillsammans för att göra den här filmen av den verkliga berättelsen om Oakland A:s manager Billy Beane. Innan inspelningarna skulle dra igång presenterade Soderbergh en ny vision för filmbolaget: Han ville att ”Moneyball” skulle ha en dokumentär känsla och ha inslag av riktiga intervjuer. Sony var inte imponerade, och stängde ner projektet. Brad Pitt fick på egen hand försöka driva det vidare. Aaron Sorkin kallades in för att renovera om i manus, och det var han som tog kontakt med ”Capote”-regissören Bennet Miller. Den färdiga filmen nominerades till 6 oscars och fick en 94-procentig approval rate på sajten Rotten tomatoes.
Peter Jackson på inspelningen av "Hobbit".
Hobbit (2012)
Tanken var från början att JRR Tolkiens ”Hobbit”-berättelse skulle filmatiseras i två delar. Filmerna skulle regisseras av Guillermo Del Toro, som just nu har framgångar med ”The Shape of Water”. Han arbetade tillsammans med Peter Jackson och andra manusförfattare och producenter för att göra en visuell tolkning av sagan. Men 2010 hoppade Del Toro av projektet, påstått missnöjd med en rad förseningar. Till slut blev det upp till Jackson igen: Mannen bakom ”Sagan om ringen”-trilogin fick regissera tre nya Tolkien-filmer.
Peyton Reed fick ta över som regissör till "Ant-Man".
Ant-Man (2015)
Paul Rudd-ledda superhjältefilmen ”Ant-Man” började utvecklas våren 2006, då Edgar Wright anlitades för att regissera och skriva manus tillsammans med Joe Cornish. Förproduktionsarbetet började inte förrän 2013, eftersom Wright först var tvungen att avsluta arbetet med ”The World's End” - som hade premiär samma år. I maj 2014 hoppade Wright av projektet, efter ”kreativa meningsskiljaktigheter”. ”Jag tror att det mest diplomatiska svaret är att jag ville göra en Marvel-film, men jag tror inte att de ville göra en Edgar Wright-film”, förklarade han i en intervju med Variety 2017. När filmen var färdig krediterades han för manus och story, medan Peyton Reed stod listad som regissör.
Ron Howard regisserar "Star Wars"-spinoffen om Han Solo.
Solo: A Star Wars Story (2018)
I juni i fjol sparkades Phil Lord och Chris Miller från nästkommande ”Star Wars”-spinoff – med premiär 23 maj i år. Filmmakarduon, som tidigare gjort ”21 Jump Street” (2012) och ”Lego-filmen” (2014), hade genomlidit ”månader av konflikt” innan Lucasfilms Kathleen Kennedy gick ut och förklarade: ”Det har blivit tydligt att vi har olika kreativa visioner för den här filmen, och vi har beslutat att gå skilda vägar.” Efter några dagar stod det klart att Ron Howard går in i deras ställe.
"Star Wars: Episode IX" väntas ha premiär 20 december 2019.
Star Wars: Episode IX (2019)
Tre månader efter att Phil Lord och Chris Miller fått sparken gjorde Lucasfilm sig av med ännu en ”Star Wars”-regissör. Colin Trevorrow – som regisserat kassasuccén ”Jurassic World” – fick gå från projektet ”Star Wars: Episode IX” efter att han beskrivits som ”svår” och ”ohanterlig”. Några dagar senare fick vi veta att J.J. Abrams, som regisserade den första ”Star Wars”-rebooten ”The Force Awakens” (2015), ersätter Trevorrow.