Det är inte som att det aldrig har hänt förut, men året 2018 markerar ändå ett tydligt skifte i tv-branschen. En nedlagd tv-serie behöver inte förbli nedlagd om fansen blir tillräckligt högljudda. Vilket givetvis är en god nyhet om du råkar följa en någorlunda populär tv-serie!
Men hur kommer det sig då att en "populär" tv-serie läggs ned i första taget? Bland de fem exempel jag tänker lyfta fram från i år är det framför allt en sak som är gemensamt för dem alla. Det är en tv-kanal som tjänar sina pengar via reklamintäkter som har lagt ned serien, för att i mer än hälften av fallen räddas av en streamingtjänst.
Kruxet med kanaler som får in sina pengar via reklamintäkter är om kanalen själv inte äger rättigheterna till serien, utan att den har skapats av något annat produktionsbolag och sedan köpts in till kanalen. Det betyder att om en tv-serie bara är "lite populär", måste kanalen dela den möjliga vinsten med produktionsbolaget som äger serien. Om kanalen tror sig kunna tjäna mer pengar genom att själva producera en egen serie, som till och med lockar färre tittare, kan de ändå tjäna mer än vad de kunde med vår nu nedlagda favorit.
In träder våra räddare i nöden, streamingtjänsterna i stil med Netflix och Amazon Prime. Företag som tjänar sina pengar på att folk väljer att prenumerera hos dem, men framför allt genom att se till att folk inte slutar att prenumerera hos dem. Vilket är varför en halvpopulär serie ändå kan visa sig bli oerhört viktig för en streamingtjänst.
"Brooklyn Nine-Nine"
Nedlagd av Fox för att kort därefter återuppstå hos NBC. Robert Greenblatt, ordförande vid NBC Entertainment, förklarade själv vad som låg bakom kanalens beslut.
- Ända sedan vi sålde den här serien till Fox har jag ångrat att vi lät den komma undan, det är verkligen på tiden att den kommer tillbaka till sitt rättmätiga hem. Mike Schur, Dan Groor och Andy Samberg växte upp hos NBC och vi är alla glada över att en av de smartaste, roligaste och bästa komedierna på väldigt länge kommer att ta en plats bland våra komediserier.
"The Expanse"
Nedlagd av Syfy för att sedan återuppstå hos Amazon Prime. Amazon satt redan på "andrahands"-rättigheterna i USA och Kanada, vilket gjort att de tidigare säsongerna av serien redan låg på streamingtjänsten. Det gjorde att seriens många fans snabbt mobiliserade sina styrkor med Amazon Prime i sikte.
Efter att ha samlat ihop drygt 130 000 namnunderskrifter, hyrt ett flygplan med en banderoll "Rädda The Expanse" bakom - som flög över Amazons huvudkontor, och faktumet att miljardären (och Amazon-ägaren) Bezos själv var en av seriens många fans, kunde fansen slutligen andas ut.
"Lucifer"
Nedlagd av Fox för att sedan återuppstå hos Netflix. Även här var det många som blev chockade, inte minst sagt skådespelarna själva som var på ett event i Italien där de blev hyllade för sin serie. Tack vare att Netflix satt på de globala rättigheterna hade serien nämligen blivit en hit utanför USA, men uppenbarligen inte tillräckligt lyckad på den reklamfinanserade kanalen Fox i USA.
Det dröjde däremot en dryg månad innan Netflix slutligen valde att rädda "Lucifer", inte förrän det ryktades att Amazon Prime hade börjat förhandla om att rädda ännu en serie (efter "The Expanse") lade Netflix en beställning på den fjärde "Lucifer"-säsongen.
"Designated Survivor"
Nedlagd av ABC för att sedan räddas av Netflix. Även här satt Netflix på de globala rättigheterna, vilket gjorde att seriens fans snabbt började bearbeta streamingtjätten. Det dröjde däremot drygt tre månader innan Netflix faktiskt valde att rädda serien med en tredje säsong.
Anledningen till att räddningen satt så långt in tror ha haft att göra med att serien redan innan sin nedläggning hade problem med att behålla sina showrunners. Det återstår därför att se om den som styr skutan av den kommande "Designated Survivor"-säsongen, kommer att stanna kvar längre än sina föregångare.
"Timeless"
Nedlagd av NBC för att sedan räddas av NBC... två gånger om. "Timeless" är ett litet specialcase, serien har nämligen lagts ned både efter sin första och andra säsong av NBC - för att sedan, efter fansens klagomål, ändra sig och rädda serien.
NBC tycker nämligen, precis som fansen, väldigt mycket om "Timeless". Problemet är bara att serien inte riktigt har slagit igenom så stort som de hade hoppats - plus att det här är en serie som NBC själva inte äger. De måste splitta sin vinst med Sony, som producerar serien, vilket gör att de kan tjäna mer pengar på andra serier istället.
MEN. Som ett tecken på att fansens känslor ändå överensstämmer med NBC:s egna, valde de att ge seriens skapare två sista avsnitt till att knyta ihop den gigantiska cliffhangern som annars hade fått avsluta serien - som nu alltså, trots allt, är helt nedlagd igen. De två sista avsnitten sändes förra veckan och finns nu att ta del av hos Viaplay här i Sverige.
Vilka räddade tv-serier från 2018 är du mest glad över att ha fått fler säsonger av - och vilka ännu nedlagda serier hoppas du fortfarande ska räddas? Kommentera gärna nedan!