Skribent

MovieZine

6 maj 2024 | 15:15

3 miljoner streamingkonton delas i Norden: "Ett växande problem"

Sharing is caring? Inte längre. Nu väntas hårdare tag från streamingaktörer som vill omvandla delare till betalande kunder, skriver Mediavision.
Delar du ditt Netflix-lösenord med syskon, eller lånar kanske kompisens Viaplay? Då är du inte ensam. 3 miljoner så kallade SVOD-abonnemang delas i Norden.
 
Lösenordsdelning för betalda streamingtjänster har blivit ett växande problem i takt med att marknaden mognat, rapporterar MediaVision. Trots att flera tjänster satsar på att stoppa delning av lösenord. Enkelt uttryckt vill de få betalt för alla användare som konsumerar innehåll på deras plattform, och omvandla delare till betalande kunder.
 
Vissa tjänster har redan tillämpat en hårdare strategi, och många tjänster planerar att införa striktare regler inom kort. Hittills har resultatet varit en minskning på 10 procent av delade abonnemang sedan våren 2023.
 
Potentialen är det som lockar. En konvertering av alla delade abonnemang skulle (teoretiskt sett) innebära en tillväxt på tre miljoner nya betalande abonnemang i Norden - eller nya intäkter på runt 200–300 miljoner euro.
 
Men resultatet kan såklart ifrågasättas. Många hushåll skulle troligen välja att inte prenumerera om de tvingas betala för ett helt abonnemang, eller välja ett annat billigare alternativ med reklam.
 
- Vi kan förvänta oss ytterligare ansträngningar från branschen för att bekämpa lösenordsdelning, kommenterar Fredrik Liljeqvist, senior analytiker på Mediavision.
 
- Strängare regler kommer sannolikt att hjälpa till att driva tillväxten för betald streaming, även om ökningen troligen inte når tre miljoner nya fullständiga abonnemang. Utfallet är osäkert, eftersom även lägre prissatta paket med reklam kommer att spela in. Vi kan se att hybridpaket med både konsumentbetalning och reklam börjar hitta en bredare publik här i Norden.
 
- För många hushåll kan detta vara ett sätt att gå från att låna, till att bli en betalande prenumerant, men det kan också innebära att dagens fullständiga prenumeranter väljer ett billigare alternativ.
 
I dagsläget har tjänster som Disney+, TV4 Play+ och SkyShowtime redan infört billigare abonnemang med reklam. På gång till Sverige är också Max som lanseras den 21 maj med tre olika prispaket att välja bland.
| 6 maj 2024 15:15 |