Civil War 2024

Action Drama Thriller
USA
109 MIN
Engelska
Civil War poster

Synopsis

Under ett modernt inbördeskrig i USA, har 19 delstater brutit med staten, och strider råder över stora delar av landet. Filmen följer en grupp journalister som försöker ta sig genom striderna till Washington DC, samtidigt som USA:s president för öppet krig mot de utbrytande delstaterna.
Ditt betyg
3.6 av 70 användare
Logga in för att se betyg av de du följer

Info

Originaltitel
Civil War
Biopremiär
17 april 2024
DVD-premiär
22 juli 2024
Digitalpremiär
18 juli 2024
Språk
Engelska
Land
USA
Distributör
Scanbox Entertainment
Åldersgräns
15 år
Längd

Recensent

Lucas Mass

10 april 2024 | 16:15

En utmanande upplevelse gjord för bioduken

RECENSION. Normalt kanske man försöker hålla sig undan från att lägga ögonen på blodiga krigsbilder, men här presenteras de i IMAX. Alex Garlands ”Civil War” har inga tydliga kommentarer om nuvarande politiska tillstånd, men meningen ligger i bilderna snarare än orden.
I en av de få tysta stunderna i Alex Garlands ”Civil War” sitter två journalister på en krigshärjad läktare och får äntligen en chans att ta in allt de har upplevt hittills. Jessie (Cailee Spaeny), en blivande ung fotograf, framkallar sina bilder av USA:s pågående inbördeskrig, men tvekar med att visa dem för Lee (Kirsten Dunst), en veteran krigsfotograf. Inte för att bilderna är blodiga och våldsamma, utan för att de flesta är ur fokus och överexponerade.
 
”Civil War” är inte det tungt politiska ”tänk om”-scenariot som titeln kanske påstår. Filmen bryr sig egentligen inte ens om att specificera vad de två sidorna i kriget står för. Inte ens journalisterna vi följer genom landets krigsdrabbade gator är alltid tydliga med vilken sida de håller med. Till och med soldaterna hamnar ofta i situationer där de skjuter utan att veta vilka de siktar på. Det enda som spelar någon roll är om den andra gruppen skjuter mot dem eller inte.
 
Först var jag osäker på vad poängen med det hela var. Att inte specificera det geopolitiska sammanhanget öppnar upp en storm av svåra frågor. Är det bara ett visuellt spektakel utan syfte? Försöker filmen bara argumentera att båda sidor är lika skyldiga? Det var inte förrän scenen på läktaren som jag insåg att jag ens gillade filmen.
 
”Civil War” må ta plats i ett dystopiskt framtida USA mitt i ett inbördeskrig, men det är primärt en film om journalistik. Specifikt den orealistiska tanken att journalister ska kunna hålla sig opartiska samtidigt som de upplever den våldsamma verkligheten med egna ögon. Att Alex Garland håller kriget abstrakt överensstämmer med de centrala karaktärernas försök att ignorera all kontext.
 
När det väl klickar på plats är ”Civil War” en av de starkaste upplevelserna du kan ha i en biosalong i år. Att filmen inte tar en tydlig politisk hållning kan kännas fegt med tanke på hur verkligheten ser ut just nu, men det är ett häpnadsväckande spektakel. Förvänta dig bara inte en sorts spektakel man kan njuta av. Det är upprörande och har mer gemensamt med en skräckfilm än en actionfilm.
 
Alla prestationer är riktigt bra men det är Cailee Spaeny ("Priscilla") som tar ledningen som en kusligt trovärdig blivande fotograf lite för nyfiken på farorna i kriget. I stora slag är det en roadtrip-film där varje stopp längs vägen erbjuder en ny skräckinjagande situation och majoriteten fångas genom hennes ögon. Flera av dessa sekvenser hotar att vara några av årets bästa scener, och hennes reaktioner är till stor del varför de känns så verkliga.
 
Fotot av Rob Hardy lyckas dra nytta av storbildsformatet med spektakulära bilder utan att kompromissa med hur obekvämt allting är att titta på. Det finns inget coolt med det här kriget. Alex Garland är mer känd som manusförfattare, bland annat för ”28 dagar senare”, men ju mer han regisserar desto mer har bilderna tagit över hans ord. ”Ex Machina”, hans regidebut, handlade bokstavligen om hur människor kommunicerar i en konversation. ”Civil War” å andra sidan handlar om folk som säger väldigt lite, men låter sina bilder tala för sig själva.
 
Krigsjournalister riskerar sina liv i slagfältet för att fånga verkligheten på bild i hopp om att informera alla som håller sig utanför. Kirsten Dunsts karaktär poängterar att varje gång hon överlevt en krigszon trodde hon att en stark bild av händelsen skulle kunna förhindra ytterligare ett krig. Samtidigt erkänner hon att ännu en gång befinner de sig ändå i samma situation.
 
Det som nog är mest oroväckande är att inse att ”Civil War” är Alex Garlands överlägset mest realistiska film.
| 10 april 2024 16:15 |
Skriv din recension
Vad tyckte du?
Användarrecensioner (5)
2
Svag story. Oklart varför det var krig och vilka rednecksen stöttade. En del snygga scener.
Läs mer
2
Tyvärr en stor besvikelse, med all hype man hört innan så hade jag stora förväntningar. Betyget blir en mycket svag 2:a.
Läs mer
Fullständigt meningslös film. Man får följa med några krigsfotografer som beger sig på något som inte går att beskriva som annat än ett självmordsuppdrag. Vad inbördeskriget har för syfte får vi aldrig reda på. Ibland pangas det rejält men att följa några fotografer, däribland en liten flicka, som ska "fotografera" kriget är så korkat att klockorna stannar. Det finns inget syfte, ingen mening, inget budskap, ingen poäng. Bara amerikaner som dödar amerikaner. Självklart klarar sig den lilla flickan vilken kändes politiskt korrekt och förutsägbart. Ett annat problem filmen har är jag absolut inte brydde mig ett dugg om de självmordsbenägna fotograferna, eller varför de beger sig från NY till D.C, eller vad deras uppdrag handlar om. Jag tycker ingen av skådisarna gjorde någon oförglömligt insats och deras medverkan är lätt att glömma. Ett tredje problem är att filmen stundtals är mycket seg. Och så lite pang pang.. sen seg. Paradoxalt nog kändes filmen kort.
Läs mer
Visa fler