Igår släpptes de första biobiljetterna och inatt en sista trailer till vinterns (nej, årets) storfilm, "Avatar: The Way of Water".
James Camerons uppföljare till megasuccén "Avatar" ser ut att återigen förbluffa publiken med fantastiska visuella effekter och tänja på gränserna för modern filmteknologis under. Men frågan är om publiksuccén är lika given som sist? Minns vi ens vad som hände i första "Avatar"?
Trots den höga biljettkostnaden (uppemot 239 kr) och den långa speltiden (3 timmar 12 minuter) hoppas både Disney och James Cameron att publiken ska vallfärda till närmaste biograf, som de gjorde för 13 år sen. Filmen var nämligen "jävligt dyr" att spela in, säger regissören till GQ:
- Det är en riktigt usel affärsmodell. För vi måste bli en av historiens 3-4 mest inkomstbringande filmer. Det är målet, då når vi break-even.
Se den sista trailern till "Avatar: The Way of Water":
Cameron har viss erfarenhet av inkomstbringande storfilmer, både första "Avatar" och "Titanic" ligger högt i toppen av listan. Det innebär dock att "Avatar 2" behöver spela in över 2 miljarder dollar på bio innan filmbolaget går med vinst - i linje med "Star Wars: The Force Awakens" eller "Spider-Man: No Way Home". Omöjligt? Absolut inte, men en hög risk för en uppföljare som publiken fått vänta på så länge.
Planen är att "Avatar"-sagan ska berättas över totalt fem filmer. "Avatar 3" är redan inspelad och släpps vintern 2024. Men om de nya uppföljarna inte levererar och biopubliken sviker dem, får 4:an och 5:an ryka och man nöjer sig med en trilogi.