Sex. Våld. Politik. Rasism. Ibland krävs det lite av något för att göra folk upprörda. Ända sedan långfilmens debut har filmers innehåll skakat om folkmassor till den grad att både publik, kritiker och även auktoriteter begärt förbud och bojkott. MovieZine listar några av de filmer som chockat världen mest.
Nationens födelse (1915)
Den klassiska filmen innebar långfilmens genomslag och var även nyskapande för själva filmskapandet. Men samtidigt bidrog till den Ku Klux Klans comeback i USA då den skildrade de vitklädda rasisterna som hjältar i en historia där de svarta blir onda och kriminella när slaveriet upphör (flera svarta spelades dessutom av vita i smink). Premiären följdes av upplopp, den totalförbjöds i flera städer, inklusive Los Angeles och Chicago, och medborgarrättsrörelsen The National Association for the Advancement of Colored People försökte få filmen bannlyst och censurerad. När den hade nypremiär i New Jersey på 1930-talet skrev över 600 människor på en protestlista för att få delar borttagna.
Freaks (1932)
Regissören Tod Browning var glödhet i Hollywood efter ”Dracula” med Bela Lugosi men den här kultrysaren chockade folk så pass att hans karriär praktiskt taget dog när den släpptes. I filmen skildras en cirkus missfoster som de sympatiska medan två ”normala” människor är skurkarna. Browning använde människor med riktiga deformationer för titelrollerna vilket resulterade i sådan kritik att studion tvingades att klippa bort en hel halvtimme, material som anses vara förlorat för alltid. I England totalförbjöds den i 30 år medan den i Sverige aldrig visats på bio alls. Det dröjde till 1960-talet innan den återupptäcktes och fick sin välförtjänade kultstatus.
A Clockwork Orange (1971)
Stanley Kubrick ansåg att hans film om en psykopats besatthet av ultravåld och Beethoven var den bästa han gjort. Men våldsamheterna orsakade moralpanik och regissören mottog dödshot. Den inspirerade även till två ökända brott, en våldtäkt (till låten ”Singin in the Rain”) och en brutal misshandel av en 16-åring klädd i Malcolm McDowells berömda utstyrsel. Kritiken och all negativ publicitet fick Kubrick att själv förbjuda filmen i England till sin död – och mycket riktigt, den släpptes inte förrän 2000 när regissören avlidit.
Salò, eller Sodoms 120 dagar (1975)
Syftet med det italienska dramat var att skildra maktens korrumperade effekter – men vad folk fokuserade mest på var förnedringen (inklusive tvångsmatning av avföring), våldtäkterna (på minderåriga slavar) och det brutala våldet. British Board of Film Classification tillät filmen att spelas på utvalda filmklubbar men när en visning orsakade en folkstorm så klippte man bort flera minuter. I Västtyskland konfikserades den vid premiären för att bannlysas på grund av pornografiskt innehåll och våldshyllande budskap. När TV-kanalen Sky TV försökte visa den flera år senare fick de nej av BBFC som ansåg att den aldrig borde visas på TV.
Cannibal Holocaust (1980)
Ännu en italiensk, omtalad kannibalfilm som uppfann begreppet ”found footage” (nästan 20 år innan ”Blair Witch Project” populariserade det). Våldet var så verklighetstroget (vissa delar, som när djur dödas och styckas, var verkliga) att italienska myndigheter beslagtog filmen och arresterade regissören Ruggero Deodato. För att uppehålla illusionen att filmen var på riktigt så hade skådespelarna instruerats att undvika media, vilket resulterade i att man trodde att de var försvunna och när Deodato riskerade livstids fängelse fick han presentera ensemblen samt visa hur effekterna gjorts. Han fick ändå fyra månader i fängelse för brott mot djurskyddslagen och filmen totalförbjöds i Italien i tre år innan Deodato lyckades släppa en censurerad version.
Kids (1995)
Larry Clarks hyllade men omtalade debut skildrade minderåriga tonåringar på ett helt nyskapande, oromantiserat sätt – de hade sex (inte alltid ömsesidigt), stal, festade och knarkade. Många kritiker jämförde den med barnporr och sexuella scener gav filmen den ökända åldergränsen NC-17 (tillåten från 17 år och uppåt, oavsett vuxet sällskap) vilket tvingade distributören Miramax att skapa ett avsides independentbolag. I England fördömde många filmen och brittiska censuren krävde klipp.
Borat (2006)
Mockumentärkomedin om den kazakstanske reportern hyllades av kritiker, älskades av publiken, gav Sacha Baron Cohen en rejäl karriärskjuts och Oscarnominerades. Ändå pågick kontroversen kring filmen i upp till två år efter filmens premiär. Flera medverkande (ovetandes om filmens syfte) stämde filmskaparna, arabländerna bannlyste filmen och ryska regeringen uppmanade biografer att inte visa den. Kazakstans egen regering fördömde filmen och anlitade till och med två PR-firmor för att skriva en fyra sidor lång förnekelse av Borats uttalanden i New York Times. European Center for Antiziganism Research, som arbetar med att bekämpa fördomar mot romer och sinter, anklagade filmen för att förtala och uppmana till våld mot den etniska folkgruppen. För att nämna några reaktioner…
The Human Centipede (2009)
Redan när trailern släpptes och folk fick nys om den nya rysaren om en galen doktor som syr ihop folk mun till anus så kallades den för en av världens äckligaste filmer. Folk lämnade testvisningen i ren avsky, i England förbjöds den helt att både säljas eller visas, och kända filmkritikern Roger Ebert vägrade att ge filmen något betyg alls. Och då var detta inget i jämförelse med den betydligt mer grafiska uppföljaren där det bjöds på allt från avföring genom hophäftade munnar till ihjältrampade foster. Tvåan förbjöds i flera länder och USA-premiären tillhandahöll både spypåsar och ambulans (en biobesökare blev så pass fysiskt illamående att hon fick tas om hand av vårdare).
A Serbian Film (2010)
Thrillern, som visades på Stockholm Filmfestival, var enligt regissören Srdjan Spasojevic en ”dagbok av det ofredande vi utstår från Serbiens regering”. Filmen, om en före detta porrskådis som värvas till en lömsk filmproduktion, innehöll också scener som våldtäkten på ett nyfött barn och mord genom penispenetrering i ögat. Det sexuella våldet liknade inget som setts på film tidigare och filmen förbjöds i ett dussintal länder inklusive Finland, Norge, Tyskland och Australien. I USA rekordklipptes den ner med 19 minuter och i Spanien åtalades en festivalchef för barnporr när han visade den.
Vilken film har chockat dig mest?