Den japanska falangen av Warner Bros har i ett öppet brev på Twitter kritiserat moderbolaget för hur Twitter-kontot för “Barbie” har reagerat på olika inlägg från sidan, skriver Variety. Det är givetvis fenomenet “Barbenheimer” som är i fokus - vilket är ett känsligt ämne i Japan efter atombomberna i Hiroshima och Nagasaki.
“Vi anser att det är djupt olyckligt att det amerikanska och officiella kontot för filmen "Barbie" reagerade på inlägg i sociala medier från "Barbenheimer"-fans, Vi ser mycket allvarligt på den här situationen. Vi ber det amerikanska högkvarteret att vidta lämpliga åtgärder. Vi ber om ursäkt till alla som blev kränkta av den här typen av hänsynslöshet”, skriver japanska Warner Bros.
I fokus är en hemmasnickrad poster för “Barbenheimer”, där Barbie sitter på Oppenheimers axlar. Det officiella kontot för filmen svarade på detta inlägg och skrev “Det kommer att bli en sommar man minns”. Nu är inlägget borta, men så här såg det ut:
Efter att tweeten publicerades har huvudkontoret för Warner Bros svarat. Enligt Deadline skriver filmbolaget "Warner Brothers beklagar sitt senaste okänsliga engagemang i sociala medier. Studion ber uppriktigt om ursäkt”.
Uppståndelsen kring “Barbenheimer” har kritiserats i Japan för att man förlöjligar atombombernas förgörelse och hashtagen #NoBarbenheimer har trendat på japanska Twitter senaste dagarna.