Användningen av AI i filmvärlden har varit ett omdebatterat ämne. Hur långt får man gå för att ersätta riktiga människor, som statister eller manusförfattare?
Filmstudion A24 testar frågan med ett gäng nya affischer som verkar framtagna av just AI.
Fem nya posters för den kritikerrosade krigsdramat ”Civil War” dök upp online häromdagen. De visar kända amerikanska landmärken i ett något annat sammanhang. Soldater och förödelse är ett tecken på det pågående inbördeskrig som filmen handlar om.
Skarpsynta twittrare har noterat bevis på att AI verkar ha gjort bilderna. Det märks i design-brister som en bil med tre dörrar, eller fönster med udda former. Klagomålen på plattformen X kom som ett brev på posten:
"Den här kampanjen känns inte alls bra. AI-konst är stöld och estetiskt ser det hemskt ut. Den som godkände detta borde få sparken. En förolämpning mot publiken" skriver en person, enligt Indiewire.
"Det kanske är början på slutet för A24, ett fröretag som brukade förlita sig på indie-kreatörer. Jag är otroligt besviken" tycker en annan.
"Hur korkat att ens tro att detta är acceptabelt?" kommenterar en tredje person.
Andra kommenterar att detta är falsk marknadsföring, som citatet THR hittade på filmbolagets Instagram: "Ingen av scenerna finns med i filmen. Jag förstår inte den här kampanjen. Ni säljer en film som inte finns och det känns väldigt bisarrt. Jag älskar A24 men är väldigt förvirrad av det här."
Om detta var dåligt omdöme eller smart marknadsföring av A24 låter vi vara osagt. Att AI har sina brister är välkänt, men vi lär få se många fler exempel på hur detta nya och kostnadseffektiva verktyg nästlar sig in i filmbranschen - på gott och ont, antar jag.
Låt ingen skugga falla över Alex Garlands ”Civil War”, en riktigt grym film som nu rullar på svenska biodukar.